Aikataulu
Ilmoittautuminen ja opintomaksu
Kuvaus
Opiskelija
- pohtii maahanmuuton syitä ja seurauksia globaalissa kontekstissa, koulumaailmaan kiinnittyen.
- ymmärtää sosiaaliluokan, etnisyyden, sukupuolen, seksuaalisen orientaation, kielen, kansallisuuden ja uskonnon merkityksen identiteetin rakentumisessa
- ymmärtää syrjinnän ja rasismin vaikutuksen oppilaiden oppimiseen ja toimimintaan.
- reflektoi kriittisesti omia käsityksiään monikulttuurisuudesta/interkulttuurisuudesta ja monikulttuurisesta/interkulttuurisesta kasvatuksesta.
Opintojaksolla tarkastellaan monikulttuurisuuskasvatuksen/interkulttuurisuuskasvatuksen ilmenemismuotoja, opettajan interkulttuurisia kompetensseja sekä oppilaan taustan yhteyttä oppimisprosessiin.
Opintojakso sisältää ryhmäopetusta sekä niihin liittyvän kirjallisuuskuulustelun tai kirjallisen kurssityön.Opintojaksolla vieraillaan päiväkodissa ja/tai koulussa sekä laaditaan tutustumiskäynneistä havaintopäiväkirja opetuksessa annettujen tavoitteiden pohjalta.
Suoritettava kirjallisuus:
Gorski, P. C & Pothini, S.G. 2014. Case studies on Diversity and Social Justice Education. NY: Routledge. Saatavana e-versiona.
Hahl, K., Niemi, P-M., Johnson Longfor, R. & Dervin, F. (toim.). 2015. Diversities and interculturality in textbooks. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.
Dervin, F. & Keihäs, L. 2013.
Dervin, F. (2013). Linquistics for intercultural education. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 30–49.
Muu kirjallisuus/artikkelit (n. 50 sivua) sovitaan opintojakson opettajan kanssa.
Oheiskirjallisuus:
Ramsey, P.G. (2015). Teaching and Learning in a Diverse World: Multicultural Education for Young Children. New York: Teachers College Press.
Räsänen, R. (2009). Teacher`s intercultural competence and education for global responsibility. Teoksessa Talib, M-T., Loima, J., Paavola, H. & Patrikainen, S. (toim.) (2009). Dialogs on diversity and global education. Frankfurt: Peter Lang GmbH, 29–50.
Virta, A. (2009). Cultural diversity challenging history education: Why and how. Teoksessa Talib, M-T., Loima, J., Paavola, H. & Patrikainen, S. (toim.) (2009). Dialogs on diversity and global education. Frankfurt: Peter Lang GmbH, 147–160.
Opintojakso arvioidaan luento-osuudesta ja kirjallisuudesta pidettävän tai kirjallisen kurssityön perusteella asteikolla 0–5.
Opetus 24 t
Jaksoon kuuluu kaksi havainnointipäivää päiväkodissa tai ala- tai yläkoulussa ja ne ovat kaikille pakollisia.
Päiväkoti-/kouluhavainnoinnit ti 24.1. ja ke 25.1. klo 8.00-12.00.
Tentti 31.1.2017 klo 14.00-16.00, paikka Aurora 224
Opetus on ryhmäopetusta ja läsnäoloa edellytetään. Mikäli poissaoloja tulee enemmän kuin 20 %, niin korvaavuuksista sovitaan opintojakson opettajan kanssa.
Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.
Katso yhteystiedot oppiainesivulta.
Opintojakso on osa Monikulttuurisuuskasvatuksen perusopintoja 25 op.