Aikataulu
Ilmoittautuminen ja opintomaksu
Kuvaus
Opintojakso toteutetaan yhteisopetuksena Helsingin yliopiston Monikulttuurisuuskasvatuksen oppiaineen kanssa. Opetukseen otetaan mukaan max. 5 Avoimen yliopiston opiskelijaa. Opetus on osaksi päiväopetusta.
Opiskelija ymmärtää:
- taiteen merkityksen viestintäjärjestelmänä ja kulttuuria muokkaavana ja ylläpitävänä voimana.
- taiteen merkityksen oppimista sekä kulttuurien vuorovaikutusta edistävänä tekijänä ja
- taiteen merkityksen kulttuurivähemmistöjen kulttuuri-identiteetin muodostumisessa ennen ja nyt.
Opiskelijalla on valmiuksia:
- ymmärtää taideilmaisuun tai taiteelliseen ilmaisuun liittyviä kulttuurisia eroja ja
- hyödyntää taito- ja taideaineita oppilaan kokonaiskasvua edistävänä tekijänä.
Opiskelija tutustuu eri kulttuurien taideperintöön sekä moni- ja interkulttuurisuuteen taiteessa. Opintojaksolla opiskelijat tutustuvat taiteeseen erilaisten taide- ja kulttuurikokemusten kautta sekä saavat näkökulmia lasten taidekasvatuksen toteuttamiseen moni- ja interkulttuurisessa päiväkoti- ja kouluympäristössä.
Opintojakso kuuluu osana Monikulttuurisuuskasvatuksen perusopintoja (25 op).
Opetusta 16 t, joka muodostuu luento- ja ryhmäopetuksesta + OTR 4 t (Omatoiminen ryhmätyöskentely) + Omatoiminen opintokäynti
Jaksolla on luentoja ja ryhmäopetusta, niin että näkökulmia monikulttuuriseen taide- ja taitokasvatukseen tulee draamasta, kuvataiteesta, käsityöstä, liikunnasta ja musiikista. Opintojaksolla laaditaan taito- ja taidekasvatussuunnitelma päiväkotiin tai kouluun, joka arvioidaan.
Tarkemmat työskentelyaikataulut sekä omatoimisen ryhmätyöskentelyn ja opintokäynnin ohjeet annetaan ensimmäisellä luentokerralla.
Aikataulut:
ma 14.9. klo 18–20 (2t), Aloitusluento
ke 16.9. klo 16–20 (4t), Musiikki (Inkeri Ruokonen)
to 17.9. klo 10–14 (4t), Liikunta (Johanna Sahimaa)
pe 18.9. klo 8-12 (4t), Kuvataide (Martina Paatela-Nieminen)
ma 21.9. klo 12–16 (4t), OTR-ryhmä
pe 9.10. klo 16–18 (2t), Lopetusluento
Opetuspaikkoihin saattaa tulla muutoksia, joten tarkista opetuspaikka opinto-ohjelmasta ennen opintojen alkua TÄÄLTÄ. Tarkista opetustilojen osoitteet ja Helsingin yliopiston opetustilojen esteettömyys. Ota tarvittaessa yhteyttä Opiskelijaneuvontaan.
Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.
Kirjallisuus tarkentuu opintojaksolla.
Suoritettava kirjallisuus:
- Pääjoki,T. (2004). Taide kulttuurisena kohtaamispaikkana taidekasvatuksessa. Jyväskylä Studies in Humanities 28. Jyväskylä University. Department of Art and Culture Studies. Jyväskylä: University Printing House, 22-110. Elektroninen väitöskirja: https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/13418/9513919978.pdf?sequence=1
- Ruismäki, H. & Ruokonen, I. (eds.) (2009). Arts Contact Points between Cultures. 1st International Journal of Intercultural Arts Education Conference: Post-Conference Book. Research Report 312. Department of Applied Sciences of Education. Faculty of Behavioural Sciences. Helsinki University. Helsinki: Yliopistopaino, 65-164. E-kirja: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/14969/RR312_verkkoversio.pdf?sequence=2
Oheiskirjallisuus:
- Bode, P. (2005). Multicultural art education: Voices of art teachers and students in the postmodern era. Electronic Doctoral Dissertations for UMass Amherst. Paper AAI3193880: http://scholarworks.umass.edu/dissertations/AAI3193880
- Kumar. A. (2010). Expression of Cultural Identity through Arts: South Asians in Contemporary Britain. London: VDM.
- Lengel, L. (ed.) (2005). Intercultural communication and creative practice: music, dance and women’s cultural identity. Westport, Conn. London: Praeger Publishers.
- Oikarinen- Jabai, H. (2010). Kohti monikulttuurista koulua - taidetyöpajat osana kulttuurikasvatusta. Opetushallitus. Oppaat ja käsikirjat 2010:6. e-kirja: http://www.oph.fi/download/125092_Kohti_monikulttuurista_koulua.pdf
- Smiers, J. (2005). Arts Under Preasure: Protecting Cultural Diversity in the Age of Globalisation. London: Zed Books.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5
Suoritustiedot ovat Helsingin yliopiston opintosuoritusrekisterissä 4-6 viikon kuluttua tentistä tai tehtävän palautuspäivästä.
Katso suoritustietosi Flamman opintoni-ikkunasta (kirjautuminen Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella) tai tilaa tieto omaan sähköpostiisi (katso WebOodi-ohjeet).
Toteuttaja
Helsingin yliopiston Avoin yliopisto
http://www.helsinki.fi/avoin
Opiskelijaneuvonta, tenttipalvelu ja opintojen ohjaus
Yhteystiedot ja aukioloajat
Opiskelijaneuvonta on yliopiston päärakennuksessa, Fabianinkatu 33, 1.krs
Kysy lisää oppiaineen opiskelusta lomakkeella
Helsingin yliopiston käyttäjätunnus
Sinulle myönnetään opintojesi ajaksi Helsingin yliopiston käyttäjätunnus. Saat sillä käyttöösi yliopiston sähköisiä palveluita.
Käyttäjätunnuksen aktivointiohjeet tulevat sähköpostiisi ennen opintojen alkua. Katso ohje käyttäjätunnuksista ja niiden aktivoinnista. Vanha tunnus aktivoidaan hakemalla uusi salasana.
Opiskelun taito -verkkosivuilta löytyy tukea ja materiaalia opiskelutaitojen kehittämiseen. Sivuilta löytyy vinkkejä tieteellisen tekstin lukemiseen ja kirjoittamiseen, tiedonhakuun sekä opintojen suunnitteluun.
Opintojakso kuuluu A61691 Monikulttuurisuuskasvatuksen perusopintoihin.