Kuva: Markus Hilander

Enrol
12.2.2020 at 09:00 - 1.3.2020 at 23:59

Messages

Markus Hilander's picture

Markus Hilander

Published, 22.4.2020 at 12:33

RYHMÄKERRAN 8 ETÄTEHTÄVÄT (REFLEKTIO)

1. Käy tallentamassa #Metsie-kuvasi Flingaan (klikkaa kameraikonia). Ihaile ja tykkää sydänikonilla muiden #Metsie-kuvista! Millaisia erilaisia luontosuhteita voit bongata kuvista?

2. Pohdi seuraavia neljää kysymystä ja valitse niistä yksi, johon käyt kirjaamassa lyhyen vastauksen Padletissa (klikkaa plusmerkkiä). Tutustu Padletissa myös muiden vastauksiin:
- Mitä olen oppinut Ympäristö- ja luontokasvatuksen pedagogiikka -kurssilla?
- Mikä on yllättänyt tällä kurssilla ympäristökasvatukseen liittyen?
- Mistä olen innoissani käytännön ympäristökasvatukseen liittyen?
- Mikä minua jännittää käytännön ympäristökasvatuksessa?

3. Käy antamassa kurssipalautetta kurssin Moodle-sivulla: Palaute > YLK2020 > Vastaa kysymyksiin. Palautelomakkeessa on viisi kysymystä, joihin vastataan anonyymisti.

4. Voit myös pohtia luennon 6 videotallenteen lopussa esitettyjä kysymyksiä:
- Millaisia ympäristöarvoja haluan viedä eteenpäin?
- Millainen kuva tulevaisuudesta minulla on?
- Olenko toiveikas tulevaisuuden suhteen?
- Mitä arvostan ympäristössäni?
- Mitä olen valmis tekemään ympäristön hyväksi? (vrt. Palmerin puumalli: toimiminen ympäristön puolesta)
- Miten suhtaudun muihin eliölajeihin?
- Millaiselle ympäristötiedolle annan arvoa?
- Millaista lasten toimintaa edistän varhaiskasvatuksen opettajana?

Markus Hilander's picture

Markus Hilander

Published, 9.4.2020 at 12:48

RYHMÄKERTOJEN 6 JA 7 ETÄTEHTÄVÄT (PALOHEINÄ JA KEVÄTRETKI)

KEVÄTRETKEN SUUNNITTELUN TUEKSI:

1. Lue huolellisesti läpi kurssin Moodle-sivulta Nooran laatima "Metsäretkeilyn infopaketti" -tiedosto ja Markuksen leikkipankki eli "Kevätretkiohjeet - lue" -tiedosto. Hyödynnä näitä kahta tiedostoa oman pienryhmänne kevätretken suunnittelussa.

2. Noora kuvaa YouTube-videoita metsäleikeistä. Näiden YouTube-videoiden linkit lisätään kurssin Moodle-sivun "Kevätretket"-kohtaan torstaina 16.4.2020. Katso kyseiset videot läpi ja hyödynnä niiden vinkkejä oman pienryhmänne kevätretken suunnittelussa.

KEVÄTRETKEN SUUNNITTELULOMAKKEEN TÄYTTÄMINEN PIENRYHMÄSSÄ:

3. Ladatkaa kevätretken suunnittelulomake Moodlesta, täyttäkää se sähköisesti ja palauttakaa oman pienryhmänne kevätretkisuunnitelma (yksi täytetty lomake per pienryhmä) Moodlen palautuskansioon ("Kevätretken suunnittelulomakkeen palautus") seitsemänteen etäryhmäkertaan mennessä.

#METSIE-KUVAN OTTAMINEN:

4. Jos mahdollista, käy ottamassa itsestäsi #Metsie-kuva tai valitse sellainen aiemmin ottamistasi kuvista. Kasvojesi ei tarvitse näkyä kuvassa, jos et halua. Kirjoita kuvan päälle muutaman sanan kuvaus omasta luontosuhteestasi. Varaudu siihen, että kaikki kurssin opiskelijat tulevat näkemään #Metsie-kuvasi! Säilytä #Metsie puhelimessasi kahdeksannetta etäryhmäkertaa varten. #Metsie-ohjeen löydät myös Moodlesta "Loppukurssin ohjelma (päivitetty 7.4.)" -tiedoston viimeiseltä sivulta.

