Instruction

Name Cr Method of study Time Location Organiser
Esi- ja alkuopetuksen pedagogiset haasteet ja moninaisuus 5 Cr Course 3.9.2019 - 2.10.2019
Esi- ja alkuopetuksen pedagogiset haasteet ja moninaisuus 5 Cr Course 11.9.2017 - 27.9.2017
Esi- ja alkuopetuksen pedagogiset haasteet ja moninaisuus 5 Cr Course 12.9.2016 - 27.9.2016

Target group

Opintojakso on suunnattu Esi- ja alkuopetuksen 35 op sivuaineopiskelijoille.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • hahmottaa esi- ja alkuopetuksen pedagogisia erityiskysymyksiä.
  • kykenee suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan esi- ja alkuopetusta lapsilähtöisesti ja moninaisuutta arvostaen.
  • ymmärtää inkluusion perusperiaatteita sekä erilaisia monikulttuurisuuskasvatuksen ulottuvuuksia ja lähestymistapoja.
  • kykenee ottamaan huomioon lasten ja perheiden moninaisuuden kodin ja kasvatusinstituutioiden välisessä yhteistyössä.

Contents

Opintojaksossa käsitellään

  • esi- ja alkuopetusikäisen lapsen oppimista ja kehitystä sosiokulttuurisesta viitekehyksestä.
  • valtakunnallisia esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelman perusteita.
  • lapsen kehityksen ja kulttuuritaustojen huomioimista esi- ja alkopetuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
  • monikulttuurisuuskasvatuksen lähtökohtia ja sosiaalisesti oikeudenmukaista esi- ja alkuopetusta.
  • kodin ja kasvatusinstituution välistä yhteistyötä.

Completion

Luento ja tentti sekä osallistuminen ryhmäopetukseen.

Study materials

  • Helenius, A., & Korhonen, A. (2008). Pedagogiikan palikat. Johdatus varhaiskasvatukseen ja kehitykseen. Helsinki: WsoyPro.
  • Corsaro, W. A., & Molinari, L. (2005). Compagni: Understanding children’s transition from pre-school to elementary school. New York, NY: Teachers College Press.
  • Robinson, K. & Jones-Diaz, C. H. (2006). Diversity and difference in early childhood education: issues for theory and practice. McGraw-Hill Education.

Oheiskirjallisuus:

  • Kronqvist, E-L & Kumpulainen, K. (2011). Lapsuuden oppimisympäristöt - Eheä polku varhaiskasvatuksesta kouluun. Helsinki: WSOY.
  • Paavola, H. & Talib, M-T. (2010). Kulttuurinen moninaisuus päiväkodissa ja koulussa. PS-kustannus.

Assessment practices and criteria

Opintojakso arvioidaan kurssikirjallisuuden ja luento-opetuksen sekä tentin perusteella asteikolla 0–5.