Kuva: Pixabay

Mitä on lapsilähtöinen esiopetus? Mitä tulee ottaa huomioon esi- ja alkuopetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa?

Enrol
Moodle
Log in to view the registration key for Moodle.

Timetable

Here is the course’s teaching schedule. Check the description for possible other schedules.

DateTimeLocation
Tue 3.9.2019
17:00 - 18:30
Wed 4.9.2019
16:30 - 19:45
Fri 6.9.2019
16:30 - 19:45
Tue 10.9.2019
16:30 - 19:45
Wed 11.9.2019
16:30 - 19:45
Thu 12.9.2019
16:30 - 19:45
Wed 18.9.2019
16:30 - 19:45
Tue 24.9.2019
16:30 - 19:45

Registration and fee

75 euroa. Lisätietoja

Ilmoittautuminen alkaa 45 vuorokautta ennen opintojakson alkua. Tarkka ilmoittautumisaika näkyy klikkaamalla Ilmoittaudu-painiketta.

Miten opiskelemaan?
Käytännön ohjeita opiskeluun
Järjestelyt erityistä tukea tarvitseville

Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.

Description

Opintojakso soveltuu mm. esi- ja alkuopetusikäisten lasten kanssa työskenteleville, muissa kasvatus- tai opetustehtävissä toimiville ja kaikille esi- ja alkuopetuksesta kiinnostuneille.

Opintojakso on osa Esi- ja alkuopetuksen perusopintoja 25 op.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • hallitsee perustiedot esi- ja alkuopetusikäisen lapsen ajattelun ja oppimisen eri tavoista ja näiden taitojen opettamisesta.
  • hallitsee perustiedot lapsikeskeisestä esiopetuksesta, koulun alusta ja alkuopetuksesta.
  • kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan esi- ja alkuopetusta käytännön toimintana.
  • ymmärtää joustavan esi- ja alkuopetuksen merkityksen.
  • osaa soveltaa esi- ja alkuopetuksen keskeisiä pedagogisia periaatteita.

Opintojaksossa käsitellään

  • pedagogisina lähtökohtina lapsen ajattelua ja oppimista, opettajan opettamista ja ympäristöä.
  • esioppilaaksi ja koululaiseksi kasvamista.
  • esi- ja alkuopetuksen suunnittelua, toteutusta ja arviointia.
  • esi- ja alkuopetuksen yhteisiä ja erottavia piirteitä.
  • Falk, B. (2009). Teaching the Way Children Learn. New York and London: Teachers Collega Press.
  • Ojala,M. (2015) Varhaiskasvatus, esiopetus ja koulun alku lapsen oppimisen ja kehittymisen näkökulmasta (tutkimuksia 368, ss. 63-236).

Kaipaatko vinkkejä tietoteknisiin taitoihin?
Tutustu Opiskelijan digitaidot avoimiin materiaaleihin.

Lisäksi opintotarjonnassamme on Opiskelija digitaidot: orientaatio ja syventävät taidot -kurssit.

Tutustu myös Avoimen yliopiston verkkopalvelun Kehity oppijana -sivuihin.

Arviointi koostuu kirjallisesta tentistä ja hyväksytysti suoritetuista tehtävistä.

Arvosteluasteikko on 0-5.

Kontaktiopetus 30 t ja tentti

Ensimmäisellä luennolla on pakollinen läsnäolovelvoite. Opetuksessa edellytetään 90 % läsnäoloa. Poissaoloista sovittava opettajan kanssa.

Käytössä on verkko-oppimisympäristö Moodle, joka avautuu 3.9.2019.

Linkin ja kurssiavaimen opintojakson Moodleen saat kirjautumalla tähän opinto-ohjelmaan Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Saat käyttäjätunnusta koskevaa lisätietoa sähköpostiisi ilmoittautumisesi jälkeen.

Tenttipäivät:
ke 9.10.2019 klo 17-20 (ryhmätentti)
ke 4.12.2019 klo 17-20 (yksilötentti)
la 8.2.2020 klo 9-12 (yksilötentti)

Muista ilmoittautua tenttiin viimeistään 10 vrk ennen tenttipäivää. Opintomaksuun sisältyy opinto-ohjelmassa mainitut tenttipäivät.

Tenttiohjeet
Tenttipaikat
Käytännön ohjeita opiskeluun

Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.