PARIESSEEN KIRJOITTAMINEN:

5. Lue kurssikirjallisuutta ja kirjoita pariesseetä. Kurssin Moodle-sivun "Kurssikirjallisuus"-kohdasta löydät linkin sähköisesti lainattavaan Iloa ja ihmettelyä -kirjaan ja Keke päiväkodissa -oppaan pdf-tiedostona. Pariesseen palautuspäivä on 6.5.2020.

Markus Hilander's picture

Markus Hilander

Published, 3.4.2020 at 11:11

RYHMÄKERRAN 5 ETÄTEHTÄVÄT (YMPÄRISTÖKOULU POLKU)

VINKKI: Ympäristökoulu Polulta voi tilata maksutta ympäristökasvattajan päiväkotiin vetämään ympäristökasvatuksen opetustuokion (max 4 t) lapsille!

1. Tutustu Kierrätyskeskuksen nettisivuihin https://www.kierratyskeskus.fi ja siellä erityisesti Ympäristökoulutus-otsikon alla oleviin "Oppitunnit ja -tuokiot" ja "Kasvattajien kurssit ja materiaalit" -kohtiin.

2. Tutustu Ympäristökoulu Polun materiaaleihin, jotka ovat nyt näkyvillä kurssin Moodle-sivulla kohdassa "Ympäristökoulu Polku". Lennu Liito-oravan ja Nökön materiaaleihin tutustumisen lisäksi voit kokeilla esimerkiksi jäteopasta: https://www.hsy.fi/fi/asukkaalle/lajittelujakierratys/jateopas/Sivut/def...

3. Jos et ole vielä ehtinyt, niin tutustu nyt Lasten Agenda 2030 -sivustoon eli Kierrätyskeskuksen Palloässien sivustoon ja pohdi seuraavia kysymyksiä: https://www.kierratyskeskus.fi/ymparistokoulutus/kasvattajien_kurssit_ja...
- Mitä mieltä olet Palloässien materiaaleista, leikeistä, peleistä, lauluista ja askarteluohjeista?
- Mitä Palloässien materiaalia haluaisit ehdottomasti kokeilla lasten kanssa?
- Onko Palloässien sisällöissä jotakin sellaista, jota et haluaisi lähteä toteuttamaan lasten kanssa? Miksi et?

4. Voit tutustua myös varsinaisiin Agenda 2030 -tavoitteisiin esimerkiksi näiden ladattavien (pdf) korttien avulla: https://www.ykliitto.fi/sites/www.ykliitto.fi/files/kestavan_kehityksen_...
- Miltä tavoitteet vaikuttavat varhaiskasvatuksen ja päiväkodin arjen näkökulmasta?

Markus Hilander's picture

Markus Hilander

Published, 27.3.2020 at 11:43

RYHMÄKERRAN 4 ETÄTEHTÄVÄT (LUOMUS)

VINKKI: Varhaiskasvatuksen opettajana pääset Luonnontieteelliseen museoon ilmaiseksi sisään suunnittelemaan opintokäyntiä omalle päiväkodin lapsiryhmällesi!

1. TUTUSTU Luomukseen oheisten YouTube-videoiden avulla:
- Luomuksen esittely (3:08 min): https://www.youtube.com/watch?v=oe1ksw2AvMs&list=PLQGoNE1D17tw_OsoZ0C2bw...
- Luomuksen kokoelmista (3:26 min): https://www.youtube.com/watch?v=elvLt9PNh8Q
- Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan Evoluutiopuu (2:08 min): https://www.youtube.com/watch?v=Nj5p9rwB8k0&list=PLQGoNE1D17tw_OsoZ0C2bw...

2. TUTUSTU oman jaksamisesi mukaan seuraaviin ympäristökasvatuksen vuosikelloihin:
- Heli Piiraisen laatima ympäristökasvatuksen vuosikello (vaatii kirjautumisen yliopiston tunnuksilla): https://sway.office.com/z1CElMlPDc6nFSSw?ref=email
- Kulttuurin vuosikello: http://kulttuurinvuosikello.fi
- Ympäristökasvatuksen vuosikellon malli kurssin Moodle-sivulla: Ympäristökasvatuksen vuosikello > Ympäristökasvatuksen vuosikellon malli
- Toimintavinkkejä ympäristökasvatuksen vuosikelloon löydät myös Mappa-materiaalipankista: https://mappa.fi/fi/etusivu

