Opinnot Avoimessa yliopistossa
Avoimessa yliopistossa voit suorittaa sekä esi- ja alkuopetuksen perusopinnot 25 op että aineopinnot 35 op.
Lukuvuonna 2020-2021 esi- ja alkuopetuksen perusopinnot järjestetään verkko-opetuksena sekä Avoimen omassa opetuksessa että yhteistyöoppilaitoksissa.
Aineopintoja ei ole tarjonnassa lukuvuonna 2020-2021. Alustavan suunnitelman mukaan aineopintoja järjestetään seuraavan kerran lv 2021-2022.
Esi- ja alkuopetus, perusopinnot, 25 op
Opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää esi- ja alkuopetusikäisen lapsen oppimisen ja opettamisen erityisluonteen.
- opiskelijalla on valmiuksia esiopetuksen ja alkuopetuksen tiedonalojen tavoitteiden, sisältöjen ja menetelmien eheyttämiseen sekä tiedonalapohjaiseen opettamiseen.
- ymmärtää esi- ja alkuopetuksen oleelliset yhtäläisyydet ja erot.
Esi- ja alkuopetuksen pedagogiikka, 5 op
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- hallitsee perustiedot esi- ja alkuopetusikäisen lapsen ajattelun ja oppimisen eri tavoista ja näiden taitojen opettamisesta.
- hallitsee perustiedot lapsikeskeisestä esiopetuksesta, koulun alusta ja alkuopetuksesta.
- kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan esi- ja alkuopetusta käytännön toimintana.
- ymmärtää joustavan esi- ja alkuopetuksen merkityksen.
- osaa soveltaa esi- ja alkuopetuksen keskeisiä pedagogisia periaatteita.
Moninaisuus, yhdenvertaisuus ja tasa-arvo esi- ja alkuopetuksessa, 5 op
Opintojaksolla on kaksi aihealuetta, monikulttuurisuus ja erityispedagogiikka:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
Monikulttuurisuus:
- tuntee ja osaa käyttää monikulttuurisuuskasvatuksen keskeisiä käsitteitä
- kykenee suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan esi- ja alkuopetusta moninaisuus ja monikulttuurisuus huomioiden
- ymmärtää inkluusion perusperiaatteita sekä erilaisia monikulttuurisuuskasvatuksen ulottuvuuksia ja lähestymistapoja.
- ymmärtää perheiden moninaisia taustoja ja kykenee tekemään yhteistyötä erilaisten perheiden kanssa
- kykenee tukemaan lapsen positiivisen identiteetin kehitystä.
Erityispedagogiikka:
opiskelija ymmärtää
- havainnoinnin ensisijaisuuden käyttäytymisen ja oppimisen erilaisten ilmenemismuotojen tunnistamisessa.
- oppimisen, tunnesäätelyn ja käyttäytymisen taustalla olevia biologisia, kehityksellisiä ja kulttuurisia mekanismeja.
- lapsen lukivaikeuden ja siihen liittyvän lukiopetuksen.
- opettajan myönteisen ohjauksen tärkeyden kaikkien lasten oppimisessa.
- vertaissuhteiden, aktiivisen osallisuuden ja ryhmätoiminnan tärkeyden oppimisprosessissa.
Äidinkielen, kirjallisuuden ja draaman pedagogiikka I, 5 op
Matematiikan sekä ympäristö- ja luonnontiedon pedagogiikka I, 5 op
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- Hallitsee esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmien perusteet matematiikan, ympäristökasvatuksen ja ympäristöopin osalta
- Ymmärtää ja osaa suunnitella sekä soveltaa integrointia eri oppiaineiden välillä.
- Tietää esi- ja alkuopetusikäisen matemaattisen ajattelun kehityksen.
- Kykenee innostamaan ja motivoimaan matematiikan oppimiseen erilaisia työtapoja ja oppimisympäristöjä hyödyntäen
- Tunnistaa matematiikan oppimisvaikeuksien tunnusmerkkejä ja osaa eriyttää opetusta lasten erilaiset tarpeet huomioiden
- Ymmärtää ympäristöopin tiedonalojen ominaispiirteitä ja luonnontieteellisen ajattelutavan merkitystä maailmankuvan muodostumisessa.
- Opiskelijalla on valmiuksia suunnitella, toteuttaa ja arvioida ympäristökasvatuksen ja ympäristöopin opetusta ja oppimista opetussuunnitelmien perusteiden suuntaisesti.
- Osaa hyödyntää leikkiä ja leikillisiä lähestymistapoja matematiikan sekä ympäristökasvatuksen ja ympäristöopin opetuksessa
- Osaa huomioida ja edistää kestävän kehityksen ekologista, taloudellista, kulttuurista ja sosiaalista ulottuvuutta toiminnassaan.
