Bible paper by Dave Bullock CC BY 2.0

Teacher: Mila Oiva, PhD, postdoctoral researcher, University of Turku, Cultural History

Target group:
This course is conducted jointly by ECEBB/Ukrainian Studies, ExpREES and Cultural History at the University of Turku. There are ten places for students of each organizing unit on the course. Priority is given for the students of the organizing units, but in case there are not enough applicants by registration deadline, also other University of Helsinki students can be accepted. So please fill in the registration form in case you are interested in participation even if you have not studied in the above mentioned programs.

Please note: DEADLINE HAS BEEN EXTENDED UNTIL 15 OCTOBER AND THE REGISTRATION IS OPEN FOR ALL STUDENTS OF UNIVERSITIES OF TURKU AND HELSINKI AS WELL AS EXPREES STUDENTS.

Please register here no later than 15TH OCTOBER: https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/91211/lomake.html

Contact that the Planning Officer (see contact info below) if you wish to sign up after deadline.

This hands-on course is designed for humanities and social sciences students that have already advanced in their studies, and who are starting to plan their candidate or masters´ thesis. There is no need to have previous experience on utilizing computer assisted research methods, nor any programming language skills.

Course objective:
The aim of the course is to teach students utilization of digital text analysis tools particularly in history research. After the course, the students will know what kinds of digital text analysis methods there are available, and for what kinds of (history) research questions they can be used for. They will learn the basic principles of data pre-processing, and how it influences the outcomes of computer assisted text analysis. In addition, the students will be able to apply source- and tool criticism in their research, and do topic modeling (with help of Mallet program) and collocation analysis (with Voyant tools program).

Schedule and completion:
The course takes place in October 22 - December 21, 2018 consisting of three parts:
A) online coursework (22.10. –21.11. 2018): five lectures in Moodle
B) a four-day intensive workshop (compulsory presence EITHER in Turku (22.-23.11. and 26.-27.11.2018) OR in Helsinki (29.-30.11. and 3.-4.12.2018) NB: students bring your own laptops
C) Essay (10 pages) and anonymous course feedback, deadline 21.12.2018

The course can also be accepted as:
-ALKU-IK533, KIK-UK105
-ExpREES optional studies
-ENS-515/525 and ENS-H300/S300 specialization courses
-Digital humanities study block
-Optional studies in Master’s programme Linguistic Diversity in the Digital Age
-In case you wish to transfer the credit to some other study unit please contact the teacher responsible for the study unit / module or BA/MA programme

Other information:
Contact person: ECEBB Planning Officer minna.oroza at helsinki.fi
ECEBB: https://www.helsinki.fi/en/aleksanteri-institute/east-central-european-b...

Enrol

Timetable

Here is the course’s teaching schedule. Check the description for possible other schedules.

DateTimeLocation
Thu 29.11.2018
10:15 - 13:45
Fri 30.11.2018
10:15 - 13:45
Mon 3.12.2018
10:15 - 13:45
Tue 4.12.2018
10:15 - 13:45

Description

Opintojakso on pakollinen Itäisen Keski-Euroopan, Balkanin ja Baltian tutkimuksen opintokokonaisuus 2 suorittajille.

Itäisen Keski-Euroopan, Balkanin ja Baltian tutkimuksen opintokokonaisuus 1.

Opintojaksoon sisällytettävät opinnot (esim. luentokurssin) kehittävät opiskelijan asiantuntemuksen syventämistä ja laajentamista sekä alueellista erikoistumista. Opintojakso voi tukea myös opiskelijan pro gradu -tutkielman kirjoittamista.

Järjestetään lukuvuosittain

Opintojakson sisältö määräytyy kurssikohtaisesti.

Opintojaksossa käytettävä kirjallisuus määräytyy suoritettavan kurssin mukaan.

Opetusmenetelmät ja aktiviteetit määräytyvät kurssikohtaisesti. Palaute kerätään systemaattisesti.

Opintojakso arvostellaan asteikolla 0-5. Opintojakson arvosana määräytyy suoritustavan (esim. luentokurssi) mukaisesti määriteltyjen tehtävien, aktiivisuuden ja muiden suoritusvaatimusten perusteella. Arviointimenetelmät ovat kiinteässä yhteydessä osaamistavoitteisiin ja opintojakson opetusmenetelmiin.

Opintojaksoon soveltuva luentokurssi, johon sisältyy kirjallisuutta ja kurssin mukaan sovellettuja tehtäviä. Vaihtoehtoisesta suoritustavasta esim. kirjallisuuskuulustelusta tai esseestä sovitaan opintojakson vastuuopettajan kanssa. ENS-maisteriohjelman ja EU-opintokokonaisuuden opiskelijat voivat suorittaa opintojakson vain luentokurssilla.