3. Keksi oma toimintaideasi ja KIRJOITA sille lyhyt ja ytimekäs, noin 5–10 riviä pitkä ohje omin sanoin (esimerkiksi: "Kasvinkasvatuskoe: Jokainen kylvää oman ohran siemenen…"). Usein ympäristökasvatuksen toimintaideat liittyvät kevääseen ja kesään, joten yritetään keksiä niitä myös syksyyn ja talveen. Toimintaidea voi liittyä myös esimerkiksi juhlapäiviin. Kirjoita ohjeesi valmiiksi esimerkiksi Wordilla, kopioi teksti ja LIITÄ se kurssin Moodle-sivulle: Ympäristökasvatuksen vuosikello > Kevät-vinkit, Kesä-vinkit, Syksy-vinkit tai Talvi-vinkit. Jos toimintaideasi toteutetaan esimerkiksi talvella, klikkaa Talvi-vinkit > Muokkaa > liitä oma ohjeesi vapaalle kohdalle > Tallenna. Olen numeroinut valmiiksi kohdat 1–40 eli ensimmäinen liittää oman ohjeensa kohtaan 1, toinen kohtaan 2 jne. Valitettavasti ohjeita pääsee kirjoittamaan vain yksi kerrallaan eli malttia, jos et heti pääse kirjoittamaan omaa ohjettasi – yritä myöhemmin uudelleen. Jotta ohjeen kirjoittamiseen Moodlen wiki-alustalla ei kulu paljon aikaa, kirjoita ohjeesi ensin valmiiksi esimerkiksi Wordilla ja kopioi valmis teksti Moodleen. Kun kaikki ovat kirjanneet oman ohjeensa Moodleen, voit kopioida ohjeet itsellesi talteen ja näin sinulla on oiva paketti toimintaideoita ympäristökasvatuksen toteuttamiseksi ympäri vuoden!

Markus Hilander's picture

Markus Hilander

Published, 3.4.2020 at 11:12

RYHMÄKERRAN 3 ETÄTEHTÄVÄT (LAJIESITYKSET)

1. TEHKÄÄ lajiesityksenne valmiiksi parin kanssa ja tallentakaa se kurssin Moodle-sivulle.

2. KATSO oman ryhmäsi lajiesitykset läpi. Voit myös kommentoida oman ryhmäsi esityksiä palautuskansiossa eli keskustelualueessa Vastaa-toiminnolla.

3. HARJOITTELE luonnontieteellisten havaintojen tekemistä LuontoPortissa: http://www.luontoportti.com/suomi/fi/
Valitse yksi suomalainen eläin-, kasvi- tai sienilaji ja etsi sen kuva Googlen kuvahaulla. Havainnoi lajin ulkoisia ominaisuuksia, ja harjoittele sitten lajin etsimistä LuontoPortista havaitsemiasi ominaisuuksia hyödyntäen: klikkaa etusivun yläosasta LAJIEN TUNNISTAMINEN > valitse lajiryhmä esim. KUKKAKASVIT tai NISÄKKÄÄT > syötä lajin ulkonäöstä tekemisiä havaintoja ja taustatietoja esimerkiksi levinneisyydestä kohdassa VALITSE OMINAISUUS. Kokeile, miten helposti tai vaikeasti oma lajisi löytyy sen ominaisuuksien perusteella. Tämän lisäksi voit hakea hakutoiminnolla (oikeassa yläkulmassa: ”HAE…”) kasvi-, sieni- ja eläinlajeja nimeltä ja lukea niiden kuvauksia LuontoPortista.

4. TUTUSTU tiedekasvatukseen katsomalla Yle Areenasta Tiedon jyvä -jakso aiheesta ”Kuinka kasvit juovat?” (8 min) https://areena.yle.fi/1-4256535 Kyseisen jakson lisäksi voit toki katsoa muitakin Tiedon jyvä -jaksoja (suosittelen lämpimästi). Pohdi omaa suhtautumistasi tiedekasvatukseen: miltä sinusta tuntuisi toteuttaa esimerkiksi mainitsemani jakson varsisellerikoe lasten kanssa?

