Registration and fee
Description
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- hallitsee esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmien perusteet matematiikan ja ympäristö- ja luonnontiedon & ympäristöopin osalta.
- tietää esi- ja alkuopetusikäisen matemaattisen ajattelun kehityksen.
- kykenee innostamaan ja motivoimaan matematiikan oppimiseen.
- tunnistaa ja osaa kartoittaa matemaattisen ajattelun oppimisvaikeuksia.
- ymmärtää ja osaa suunnitella sekä soveltaa integrointia eri oppiaineiden välillä.
- ymmärtää luonnontieteiden ominaispiirteitä tiedonaloina ja luonnontieteellisen ajattelutavan merkityksen maailmankuvan muodostumisessa.
- osaa edistää ympäristövastuullisuutta ja aktiivista kansalaisuutta sekä kulttuurisen moninaisuuden arvostamista.
- opiskelijalla on valmiuksia suunnitella, toteuttaa ja arvioida luonnontieteiden opetusta, opiskelua ja oppimista opetussuunnitelman perusteiden suuntaisesti.
Opintojaksossa käsitellään
- matemaattis-luonnontieteellisen ajattelun ja tiedon rakennetta sekä merkitystä osana matemaattis - luonnontieteellistä oppimista ja opetuksen eheyttämistä.
- esi- ja alkuopetusikäisen matemaattisen ajattelun kehitystä.
- esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmien keskeisiä matematiikan sekä ympäristö- ja luonnontiedon sisältöjä ja opetusmenetelmiä.
- matematiikan opetuksen suunnittelua ja integrointia.
- matematiikan osaamisen arviointia, oppimisvaikeuksien tunnistamista ja varhaisen tuen muotoja.
- esi- ja alkuopetusikäisen luonnontieteisiin liittyvän ajattelun ominaispiirteitä.
- luonnontieteelliselle opetukselle ominaista tutkimuksellisuuteen, kokemuksellisuuteen sekä havainnointi-, ajattelu- ja toimintataitoja kehittävien työtapojen käyttöä sekä oppimisympäristöjä.
- Räsänen, P.ym.2004. Matematiikka – näkökulmia opettamiseen ja oppimiseen. Jyväskylä: Niilo Mäki – instituutti, koulutuksen tutk.laitos (s. 20 – 136).
- Hannula, M. & Lepola, J. 2006. Matemaattisten taitojen kehittyminen esi- ja alkuopetuksen aikana: mitkä tekijät ennakoivat aritmeettisten taitojen kehitystä? teoksessa J. Lepola & Hannula, M. (toim.) Kohti koulua. Turun yliopisto: kasvatustieteiden tiedekunnan tutkimussarja A: 205, s. 129 – 154.
- Kinnunen, R. 2003. Miksi kertotauluun kompastuu? Lukujen hallinta oppimisen perustana. Turun yliopisto: oppimistutkimuksen keskus.
- Suomela, L. 2015. Ympäristö- ja luonnontieto esi- ja alkuopetuksessa. Teoksessa Juuti, K. toim. Ympäristöoppia opettamaan, PS-kustannus (noin 10-15 sivua).
- 2 kpl ympäristö- ja luonnontiedon opettamiseen esi- ja alkuopetuksessa liittyvää artikkelia – yht. noin 30 sivua.
Oppiaineiden integraatio:
Suomela, L. & Vuorio, J.-M. 2015. Luokittelua luonnossa, matematiikkaa maastossa. Teoksessa Cantell, H. toim. Näin rakennat monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Jyväskylä: PS-kustannus, s. 147 – 155.
Kaipaatko vinkkejä tietoteknisiin taitoihin?
Tutustu Opiskelijan digitaidot avoimiin materiaaleihin.
Lisäksi opintotarjonnassamme on Opiskelija digitaidot: orientaatio ja syventävät taidot -kurssit.
Tutustu myös Avoimen yliopiston verkkopalvelun Kehity oppijana -sivuihin.
Arvosteluasteikko on 0-5.
Luennot 16 t, ryhmäopetus 8 t ja oppimistehtävä
Luennot/ryhmäopetus:
pe 23.11. klo 16-20.30 ja la 24.11.2018 klo 9-15 (Jari-Matti Vuorio: matematiikka)
pe 1.2. klo 16-20.30 ja la 2.2. klo 9-15 (Arja Kaasinen: ympäristö- ja luonnontiede)
Käytössä on verkko-oppimisympäristö Moodle, joka avautuu kurssin alkaessa. Oppimistehtävän palautuspäivä ilmoitetaan Moodlessa.
Linkin ja kurssiavaimen opintojakson Moodleen saat kirjautumalla tähän opinto-ohjelmaan (=kurssisivulle) Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella. Huom! Tämä onnistuu aikaisintaan ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Saat käyttäjätunnusta koskevaa lisätietoa sähköpostiisi ilmoittautumisesi jälkeen.
Katso tarkemmat tiedot opinnoista Päijät-Hämeen kesäyliopiston omilta sivuilta.
Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.