Kaisa_2012_3_photo by Veikko Somerpuro

Enrol

Timetable

Here is the course’s teaching schedule. Check the description for possible other schedules.

DateTimeLocation
Tue 10.9.2019
12:15 - 14:00
Wed 11.9.2019
14:15 - 16:00
Tue 17.9.2019
12:15 - 14:00
Wed 18.9.2019
14:15 - 16:00
Tue 24.9.2019
12:15 - 14:00
Wed 25.9.2019
14:15 - 16:00
Tue 1.10.2019
12:15 - 14:00
Wed 2.10.2019
14:15 - 16:00
Tue 8.10.2019
12:15 - 14:00
Wed 9.10.2019
14:15 - 16:00
Tue 15.10.2019
12:15 - 14:00
Wed 16.10.2019
14:15 - 16:00

Other teaching

13.09. - 18.10.2019 Fri 14.15-16.00
Teaching language: Swedish

Description

gymnasiefysikkurs 1

Meningen är att med fysikaliska begrepp och principer få en ökad förståelse för olika fenomen som förekommer i vår vardag och kunna beskriva dessa i tal och skrift i fysikaliska termer.

På kursen strävar vi till att behandla centrala teman från bl.a. mekanik, termofysik och elektromagnetism. Den matematiska härledningen och behandlingen kommer inte att vara utgångspunkten för kursen. Matematiken är dock fysikens språk, så helt och hållet kan vi inte undvika den. Vi kommer bl.a. att behandla betydelsen av vektorer, derivering och integrering inom fysiken.

  • Vetenskapliga metoden: experiment, felgränser, rapport
  • Vektorkalkyl
  • Rörelse: plats, tid, rörelse, hastighet, acceleration, olika typer av rörelse
  • Kraft: Newtons lagar, rörelsemängd, impuls, kollisioner, gravitationslagen, Keplers lagar, gravitationskraften, gravitationsfält, satellitbanor
  • Termodynamik: energiformer, arbete, effekt, verkningsgrad, temperatur, tryck, aggregationstillstånd
  • Elektricitet: elektriska laddningar, elfält
  • Magnetism: magnetfält, magnetiska egenskaper, masspektrometri
  • Elektromagnetism: iduktion, generatorer, transformator, elektromagnetiska fält, elektromagnetisk strålning, svartkroppsstrålning, fotoelektriska effekten, vågpartikeldualism
  • Materiens struktur: Standardmodellen (materiapartiklarm förmedlarpartiklar, Higgs, antimateria, CERN)
  • Strålning: atomkärnan, gammastrålning, fusion och fission

rekommenderad litteratur:

  • gymnasiets fysikböcker
  • Fysik i vardagen : 266 vardagsmysterier avslöjade över en kopp kaffe

  • Föreläsningar två gånger i veckan.
  • Räkneövningar en gång i veckan (övningarna löses innan genomgångs tillfället). Studeranden bedömmer sina lösningar själva enlig poängskalan på 1-3 (1: gjort ett försök, 2: halvfärdigt lösning, 3: fullständig lösning) .
  • Labbrapport: studernaden utför en valfri laboration och skriver en labbrapport.
  • Essä om ett valfritt fysikaliskt fenomen (maskinskriven text ca 2-4 sidor)

Kursens totala arbetsmängd är ca. 135 timmar.

  • Dedömmningen sker enligt den allmänna skalan: 1-5
  • maximal antalet poäng i kursen: 72 p
    • max. poängen i tenten 48 p (8 x 6 p)
    • max. poängen för labbrapporten 8 p
    • max. poängen för essä 8 p
    • max. poäng för räkneövningarna 8 p
  • 2/3 av vitsordet kommer från tenten och 1/3 från räkneövningarna, essän och labbrapporten.

-närundervisning

-prestationssätt: föreläsningar, räkneövningar, labbrapport, essä och tent