Tiedekasvatukseen, käsien pesuun ja koronavirukseen liittyen voit katsoa myös seuraavan videon (47 s) :)
”Ari teki pojalleen nerokkaan kotitestin - nelivuotias oppi käsienpesun tärkeyden hetkessä”:
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/7496e6f6-167d-4798-8820-b65d101ced08

5. TUTUSTU induktiivisen ajattelun kolmeen vaiheeseen (ks. luento 3: Tutkimalla oppiminen):
- luonnontieteellisten havaintojen dokumentointi
- dokumentoitujen havaintojen luokittelu
- aikaansaatujen luokkien nimeäminen
Esimerkiksi syksyisin voidaan kerätä puiden lehtiä ja luokitella ne värin tai puulajin mukaan. Lopuksi muodostetut ryhmät nimetään värin (keltaiset lehdet, punaiset lehdet…) tai puulajin (koivun lehdet, vaahteran lehdet…) mukaan. Tässä esimerkissä luonnontieteellisten havaintojen (= puiden lehtien) dokumentointi voi tapahtua esimerkiksi niin, että lehtiä otetaan mukaan päiväkotiin, lehdistä voidaan ottaa kuvia, lehtiä voidaan piirtää ja värittää mallista tai lehtiä voidaan luokitella suoraan metsässä. Toisin sanoen induktiivisessa ajattelussa päädytään konkreettisista havainnoista abstraktiin käsitteeseen.

6. HARJOITTELE induktiivista ajattelua: Kerää kotonasi eteesi erilaisia esineitä (= dokumentoituja havaintoja) ja lajittele ne erilaisiin luokkiin esimerkiksi värin, materiaalin tai käyttötarkoituksen mukaan. Pohdi, minkä ominaisuuden mukaan olet luokitellut esineet (= dokumentoidut havainnot) ja nimeä aikaansaamasi luokat. Harjoittele yksitasoista, monitasoista ja sarjaluokittelua:

Yksitasoinen luokittelu:
- Yhden määrittävän ominaisuuden mukaan (esim. väri: punaiset autot)
- Binääriluokittelu: onko tietty ominaisuus vai ei (kyllä–ei-luokittelu)

Monitasoinen luokittelu:
- Useamman määrittävän ominaisuuden mukaan (esim. käyttötapa: henkilöautot, pakettiautot ja paloautot)

Sarjaluokittelu:
- Miten ominaisuus asettuu suhteessa muihin tarkasteltaviin kohteisiin (esim. jalkapallot halkaisijan pituuden mukaan, juomat niiden sisältämän sokerimäärän mukaan, vaateliikkeissä vaatteet koon mukaan, juomapakkaukset tilavuuden mukaan, ruokapakkaukset massan mukaan)

Markus Hilander's picture

Markus Hilander

Published, 3.4.2020 at 11:12

RYHMÄKERRAN 2 ETÄTEHTÄVÄT (PARIESITYKSET)

1. TEHKÄÄ pariesityksenne valmiiksi parin kanssa. Jos mahdollista, teidän ei tarvitse tavata kasvotusten tekemään esitystä, vaan voitte tehdä sen etänä esimerkiksi sähköpostin avulla niin, että lähetätte PowerPoint-esitystänne edestakaisin sähköpostin liitetiedostona. Voitte käyttää apuna myös esimerkiksi Google Docsia ja Whatsappia keskusteluun ja suunnitteluun.

2. TALLENTAKAA oma esityksenne ensi viikon aikana kurssin Moodle-sivulle oman ryhmänne palautuskansioon muiden nähtäväksi.

3. KATSOKAA ja opiskelkaa itsenäisesti kaikki oman ryhmänne esitykset läpi.

4. Jokainen KOMMENTOI kaikkia oman ryhmänsä esityksiä palautuskansiossa eli keskustelualueessa Vastaa-toiminnolla. Voitte kommentoida myös toistenne kirjoittamia kommentteja ja synnyttää näin keskustelua. Keskitytään antamaan toisillemme positiivista palautetta esityksistä eli harjoitellaan samalla positiivisen palautteen antamista :)

5. Lisäksi voitte käydä itsenäisesti läpi myös niitä nettimateriaaleja ja linkkejä, joista ei ole tehty esitystä omassa ryhmässänne. Esimerkiksi Helsingin Harakan saari on todella suosittu vierailupaikka lasten kanssa, joten Harakan sivuihin kannattaa ehdottomasti tutustua. Myös Espoon Villa Elfvikin luontotalon toimintaan kannattaa tutustua.

Markus Hilander's picture

Markus Hilander

Published, 30.4.2020 at 17:39

HELSINGIN YLIOPISTON JULISTAMAN POIKKEUSTILAN TAKIA:

1. Kurssin luentoja ei pidetä paikan päällä eli älkää tulko luennoille Auroran saliin 230. Markus tekee luennoista infovideoita Moodleen, joiden tarkoituksena on tukea Prezi-esitysten itsenäistä opiskelua.

