Kuva: Pixabay

Miten matematiikkaa sekä ympäristö- ja luonnontietoa tulisi opettaa esi- ja alkuopetusikäisille lapsille?

Enrol
Moodle
Log in to view the registration key for Moodle.

Timetable

Here is the course’s teaching schedule. Check the description for possible other schedules.

DateTimeLocation
Mon 29.4.2019
16:30 - 19:45
Mon 29.4.2019
18:15 - 19:45
Mon 6.5.2019
16:30 - 19:45
Thu 9.5.2019
16:30 - 19:45
Mon 13.5.2019
16:30 - 19:45
Wed 15.5.2019
16:30 - 19:45
Wed 22.5.2019
16:30 - 19:45
Thu 23.5.2019
16:30 - 19:45
Sat 25.5.2019
09:00 - 15:00

Registration and fee

75 euroa. Lisätietoja.

Ilmoittautuminen alkaa 45 vuorokautta ennen opintojakson alkua. Tarkka ilmoittautumisaika näkyy klikkaamalla Ilmoittaudu-painiketta.

Miten opiskelemaan?
Käytännön ohjeita opiskeluun

Järjestelyt erityistä tukea tarvitseville

Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.

Description

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • hallitsee esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmien perusteet matematiikan ja ympäristö- ja luonnontiedon & ympäristöopin osalta.
  • tietää esi- ja alkuopetusikäisen matemaattisen ajattelun kehityksen.
  • kykenee innostamaan ja motivoimaan matematiikan oppimiseen.
  • tunnistaa ja osaa kartoittaa matemaattisen ajattelun oppimisvaikeuksia.
  • ymmärtää ja osaa suunnitella sekä soveltaa integrointia eri oppiaineiden välillä.
  • ymmärtää luonnontieteiden ominaispiirteitä tiedonaloina ja luonnontieteellisen ajattelutavan merkityksen maailmankuvan muodostumisessa.
  • osaa edistää ympäristövastuullisuutta ja aktiivista kansalaisuutta sekä kulttuurisen moninaisuuden arvostamista.
  • opiskelijalla on valmiuksia suunnitella, toteuttaa ja arvioida luonnontieteiden opetusta, opiskelua ja oppimista opetussuunnitelman perusteiden suuntaisesti.

Opintojaksossa käsitellään

  • matemaattis-luonnontieteellisen ajattelun ja tiedon rakennetta sekä merkitystä osana matemaattis - luonnontieteellistä oppimista ja opetuksen eheyttämistä.
  • esi- ja alkuopetusikäisen matemaattisen ajattelun kehitystä.
  • esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmien keskeisiä matematiikan sekä ympäristö- ja luonnontiedon sisältöjä ja opetusmenetelmiä.
  • matematiikan opetuksen suunnittelua ja integrointia.
  • matematiikan osaamisen arviointia, oppimisvaikeuksien tunnistamista ja varhaisen tuen muotoja.
  • esi- ja alkuopetusikäisen luonnontieteisiin liittyvän ajattelun ominaispiirteitä.
  • luonnontieteelliselle opetukselle ominaista tutkimuksellisuuteen, kokemuksellisuuteen sekä havainnointi-, ajattelu- ja toimintataitoja kehittävien työtapojen käyttöä sekä oppimisympäristöjä.
  • Räsänen, P.ym.2004. Matematiikka – näkökulmia opettamiseen ja oppimiseen. Jyväskylä: Niilo Mäki – instituutti, koulutuksen tutk.laitos (s. 20 – 136).
  • Hannula, M. & Lepola, J. 2006. Matemaattisten taitojen kehittyminen esi- ja alkuopetuksen aikana: mitkä tekijät ennakoivat aritmeettisten taitojen kehitystä? teoksessa J. Lepola & Hannula, M. (toim.) Kohti koulua. Turun yliopisto: kasvatustieteiden tiedekunnan tutkimussarja A: 205, s. 129 – 154.
  • Kinnunen, R. 2003. Miksi kertotauluun kompastuu? Lukujen hallinta oppimisen perustana. Turun yliopisto: oppimistutkimuksen keskus.
  • Suomela, L. 2015. Ympäristö- ja luonnontieto esi- ja alkuopetuksessa. Teoksessa Juuti, K. toim. Ympäristöoppia opettamaan, PS-kustannus (noin 10-15 sivua).
  • 2 kpl ympäristö- ja luonnontiedon opettamiseen esi- ja alkuopetuksessa liittyvää artikkelia – yht. noin 30 sivua.

Oppiaineiden integraatio:

Suomela, L. & Vuorio, J.-M. 2015. Luokittelua luonnossa, matematiikkaa maastossa. Teoksessa Cantell, H. toim. Näin rakennat monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Jyväskylä: PS-kustannus, s. 147 – 155.

Kaipaatko vinkkejä tietoteknisiin taitoihin?
Tutustu Opiskelijan digitaidot avoimiin materiaaleihin.

Lisäksi opintotarjonnassamme on Opiskelija digitaidot: orientaatio ja syventävät taidot -kurssit.

Tutustu myös Avoimen yliopiston verkkopalvelun Kehity oppijana -sivuihin.

Arvosteluasteikko on 0-5.

Luennot, ryhmäopetus ja oppimistehtävä. Viimeinen opetuskerta on retki Luukkiin.

Opetuksessa edellytetään 90 % läsnäoloa.

Aloitus, info, perusteet: ma 29.4.2019 klo 16.30-18.00
Matematiikka ja Ympäristö ja luonnontieto: ma 29.4.2019 klo 18.15-19.45

Ympäristö- ja luonnontiedon didaktiikka:
Aineet ja ilmiöt, ongelmanratkaisu, Biodiversiteettikasvatus, koulun ulkopuoliset oppimisympäristöt ja lajintunnistus ym.
ma 6.5. ja ke 9.5.2019 klo 16.30-19.45
ke 22.5. klo 16.30-19.45

Matematiikan didaktiikka:
ma 13.5 ja to 16.5.2019 klo 16.30-19.45
to 23.5. klo 16.30-19.45

Yhteinen osuus:
Retki Luukkiin: la 25.5.2018 klo 9.00-15.00

Käytössä on verkko-oppimisympäristö Moodle, joka avautuu 2.5.2019.

Linkin ja kurssiavaimen opintojakson Moodleen saat kirjautumalla tähän opinto-ohjelmaan (=kurssisivulle) Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella. Huom! Tämä onnistuu aikaisintaan ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Saat käyttäjätunnusta koskevaa lisätietoa sähköpostiisi ilmoittautumisesi jälkeen.

Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.