Timetable
Description
Kursen är obligatorisk för klasslärarstudenter.
Efter avslutad kurs ska studenten
- ha en grundkännedom om bildkonst som fenomen och lärandepotential
- omfatta läroplan, målsättningarna med läroämnet bildkonst i förskoleklass och åk 1–6
- kunna engagera, planera, genomföra och bedöma lärande i bildkonst med beaktande av mångfald och för att främja hållbar utveckling
- omfatta begrepp och teori inom bildkonst och visuell kultur
- kunna relatera samt kommunicera mångfald, social rättvisa och flerspråkighet som betydelsebärande dimensioner i bildkonstundervisning
- ha förmåga att kritiskt granska budskap i visuella uttrycksformer
- kunna använda olika metoder, material och uttrycksformer i undervisningen av läroämnet bildkonst
- kunna reflektera kring bildkonstens betydelse för elevens identitetsskapande
- ha förmåga att diskutera bildkonstens roll som estetisk lärprocess och kommunikativt redskap i ett komplext och mångkulturellt samhälle
Studenterna rekommenderas avlägga kursen under det andra studieåret.
- Kursen bearbetar frågor om bild, konst och kultur som kommunikation, meningsskapande och identitetsskapande ur ett kritiskt och erfarenhetsorienterat perspektiv.
- Kursen omfattar uttrycksformerna bildkonst, samtidskonst, fotografi, formgivning, arkitektur och rörlig bild samt utforskande av bildkonst som lärmiljö i historiska, kulturella och estetiska kontexter.
- Bildkonstens uppgifter behandlas utifrån perspektiven mångfald och social rättvisa.
- Inom kursen används olika redskap, material, tekniker och uttryckssätt.
Obligatorisk litteratur
- Eisner, E. (2009). Reimagining Schools. Routledge.
- Forsman, A.-C. (2006). Bildernas bok: handbok för bildkonstundervisningen i grundskolan. Helsingfors: Schildts.
- Kallio-Tavin, M. & Pullinen, J. (2015). Conversations on Finnish Art Education. Helsinki:Aalto Arts.
- Noble, E. & Roxhage, A-S. (2009). Se mer! Samtidskonst och lärande. Helsinki:Aalto Arts.
- Räsänen, M. (2015). Visuaalisen kulttuurin monilukukirja. Helsinki: Aalto Arts.
- Samt aktuella rapporter och vetenskaplig publikationer inom området.
Multimodal dokumentation, studiebesök (till exempel till konstmuseer).
Portfolio, presentation. Bedömning enligt skalan 0-5.
Kursen genomförs i samarbete med de övriga kurserna inom de estetiska ämnenas didaktik.
Föreläsningar, litteraturstudier, workshops, användning av digital lärplattform, gästföreläsningar, seminarier, digitalt text- och bildbehandling.
Universitetslektor Hannah Kaihovirta