2. Paritenttiä ei järjestetä Auroran salissa 230 keskiviikkona 6.5.2020, vaan se vaihdetaan pariesseeksi. Pariesseen ohjeet löytyvät Moodlen kohdasta "Pariesseen ohje, mallipohja ja palautuskansiot". Uusintatenttiä ei järjestetä kesäkuussa eikä elokuussa, vaan kurssi suoritetaan tänä vuonna esseellä.

3. Kaikki paikan päällä tapahtuva ryhmäopetus on peruttu koko loppukurssin osalta. Kevätretken suunnittelulomake palautetaan Moodlen palautuskansioon seitsemänteen (etä)ryhmäkertaan mennessä ja pariesseen palautuspäivä on keskiviikko 6.5.2020.

Timetable

Here is the course’s teaching schedule. Check the description for possible other schedules.

DateTimeLocation
Mon 9.3.2020
08:15 - 09:45

Other teaching

10.03.2020 Tue 08.15-09.45
17.03.2020 Tue 08.15-09.45
24.03.2020 Tue 08.15-09.45
31.03.2020 Tue 12.15-13.45
06.04.2020 Mon 14.15-15.45
17.04.2020 Fri 08.15-11.45
24.04.2020 Fri 08.15-11.45
24.04.2020 Fri 12.15-13.45
Markus Hilander
Teaching language: Finnish
12.03.2020 Thu 12.15-13.45
19.03.2020 Thu 10.15-11.45
25.03.2020 Wed 10.15-11.45
02.04.2020 Thu 10.15-11.45
08.04.2020 Wed 12.15-13.45
17.04.2020 Fri 08.15-11.45
27.04.2020 Mon 08.15-11.45
27.04.2020 Mon 12.15-13.45
Markus Hilander
Teaching language: Finnish
10.03.2020 Tue 10.15-11.45
19.03.2020 Thu 12.15-13.45
26.03.2020 Thu 14.15-15.45
02.04.2020 Thu 14.15-15.45
06.04.2020 Mon 12.15-13.45
20.04.2020 Mon 12.15-15.45
28.04.2020 Tue 08.15-11.45
28.04.2020 Tue 12.15-13.45
Markus Hilander
Teaching language: Finnish
12.03.2020 Thu 10.15-11.45
19.03.2020 Thu 14.15-15.45
26.03.2020 Thu 12.15-13.45
02.04.2020 Thu 12.15-13.45
08.04.2020 Wed 14.15-15.45
20.04.2020 Mon 12.15-15.45
29.04.2020 Wed 08.15-11.45
29.04.2020 Wed 12.15-13.45
Markus Hilander
Teaching language: Finnish
09.03.2020 Mon 12.15-13.45
16.03.2020 Mon 12.15-13.45
25.03.2020 Wed 08.15-09.45
31.03.2020 Tue 14.15-15.45
08.04.2020 Wed 10.15-11.45
16.04.2020 Thu 08.15-11.45
30.04.2020 Thu 08.15-11.45
30.04.2020 Thu 12.15-13.45
Markus Hilander
Teaching language: Finnish
09.03.2020 Mon 14.15-15.45
17.03.2020 Tue 10.15-11.45
23.03.2020 Mon 10.15-11.45
31.03.2020 Tue 10.15-11.45
06.04.2020 Mon 10.15-11.45
17.04.2020 Fri 12.15-15.45
23.04.2020 Thu 08.15-11.45
23.04.2020 Thu 12.15-13.45
Markus Hilander
Teaching language: Finnish
10.03.2020 Tue 10.15-11.45
17.03.2020 Tue 10.15-11.45
24.03.2020 Tue 10.15-11.45
31.03.2020 Tue 12.15-13.45
07.04.2020 Tue 14.15-15.45
17.04.2020 Fri 12.15-15.45
28.04.2020 Tue 08.15-11.45
28.04.2020 Tue 12.15-13.45
Hannele Cantell, Markus Hilander
Teaching language: Finnish
11.03.2020 Wed 12.15-13.45
18.03.2020 Wed 12.15-13.45
24.03.2020 Tue 12.15-13.45
31.03.2020 Tue 10.15-11.45
07.04.2020 Tue 12.15-13.45
20.04.2020 Mon 08.15-11.45
27.04.2020 Mon 08.15-11.45
27.04.2020 Mon 12.15-13.45
Hannele Cantell, Markus Hilander
Teaching language: Finnish
12.03.2020 Thu 14.15-15.45
17.03.2020 Tue 14.15-15.45
25.03.2020 Wed 12.15-13.45
31.03.2020 Tue 14.15-15.45
07.04.2020 Tue 10.15-11.45
20.04.2020 Mon 08.15-11.45
24.04.2020 Fri 08.15-11.45
24.04.2020 Fri 12.15-13.45
Hannele Cantell, Markus Hilander
Teaching language: Finnish
Teaching language: Finnish

Description

Opintojakso on pakollinen kasvatustieteen kandidaatinohjelman lastentarhanopettajan opintosuunnan opiskelijoille.

