Timetable
Description
Opintojakso on pakollinen kaikille kotitalousopettajan opintosuunnan opiskelijoille.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tietää taitokasvatuksen mahdollisuuksista ja käytänteistä yleissivistävän koulutuksen ulkopuolella (kotitaloustieteessä myös yleissivistävässä koulutuksessa)
- kykenee toimimaan monimuotoisissa oppimisympäristöissä ja ymmärtää erityisryhmien taitokasvatuksen piirteitä
- hallitsee erilaisten ja eri-ikäisten oppijoiden kohtaamiseen kuuluvia vuorovaikutuskäytäntöjä harjoittelupaikan toimintakulttuurissa
- kykenee suunnittelemaan monipuolisia opetuskokonaisuuksia tutkivan opettajuuden lähtökohdista
- ymmärtää opetussuunnitelmien merkityksen opetustyölle ja osaa kehittää ja tarkastella niitä kriittisesti.
Opintojakso suositellaan suoritettavaksi kolmantena opintovuotena. Opintojakso järjestetään III–IV periodeissa.
Suunnitellaan ja toteutetaan opetuskokonaisuuksia pienryhmässä sekä itsenäisesti. Opintojakson aikana opiskelija hankkii tietoa ja kokemuksia erilaisista oppijoista ja opetuksesta sekä yleissivistävässä että vapaan sivistystyön opetuksessa.
Soveltuvin osin:
- Hakala, J. T., & Kiviniemi, K. (2013). (toim.). Vuorovaikutuksen jännitteitä ja oppimisen säröjä. Aikuispedagogiikan haasteiden äärellä. Jyväskylän yliopisto - Kokkolan Yliopistokeskus Chydenius.
- Jokikokko, K. (2010). Teachers' intercultural learning and competence. University of Oulu. Acta Universitatis Ouluensis. E Scientiae Rerum Socialium 114. http://herkules.oulu.fi/isbn9789514263705/isbn9789514263705.pdf
- Jokisalo, J., & Simola, R. (2009). (toim.) Monikulttuurisuus luokanopettajakoulutuksessa - monialaisten opintojen läpäisevä juonne. Joensuun yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunnan selosteita.http://epublications.uef.fi/pub/urn_isbn_978-952-219-194-6/urn_isbn_978-952-219-194-6.pdf#page=8
- Opetushallitus (2014). Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Helsinki: Opetushallitus. http://www.oph.fi/download/163777_perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf
- Syrjäläinen, E., Jyrhämä, R., & Haverinen, L. (2004). Praktikumikäsikirja. Studia Paedagogica 33. Helsingin yliopisto. www.helsinki.fi/behav/praktikumikasikirja
- Saarinen, J. Ojala, H., & Palmu, T. (2014). (toim.) Eroja ja vaarallisia suhteita. Keskustelua feministisestä pedagogiikasta. Kasvatusalan tutkimuksia 65. Helsinki: Suomen kasvatustieteellinen seura.
- Opetushallitus (2005). Taiteen perusopetuksen yleisen oppimäärän opetussuunnitelman perusteet 2005. http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/opetussuunnitelmien_ja_tutkintojen_perusteet/taiteen_perusopetus
- Venäläinen, P. (2008). (toim.) Kulttuuriperintö ja oppiminen. Suomen museoliiton julkaisuja 58. Jyväskylä: Gummerus.
- Viitala, S., Hakamies, I., Kakkuri, S., & Kuvaja, M. (2011). Museopedagogiikka – oppimista ja opetusta museoissa http://www.helsinki.fi/museologia/tutkimuksen_liitteet/Museopedagogiikka%20-%20oppimista%20ja%20opetusta%20museoissa.pdf
- Muita lähteitä ja artikkeleita sopimuksen mukaan
Portfolio, käytännön harjoittelu ja siihen kuuluvat tehtävät, aktiivinen osallistuminen ohjaukseen.
Opintojakso arvioidaan asteikolla hylätty/hyväksytty.
ke 11.12.2019 klo 10.00-11.45 pidetään Työväenopiston info. Opetus alkaa vasta III periodissa ja ilmoittautuminen soveltavaan harjoitteluun alkaa 11.12.2019.
Toteutus yhteistyössä harjoittelukoulujen kanssa.
Yliopistonlehtori Anne Malin