Kaisa_2012_3_photo by Veikko Somerpuro

OBS! Kursen ordnas som nätkurs.

Moodle
Log in to view the registration key for Moodle.

Registration and fee

Studieavgiften består av två delar:

  • Öppna universitetets andel som betalas som nätbetalning i samband med anmälan till Öppna universitetet
  • samarbetsinstitutets andel

Anmälan till kurserna görs både till institutet som anordnar studierna och till Öppna universitetet.

Av institutet får du noggrannare anvisningar om anmälningen till Öppna universitetet. Anmälningen till Öppna universitetet är bindande, och den ska göras senast när kurserna startar.

Mer information om kursen, anmälningarna och avgifterna finns på institutets egna sidor.

Vi förbehåller oss rätten till ändringar i undervisningsprogrammet.

Description

Studieavsnittet är obligatoriskt för de studerande som genomför pedagogiska studier för lärare 60 sp.

Efter avslutat studieavsnitt ska de studerande

  • kunna analysera utbildningsinstitutionernas historiska uppbyggnad och institutionernas mångfacetterade och värdebundna koppling till samhället,
  • känna igen utbildningspolitiska fenomen inom pedagogiken och kunna analysera fenomenens inbördes förhållanden,
  • vara insatt i de grundläggande begreppen inom pedagogikens filosofi och kunna tillämpa dem i pedagogiska fenomen,
  • förstå kulturell mångfald i det finländska samhället,
  • kunna problematisera den diskriminering, ojämlikhet och de orättvisor som finns inom pedagogiken,
  • förstå uppväxt- och utbildningsomgivningen och hur aktörer inom dessa påverkar uppbyggandet av elevens identitet.

Studieavsnittet

  • behandlar huvuddragen i finsk pedagogisk historia och utbildningshistoria, samt de viktigaste aktuella förändringarna i utbildningspolitik,
  • granskar faktorer som påverkar utbildningsinstitutionernas verksamhet, utveckling och kontinuitet,
  • gör de studerande bekanta med grunderna i pedagogikens filosofi,
  • diskuterar hur värderingar och attityder uppstår och hur var och ens kulturella bakgrund påverkar det egna tänkandet och agerandet,
  • behandlar grunderna i kritisk mångkulturell pedagogik och funderar på deras koppling till pedagogikens metoder,
  • granskar sociala och (inter-)kulturella perspektiv inom pedagogiken med hjälp av innovativa och postmoderna tillvägagångssätt.

Obligatorisk litteratur

  • Dervin, F. (2016). Interculturality in Education: A Theoretical and Methodological Toolbox. London: Macmillan Publishers Ltd, 7–55.
  • Madsen, B. (2006). Socialpedagogik : Integration och inklusion i det moderna samhället. Lund: Studentlitteratur.
  • Sahlberg, Pasi. 2012. Lärdomar från den finska skolan. Lund: Studentlitteratur.
  • Stensmo, C. (2007). Pedagogisk filosofi. Lund: Studentlitteratur
  • I kurslitteraturen ingår därtill 2-5 artiklar eller bokkapitel enligt föreläsarens anvisningar.

Rekommenderad litteratur

  • Salminen, J. (2012). Koulun pirulliset dilemmat. Helsinki: Teos.

Bedömning enligt skalan 0-5. Bedömningen baserar sig på genomförda och godkända uppgifter samt studentens deltagande i grupparbeten.

Föreläsningar 18 t + gruppövningar 6 t + essä/tentamen

Undervisning: ti 17.3.-21.4.2020 kl. 16.30-19.45

På kursen används webbinlärningsmiljön Moodle som öppnas 17.3.19. Adressen och kursnyckeln till Moodles kursområde får du när du loggar in i det här undervisningsprogrammet (=kurssidan) med Helsingfors universitets användarnamn. OBS! Det kan du göra tidigast en dag efter din kursanmälan. Du får mer information om användarnamnet till din e-post när du har anmält dig till kursen.

Mer information om kursen på institutets egna sidor

Praktiska anvisningar