Opintojakso ei ole tarjolla muiden koulutusohjelmien tai opintosuuntien opiskelijoille.

Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on valmiuksia

  • Ymmärtää varhaislapsuuden ympäristö-, luonto- ja tiedekasvatuksen merkityksiä lapsen monipuoliselle kehitykselle sekä maapallon elinkelpoisuuden säilymiselle
  • Ymmärtää ja soveltaa varhaislapsuuden ympäristö-, luonto- ja kestävän kehityksen kasvatuksen keskeisiä tavoitteita, sisältöjä ja menetelmiä
  • Innostaa ja tukea lapsen positiivisen ympäristösuhteen kehittymistä
  • Soveltaa ympäristö- ja luontokasvatuksen keskeisiä periaatteita erilaisissa oppimisympäristöissä

Opintojakso suoritetaan ensimmäisenä lukuvuonna. Opintojakso järjestetään kevätlukukaudella.

Opintojaksossa käsitellään

  • Varhaislapsuuden ympäristö- ja luontokasvatuksen sekä kestävän kehityksen että tiedekasvatuksen pedagogisia lähtökohtia
  • Ympäristö- ja luontokasvatuksen suunnittelua, toteutusta ja arviointia päivähoidossa
  • Ympäristö- ja luontosuhteen lähtökohtia varhaislapsuudessa
  • Ympäristö- ja luontokasvatuksen oppimisympäristöjä ja niiden merkitystä lapselle
  • Parikka-Nihti, M., & Suomela, L. (2014). Iloa ja ihmettelyä. Ympäristökasvatus varhaislapsuudessa. Jyväskylä: PS-kustannus.
  • Kurssin oppimateriaaleina käytetään lisäksi alan ajankohtaista pedagogista kirjallisuutta, verkkomateriaaleja sekä tutkimusartikkeleita.

Opintojaksolla ovat käytössä opiskelijan osaamistavoitteita tukevat aktiiviset ja yhteisölliset ympäristö- ja luontokasvatuksen suunnitteluun ja toteutukseen liittyvät toimintatavat. Luennoilla avataan ympäristö- ja luonto- sekä tiedekasvatuksen keskeistä käsitteistöä, varhaislapsuuden ja ympäristö- ja luontokasvatuksen käytännön ja teorian välisiä suhteita sekä mahdollisuuksia. Opintojakson opiskelijaryhmien yhteisölliset tehtävät liittyvät ympäristö- ja luontokasvatuksen suunnitteluun ja toteutukseen alle kouluikäisille oppijoille. Kirjallisuuteen ja luentoihin sekä kurssitehtäviin liittyvän esseen/tentin kautta opettaja arvioi ympäristö- ja luonto- sekä tiedekasvatuksen teorian, käsitteiden ja menetelmien hallintaa sekä pedagogista soveltamista. Tehtävien kautta on tavoitteena kehittää opiskelijoiden ympäristö- ja luontokasvatukseen liittyviä taitoja kuin myös pedagogisia reflektiotaitoja. Opintojaksolla toteutettavaa kontaktiopetusta tukee verkko-oppimisympäristö.

Arviointiasteikko on 0-5. Arviointi koostuu esseen/ lopputentin arvosanasta sekä annettujen tehtävien suorittamisesta. Opintojaksolla arvioidaan tieteenalan teoreettisten lähtökohtien, keskeisten käsitteiden sekä niiden käytäntöön soveltamisen tietämystä. Arviointiin vaikuttaa aktiivinen osallistuminen opintojakson luentoihin ja ryhmäopetukseen sekä annettujen tehtävien toteuttaminen.

Opintojakso toteutetaan pääosin ryhmä- ja luento-opetuksena. Lisäksi opintojaksolle kuuluu omatoimista – ja pienryhmätyöskentelyä, opintokäyntejä sekä oppimistehtäviä. Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen sekä esseen tai tentin ja tehtävien tekeminen on edellytys opintojakson suorittamiselle.