Timetable
Description
Opintojakso on valinnainen. Opintojaksosta vastaa kasvatustieteiden maisteriohjelma. Opintojakso tarjotaan ensisijaisesti kasvatustieteen maisteriohjelman opiskelijoille.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa lapsihavainnoinnin (metodologiset) erityispiirteet
- on tutustunut lapsihavainnoinnin erilaisiin suuntauksiin
- osaa lapsihavainnoinnin analyysin ja raportoinnin perusperiaatteet
- osaa käyttää teknologiaa lapsihavainnoinnin tukena
- ymmärtää lapsihavainnoinnin merkityksen pedagogisen suunnittelun ja toiminnan välineenä
Opintojakson suositeltu suoritusajankohta on ensimmäisen maisterivuoden lopussa tai toisen maisterivuoden alussa. Opintojakson järjestämisestä päätetään opetusohjelmassa lukuvuosittain.
Opintojaksolla käsitellään
- havainnoinnin luonnetta ja lapsihavainnoinnin erityispiirteitä
- lapsihavainnoinnin pedagogista soveltamista
- lapsihavainnoinnin käyttöä tieteellisen tutkimuksen välineenä
- lapsihavainnoinnin analyysia ja raportointia
- teknologian soveltamista lapsihavainnointiin
Kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.
4-8 vastuuopettajan osoittamaa tieteellistä artikkelia lapsihavainnoinnista ja siihen liittyvistä ilmiöistä (enimmäismäärä yhteensä 200 sivua).
verkkomateriaali: https://www.learninghowtolookandlisten.com
Opintokokonaisuudesta vastaava opettaja päättää oppimista tukevista aktiviteeteista ja opetusmenetelmistä.
Arviointi pohjautuu tenttiin ja ryhmätehtävään. Arviointiasteikko on 0–5.
Luennot ja omatoimiminen työskentely ryhmissä
Yliopistonlehtori Nina Sajaniemi, tohtorikoulutettava Annukka Pursi. Vuosittain vaihtuvat opettajat.