Kuva: Pixabay

mitä ovat oppimisen haasteet?

Verkkokurssilla pääset tutustumaan oppimisvaikeuksien ja häiriöiden kirjoon.

Opintojaksolla käsitellään monipuolisesti erilaisia oppimisen haasteita, kuten kielellistä erityisvaikeutta, tarkkaavaisuuden haasteita ja autismia.

Enrol
Moodle
Log in to view the registration key for Moodle.

Registration and fee

75 euroa. Lisätietoja.

Mikäli olet saanut opinto-oikeuden erityispedagogiikan valinnaisiin opintoihin Helsingin yliopistossa, osallistuminen opintojaksolle on maksutonta tiedekunnan opiskelijoille varatun opiskelijakiintiön puitteissa.

Kurssisivut avautuvat ke 9.10.19, suoritusmahdollisuuksia marraskuun 2019 ja huhtikuun 2020 välisenä aikana. Ilmoittautua voi ajalla 25.8.19-29.3.20.

Avoimen opiskelijat:

Erityispedagogiikan valinnaisiin opintoihin valitut HY:n opiskelijat:

  • Helsingin yliopiston perustutkinto-opiskelijat, jotka ovat saaneet opinto-oikeuden erityispedagogiikan valinnaisiin opintoihin, osallistuvat lkv 2019-2020 Avoimen yliopiston toteuttamiin erityispedagogiikan perusopintoihin.

Maksuton ilmoittautuminen tapahtuu tiedekunnasta saatavan ilmoittautumislinkin kautta. Lukuvuonna 19-20 opinto-oikeuden erityispedagogiikan valinnaisiin opintoihin saaneille linkki on toimitettu sähköpostilla opinto-oikeuden saamisesta ilmoittamisen yhteydessä. Mikäli olet saanut opinto-oikeuden aiemmin tai et muusta syystä ole saanut linkkiä, ole yhteydessä tiedekuntaan (siltavuori-student@helsinki.fi).

Maksuton ilmoittautuminen ei koske

- perustutkinto-opiskelijoita, joilla ei ole opinto-oikeutta erityispedagogiikan valinnaisiin opintoihin
- erityispedagogiikan opintosuunnan opiskelijoita (heille kurssi järjestetään tiedekunnassa)

Halutessaan he voivat ilmoittautua tälle Avoimen yliopiston järjestämälle opintojaksolle opinto-ohjelman Ilmoittaudu -painikkeen kautta (kuten Avoimen yliopiston muutkin opiskelijat) maksamalla opintomaksun.

Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.

Description

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tuntee oppimisvaikeuksien ja kehityshäiriöiden kirjon
  • tuntee kielellisen erityishäiriön, matematiikan oppimisvaikeudet, tarkkaavaisuusongelmat ja lukemisen vaikeudet pääpiirteittäin
  • tuntee joko autismiin, kehitysvammaisuuteen tai kuuloon liittyvät oppimisvaikeudet

Opintojaksossa käsitellään

  • kielellistä erityisvaikeutta
  • matematiikan oppimisvaikeuksia
  • tarkkaavaisuusongelmia
  • lukemisen vaikeuksia
  • autismia, kehitysvammaisuutta tai kuulovammaisuutta/kuurous

Aro, M., Aro, T., Koponen, T., & Viholainen, H. (2012). Oppimisvaikeudet. Teoksessa M. Jahnukainen (toim.), Lasten erityishuolto ja opetus Suomessa (299–332). Tampere: Vastapaino

Kucian, K. & von Aster, M. (2014). Developmental dyscalculia. European Journal of Pediatrics, 174, 1–13

Launonen, K. (2007). Vuorovaikutus – kehitys, riskit ja tukeminen kuntoutuksen keinoin. Kehitysvammaliitto. 176 s.

Peltomaa, K. (2014). ”Opinkohan mä lukemaan?” Lukivaikeuksien tunnistaminen ja kuntouttaminen alkuopetusvaiheessa. Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Social Research 487, s. 11–43.

Räsänen, P. (2012). Laskemiskyvyn häiriö eli dyskalkulia. Duodecim, 128(11), 1168–1177

Siiskonen, T. (2010). Kielelliset erityisvaikeudet ja lukemaan oppiminen. Jyväskylä Studies in Education and Social Sciences 386. Jyväskylä: University of Jyväskylä. (s.11–69 eli luvut 1.1.–1.5)

Toinen seuraavista:
Dufva, V. & Koivunen, M. (toim.) (2012). ADHD: diagnosointi, hoito ja hyvä arki. Jyväskylä: PS-kustannus. 293 s., soveltuvin osin
tai
Parker, H. C. (2005). The ADHD handbook for schools: effective strategies for identifying and teaching students with attention-deficit/hyperactivity disorder. E-kirja, 260 s., soveltuvin osin.

Yksi seuraavista:
Kerola, K., Kujanpää, S. & Timonen T. 2009. Autismin kirjo ja kuntoutus. PS-kustannus. 445 s. tai
Kaski, M., Manninen, A. & Pihko, H. (toim.) (2009). Kehitysvammaisuus. WSOY 378 s.
tai
Takala, M. & Lehtomäki, E. (toim.) (2002). Kieli, kuulo ja oppiminen. Finnlectura. 289 s.

Huom! Poikkeustilanteeseen kirjallisuusvaihtoehto: Mikäli sinulla on vaikeuksia saada käsiisi Takala; M. & Sume, H. (toim.) (2016). Kieli, kuulo ja oppiminen – kuurojen ja huonokuuloisten lasten opetus –teosta, voit sen sijaan käyttää seuraavia kolmea artikkelia (lisätietoa Moodlessa):

Mich, O. et al. (2013). Interactive stories and exercises with dynamic feedback for improving.._deaf_children.pdf
van Berkel-van Hoof et el. (2016)_Benefits of augmentative signs in word learning.pdf
Wass, M., et al. (2019). Orthographic Learning in Children Who Are Deaf or Hard of Hearing.pdf

Asteikolla 0 - 5

Suoritustapa: Oppimistehtävät

Opintojaksolla on käytössä oppimisympäristö Moodle, joka avautuu ke 9.10.19.

Linkin ja kurssiavaimen opintojakson Moodleen saat klikkaamalla opinto-ohjelman Moodle -painiketta ja kirjautumalla opinto-ohjelmaan (=kurssisivulle) Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella.

  • Avoimen opiskelijat: Opinto-ohjelmaan kirjautuminen onnistuu aikaisintaan ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Saat käyttäjätunnusta koskevaa lisätietoa sähköpostiisi ilmoittautumisesi jälkeen.
  • Erityispedagogiikan valinnaisiin opintoihin valitut HY:n opiskelijat: Avoimen yliopiston opinto-ohjelmaan kirjautuminen onnistuu sen jälkeen, kun olet ilmoittautunut kurssille tiedekunnan kautta saamasi ilmoittautumislinkin kautta (katso lisäohjeet kohdasta Ilmoittautuminen).

Vaihtoehtoiset palautuspäivät:
(tehtävät palautetaan Moodleen)

ke 6.11.19
ke 11.12.19
ke 8.1.20
ke 5.2.20
ke 4.3.20
ke 29.4.20