Kaisa_2012_3_photo by Veikko Somerpuro

Enrol
12.2.2020 at 09:00 - 1.3.2020 at 23:59

Timetable

Here is the course’s teaching schedule. Check the description for possible other schedules.

DateTimeLocation
Mon 9.3.2020
16:15 - 17:45
Wed 11.3.2020
16:15 - 17:45
Tue 17.3.2020
16:15 - 17:45
Thu 19.3.2020
16:15 - 17:45
Fri 27.3.2020
14:15 - 15:45
Fri 27.3.2020
16:15 - 17:45
Thu 2.4.2020
14:15 - 15:45
Thu 2.4.2020
16:15 - 17:45
Tue 7.4.2020
14:15 - 15:45
Tue 7.4.2020
16:15 - 17:45
Wed 8.4.2020
16:15 - 17:45
Tue 21.4.2020
14:15 - 17:45

Description

Opintojakso on valinnainen.

Studieavsnittet är valfritt

Opintojaksolla opiskelija oppii käyttämään joustavasti tietoa kestävyyden globaaleista haasteista, kuten kestävästä luonnonvarojen käytöstä ja oikeudenmukaisuudesta, sekä kestävää kehitystä edistävästä kasvatuksesta ja koulutuksesta. Lisäksi opiskelija saa taitoja suunnitella pienryhmissä monialaista, kestävän kehityksen huomioivaa opetusta. Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on valmiuksia käyttää kestävälle kehitykselle tunnusomaisia opetusmenetelmiä sekä edistää kestävyyttä myös oppilaitoksen toimintakulttuurissa.

Under studieavsnittet lär sig studenten att flexibelt använda sig av kunskap om de globala hållbarhetsutmaningarna, såsom hållbar användning av naturresurser, rättviseprinciper samt vad hållbarhetsutbildning vill säga. Dessutom utvecklar studenten genom gruppövningar sina färdigheter när det gäller att utforma ämnesöverskridande hållbarhetsundervisning. Efter genomgången kurs har studenten möjlighet att använda hållbarhetspedagogiska undervisningsmetoder och att främja hållbarhet i verksamheten på olika läroinrättningar.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

tuntee ja ymmärtää:

  • globaaleja kestävän kehityksen haasteita ja tavoitteita kestävyystieteen tieteidenvälisyyttä,
  • opetussuunnitelmien perusteiden arvoperustaa kestävän kehityksen kannalta
  • kestävää kehitystä edistävän kasvatuksen ja koulutuksen sisältöjä ja opetuksen lähestymistapoja, johtajuuden merkitystä koulun toimintakulttuurin muotoutumisessa.

opiskelija osaa:

  • suunnitella kestävää kehitystä käsitteleviä monialaisia oppimiskokonaisuuksia
  • toimia kestävän kehityksen hyväksi työyhteisössä ja omassa opetuksessaan
  • arvioida kestävää kehitystä käsittelevää opetusta ja toimintaa oppilaitoksessa

Studenten känner till och förstår

  • utmaningarna med och målsättningarna för en global hållbar utveckling, samt hållbarhetsvetenskapens tvärvetenskapliga karaktär
  • läroplansgrundernas värdegrund ur ett hållbarhetsperspektiv
  • hållbarhetspedagogikens och –utbildningens innehåll och metoder, samt ledarskapets betydelse i utformandet av läroinrättningarnas verksamhetskulturer.

Studenten kan

  • planera ämnesöverskridande undervisningshelheter som handlar om hållbarhet och också verka för hållbarhet i arbetsgemenskapen och i undervisningen
  • utvärdera undervisningen och verksamheten i läroinrättningar.

Suositellaan suoritettavaksi valinnaisena opintojaksona yhdessä opettajan pedagogisten opintojen kanssa. Opintojakson järjestämisestä päätetään opetusohjelmassa lukuvuosittain.

Rekommenderas att studieavsnittet avläggs som valbara studier i anslutning till lärarens pedagogiska studier. Varje läsår tas ställning till om kursen ordnas det året.

Pakollinen kirjallisuus tarkennetaan opintojakson alussa. Oppimateriaalin lisäksi kurssilla käsitellään muita alaan liittyviä artikkeleita.

I början av studieavsnittet överenskoms om den obligatoriska litteraturen. Förutom böckerna används också aktuella artiklar.

Jónsdóttir, Á. (2017). Artistic Actions for Sustainability: Potential of art in education for sustainability. Acta Universitatis Lapponiensis 355. University of Lapland. Turenki: Hansaprint Oy.

Taylor, N., Quinn, N. & Eames, C. (Eds.) (2015). Educating for sustainability in primary schools: Teaching for the future. New York: Springer.

Stratton, S. K., Hagevik, R., Feldman, A. & Bloom, M. (Eds.). (2015). Educating science teachers for sustainability. New York: Springer.

YK:n julkaisuja ja opetusmateriaaleja:
https://en.unesco.org/themes/education-sustainable-development/clearinghouse/publications

UN (2015). Transforming our world: The 2030 Agenda for Sustainable Development. United Nations, New York.

UN (2014). UNESCO Roadmap for Implementing the Global Action Programme on Education for Sustainable Development. France.

UN (2014). Education for Sustainable Development Goals. Learning Objectives. France.

ESD resource bank: http://en.unesco.org/esd-repo/

World largest lesson: http://worldslargestlesson.globalgoals.org/

Vastuuopettaja määrittelee oppimista tukevat aktiviteetit ja menetelmät opintojakson alussa.

De ansvariga lärarna preciserar i början av studieavsnittet vilka metoder som valts för att stöda lärandet.

Opintojakso arvioidaan oppimistehtävien perusteella. Arviointiasteikko on 0-5.

Studieavsnittet utvärderas utgående från utförda examinationsuppgifter. Skalan för utvärderingen är 0-5.

Opetuskieli suomi/ruotsi

Kursen är tvåspråkig

Opintojaksoon liittyviin kysymyksiin vastaavat Anna Uitto ja Lili-Ann Wolff.

Anna Uitto och Lili-Ann Wolff svarar på frågor om det här kursen.

Opintojaksolla käytetään luento- ryhmä- ja verkko-opetusta.

Studieavsnittet har formen av föreläsningar, gruppövningar och nätundervisning.

Professori Anna Uitto, yliopistonlehtori Lili-Ann Wolff

Professor Anna Uitto, universitetlektor Lili-Ann Wolff