Kaisa_2012_3_photo by Veikko Somerpuro

Enrol
Moodle
Log in to view the registration key for Moodle.

Timetable

Here is the course’s teaching schedule. Check the description for possible other schedules.

DateTimeLocation
Mon 30.10.2017
17:00 - 19:30
Wed 1.11.2017
17:00 - 19:30
Thu 2.11.2017
16:30 - 19:45
Mon 6.11.2017
17:00 - 18:30
Wed 8.11.2017
17:00 - 18:30
Thu 9.11.2017
16:30 - 19:45
Tue 14.11.2017
18:15 - 19:45
Wed 15.11.2017
16:30 - 19:45
Thu 16.11.2017
17:00 - 18:30
Tue 21.11.2017
18:15 - 19:45

Registration and fee

75 euroa. Lisätietoja.

Ilmoittautuminen alkaa 45 vuorokautta ennen opintojakson alkua. Tarkka ilmoittautumisaika näkyy Ilmoittaudu-painikkeesta.

Miten opiskelemaan?

Käytännön ohjeita opiskeluun

Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.

Description

Opintojakso sopii luokanopettajan ja varhaiskasvatuksen opettajan opintosuunnan opiskelijoille, kasvatus- ja koulutusalan tehtävissä työskenteleville sekä kaikille aiheesta kiinnostuneille.

Opintojakso on osa luokanopettajan ja varhaiskasvatuksen opettajan opintosuuntien mukaisia kasvatustieteen perusopintoja 25 op.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • osaa analysoida kasvatusinstituutioiden historiallista rakentuneisuutta sekä monitahoista ja arvosidonnaista yhteiskuntasidosta,
  • tunnistaa kasvatuksen koulutuspoliittisia tekijöitä ja osaa jäsentää niiden keskinäisiä suhteita,
  • perehtyy kasvatusfilosofian peruskäsitteistöön ja osaa soveltaa sitä kasvatuksen ilmiöihin,
  • ymmärtää kulttuurisen moninaisuuden ilmenemismuotoja suomalaisessa yhteiskunnassa,
  • kykenee problematisoimaan kasvatuksessa ilmenevää diskriminaatiota, epätasa-arvoa ja epäoikeudenmukaisuuksia,
  • ymmärtää kasvu- ja koulutusympäristön ja sen toimijoiden vaikutuksen oppijan identiteetin rakentumisessa.

Opintojaksolla

  • käsitellään suomalaisen kasvatus- ja sivistyshistorian pääpiirteet ja koulutuspolitiikan viimeaikaiset keskeiset muutokset,
  • tarkastellaan tekijöitä, jotka vaikuttavat kasvatusinstituutioiden toimintaan, muutokseen ja jatkuvuuteen,
  • perehdytään kasvatusfilosofian perusteisiin,
  • pohditaan arvojen ja asenteiden syntymistä ja sitä, miten itse kunkin kulttuuritausta vaikuttaa omassa ajattelussa ja toiminnassa,
  • perehdytään kriittisen monikulttuurisuuskasvatuksen perusperiaatteisiin ja pohditaan niiden yhteyttä kasvatuksen käytänteisiin,
  • tarkastellaan kasvatuksen sosiaalisia ja (inter-)kulttuurisia näkökulmia uudistavista ja postmoderneista lähestymistavoista käsin.

Filosofis-yhteiskunnallisen osuuden tenttikirjallisuus:

a) Osallistuit luennoille:

  • Luennot
  • Antikainen, A., Rinne, R., & Koski, L. (2006). Kasvatussosiologia (2. painos tai 3. painos). Helsinki: WSOY oppimateriaalit.

b) Et osallistunut luennoille:

  • Antikainen, A., Rinne, R., & Koski, L. (2006). Kasvatussosiologia (2. painos tai 3. painos). Helsinki: WSOY oppimateriaalit.
  • Salminen, J. (2012). Koulun pirulliset dilemmat. Helsinki: Teos.
  • Virtanen, J. 2009. Elisabeth Alander, Aukusti Salo ja suomalaisen lastentarhan idea. Kasvatus & aika 3/2009 http://www.kasvatus-ja-aika.fi/site/?lan=1&page_id=215
  • Onnismaa, E-L, Kalliala, M & Tahkokallio, L. 2017. Koulutuspoliittisen paradoksin jäljillä – Miten varhaiskasvatus muotoutui sosiaalialan koulutuksia suosivaksi. Kasvatus & aika 3/2017 http://www.kasvatus-ja-aika.fi/site/?lan=1&page_id=856


Monikultuurisuusosuuden tenttikirjallisuus:

a) Osallistuit luennoille:

  • Luennot
  • Rastas, A., Huttunen, L. & Löytty, O. (2006). (toim.) Suomalainen vieraskirja. Tampere: Vastapaino, 41–227.

b) Et osallistunut luennoille:

  • Rastas, A., Huttunen, L. & Löytty, O. (2006). (toim.) Suomalainen vieraskirja. Tampere: Vastapaino, 41–227.
  • Dervin, F. (2016). Interculturality in Education: A Theoretical and Methodological Toolbox. London: Macmillan Publishers Ltd, 7

Kaipaatko vinkkejä tietoteknisiin taitoihin?
Tutustu Opiskelijan digitaidot avoimiin materiaaleihin.

Lisäksi opintotarjonnassamme on Opiskelija digitaidot: orientaatio ja syventävät taidot -kurssit.

Tutustu myös Avoimen yliopiston verkkopalvelun Kehity oppijana -sivuihin.

Asteikolla 0-5.

Filosofis-yhteiskunnallisen osuuden luennot 14 t, ryhmäopetus 4 t, ryhmissä tehtävät artikkelitehtävät ja luentoihin liittyvä tentti (lähitentti). Monikulttuurisuus-osuuden luennot 10 t, ryhmätyöskentely verkossa ja verkkotentti Moodlessa.

Luennoilla ei ole pakollista läsnäolovaatimusta, ryhmäopetuksessa edellytetään 90 % läsnäoloa.

Filosofis-yhteiskunnallisen osuuden luennot:
ma ja ke 30.11.-8.11.2017, Jari Salminen
to 2.11.2017, Eeva-Leena Onnismaa

Ryhmä D:
ti 14.11.-21.11.2017 klo 18.15-19.45, Jari Salminen

Monikulttuurisuus-osuuden luennot:
to 9.11., ke 15.11. ja to 16.11.2017, Heini Paavola
16.11. PERUTTU

Opintojaksolla on käytössä oppimisympäristö Moodle, joka avautuu jakson alkaessa.

Linkin ja kurssiavaimen oman opintojaksosi Moodleen saat kirjautumalla opinto-ohjelmaan Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Saat käyttäjätunnusta koskevaa lisätietoa sähköpostiisi ilmoittautumisesi jälkeen.

Filosofis-yhteiskunnallisen osuuden luentojen lähitenttipäivät:

ke 13.12.2017 klo 17.00-20.00
la 10.2.2018 klo 9.00-12.00
ke 21.3.2018 klo 17.00-20.00

Monikulttuurisuus-osuuden vaihtoehtoiset verkkotenttipäivät:

to 7.12.2017 klo 17-20
ti 13.2.2018 klo 17-20
ke 14.3.2018 klo 17-20

Muista ilmoittautua lähitenttiin. Verkkotenttiin ei tarvitse ilmoittautua. Opintomaksuun sisältyy opinto-ohjelmassa mainitut tenttipäivät.

Tenttiohjeet

Tenttipaikat