Kaisa_2012_3_photo by Veikko Somerpuro

Enrol
4.12.2019 at 10:00 - 1.3.2020 at 23:59

Timetable

Here is the course’s teaching schedule. Check the description for possible other schedules.

DateTimeLocation
Mon 9.3.2020
16:15 - 17:45
Wed 11.3.2020
16:15 - 17:45
Mon 16.3.2020
16:15 - 17:45
Wed 18.3.2020
16:15 - 17:45
Mon 23.3.2020
16:15 - 17:45
Wed 25.3.2020
16:15 - 17:45
Mon 30.3.2020
16:15 - 17:45
Wed 1.4.2020
16:15 - 17:45
Mon 6.4.2020
16:15 - 17:45
Wed 8.4.2020
16:15 - 17:45
Mon 20.4.2020
16:15 - 17:45
Mon 27.4.2020
16:15 - 17:45
Wed 29.4.2020
16:15 - 17:45
Mon 4.5.2020
16:00 - 18:00

Description

Optional for Bachelor students in Psychology and students of Law.

Course belongs to the Optional Studies of Psycyology.

For Psychology students: Introduction to Personality Psychology, Introduction to Developmental Psychology, and Psychology of Wellbeing and Health, or equivalent knowledge

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tuntee oikeus- ja kriminaalipsykologian tutkimuksen ja teorioiden peruskysymykset
  • osaa soveltaa psykologisia menetelmiä ja teorioita rikostutkintaan sekä tuomioistuimien ja vankeinhoitoviranomaisten tarpeisiin
  • tuntee vaatimukset, joita liittyy asiantuntijatodistajana toimimiseen oikeudenkäynnissä.

Second or third year of the Bachelor of Psychology Programme

  • The main research findings in eyewitness psychology (eg. memory, attendance, lying, suggestibility) and applying them in practice
  • Psychopathy
  • Psychology science in the court
  • Applying 'hypothesis thinking' in the context of forensic psychology research
  • Profiling, recidivism, child custody disagreements, the character of the work of a prison psychologist, victimology
  • Psychotherapeutic work with crime victims
  • Alison, L., Goodwill, A., Almond, A., Almond, L., van den C. Winter, J. (2010). Pragmatic solutions to offender profiling and behavioural investigative advice. Legal and Criminological Psychology, 15. 115-132
  • Chin, J. (2014). Psychological Science’s Replicability Crisis and What It Means for Science in the Courtroom. Psychology, Public Policy and Law, 20, 225-238.
  • Ahlgren, A. & Puusa, M. (2018). Syyntakeisuuden ja hoidontarpeen arviointi mielentilatutkimuksessa. Haaste, 2/2018. https://www.haaste.om.fi/fi/index/lehtiarkisto/haaste22018/syyntakeisuudenjahoidontarpeenarviointimielentilatutkimuksessa.html
  • Kassin, S. Why Confessions Trump Innocence (2012). American Psychologist, 67, 431-445.
  • Kassin, S., Dror, I. & Kukucka, J. (2013). The forensic confirmation bias: Problems, perspectives, and proposed solutions. Journal of Applied Research in Memory and Cognition, 2, 42–52
  • Korkman, J. Pakkanen, T. Laajasalo, T (2018). Child Forensic interviewing in Finland. In Collaborating against child abuse: Exploring the Nordic Barnahus Model. (Toim. Johansson, Stefansen, Bakketeig & Kaidal). Palgrave MacMillan. OPEN ACCESS: https://www.palgrave.com/gp/book/9783319583877
  • Laajasalo, T., Saukkonen, S. & Aronen, E. (2014). Kylmä ja tunteeton: onko lapsilla psykopatiapiirteitä? Katsaus. Duodecim. 130, 1165-1172.
  • Nyholm, J., & Häkkänen-Nyholm, H. (2009) Psykopaatti asianosaisena prosessioikeudessa. Defensor Legis, 3, 409-427
  • Porter, S., ten Brinke, L. (2009). Dangerous decisions: A theoretical framework for understanding how judges assess credibility in the courtroom, Legal and Criminological Psychology, 14, 119-134.
  • Saywitz, K.J., Camparo, L.B., Romanoff, A.S. (2010) Interviewing children in custody cases: Implications of research and policy for practice. Behavioral sciences & the law, 28, 542-62.
  • Seara-Cardoso, A., & Viding, E. (2014). Functional Neuroscience of Psychopathic Personality in Adults. Journal of Personality, 83, 723-37.
  • Väisänen, T. & Korkman, J. (2014). Eräitä todistajan kertomuksen arviointiin liittyviä kipukohtia oikeuspsykologisen tiedon valossa, Defensor Legis, 5, 721-739
  • Vrij, A. (2016). Which lie detection tools are ready for use in the criminal justice system? Journal of Applied Research in Memory and Cognition, 3, 302-307.
  • https://researchportal.port.ac.uk/portal/files/4687446/Which_lie_detection_tools_are_ready.pdf
  • Wells, G., Memon, A., Penrod, S. (2006). Eyewitness evidence. Improving it’s probative value. Psychological Science in the Public Interest, 7, 45-75.

a) Kontaktiopetus tai verkkokurssi, joka sisältää harjoitustehtäviä ja kirjallisen kuulustelun.

b) Erillinen kirjallisuuskuulustelu

Written exam is graded 0-5.

In English: Literature exam