Suositus jakso Esi- ja alkuopetuksen pedagogiikka 5 op
Katsomus- sekä taito- ja taideaineiden pedagogiikka I, 5 op
Ennen syksyä 2020 järjestetyt perusopinnot
Esi- ja alkuopetus, perusopinnot, 25 op
Opintokokonaisuuden suoritettuaan:
- opiskelija ymmärtää esi- ja alkuopetusikäisen lapsen oppimisen ja opettamisen erityisluonteen.
- opiskelijalla on valmiuksia esiopetuksen ja alkuopetuksen tiedonalojen tavoitteiden, sisältöjen ja menetelmien eheyttämiseen sekä tiedonalapohjaiseen opettamiseen.
- opiskelija ymmärtää esi- ja alkuopetuksen oleelliset yhtäläisyydet ja erot.
Esi- ja alkuopetuksen pedagogiikka, 5 op
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- hallitsee perustiedot esi- ja alkuopetusikäisen lapsen ajattelun ja oppimisen eri tavoista ja näiden taitojen opettamisesta.
- hallitsee perustiedot lapsikeskeisestä esiopetuksesta, koulun alusta ja alkuopetuksesta.
- kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan esi- ja alkuopetusta käytännön toimintana.
- ymmärtää joustavan esi- ja alkuopetuksen merkityksen.
- osaa soveltaa esi- ja alkuopetuksen keskeisiä pedagogisia periaatteita.
Äidinkielen, kirjallisuuden ja draaman didaktiikka I, 5 op
Opintojakson suoritettuaan opiskelija hallitsee
- perustiedot esi- ja alkuopetuksen pedagogisista, äidinkieleen, kirjallisuuteen ja draamaan liittyvistä perusteista.
- perustiedot esi- ja alkuopetusikäisen lapsen äidinkielen oppimisen erityiskysymyksistä.
- valmiudet toteuttaa esi- ja alkuopetuksen kielen opetusta monilukutaidon keinoin
- draaman teorian perusteita ja merkitystä osana varhaiskasvatus- ja esiopetusikäisen lapsen kielen kehityksen, oppimisen ja opettamisen tukea.
- draaman toimintamuotoja ja työtapoja suunnittelemisen ja toteuttamisen perusteet osana äidinkielen opetusta.
- lasten ohjaamisen ja opettamiseen perusteita varhaiskasvatusikäisestä alkuopetusikäiseen.
Erityispedagoginen näkökulma oppimiseen, 5 op
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää
- havainnoinnin ensisijaisuuden käyttäytymisen ja oppimisen erilaisten ilmenemismuotojen tunnistamisessa.
- oppimiseen ja käyttäytymiseen liittyvien vaikeuksien taustalla olevaa aivotoimintaa.
- opettajan myönteisen ohjauksen tärkeyden kaikkien lasten oppimisessa.
- vertaissuhteiden, aktiivisen osallisuuden ja ryhmätoiminnan tärkeyden oppimisprosessissa.
- erityispedagogisten toimintatapojen joustavan käytön hyödyt.
Katsomus- sekä taito- ja taideaineiden didaktiikka I, 5 op
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää katsomusopetuksen merkityksen ja sen eri ulottuvuudet osana laadukasta esi- ja alkuopetusta.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida toiminnallisia, elämyksellisiä ja eheyttäviä katsomusopetuksen työtapoja.
- ymmärtää esi- ja alkuopetuksen taide- ja taitokasvatusta erityisesti luovuuden ja kulttuurin näkökulmasta.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kuvataiteen, käsityön, liikunnan ja musiikin eheyttäviä työtapoja.
Matematiikan sekä ympäristö- ja luonnontiedon didaktiikka I (esi- ja alkuopetuksen kokonaisuus), 5 op
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- hallitsee esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmien perusteet matematiikan ja ympäristö- ja luonnontiedon & ympäristöopin osalta.
- tietää esi- ja alkuopetusikäisen matemaattisen ajattelun kehityksen.
- kykenee innostamaan ja motivoimaan matematiikan oppimiseen.
- tunnistaa ja osaa kartoittaa matemaattisen ajattelun oppimisvaikeuksia.
- ymmärtää ja osaa suunnitella sekä soveltaa integrointia eri oppiaineiden välillä.
- ymmärtää luonnontieteiden ominaispiirteitä tiedonaloina ja luonnontieteellisen ajattelutavan merkityksen maailmankuvan muodostumisessa.
- osaa edistää ympäristövastuullisuutta ja aktiivista kansalaisuutta sekä kulttuurisen moninaisuuden arvostamista.
- opiskelijalla on valmiuksia suunnitella, toteuttaa ja arvioida luonnontieteiden opetusta, opiskelua ja oppimista opetussuunnitelman perusteiden suuntaisesti.
Ennen syksyä 2020 järjestetyt aineopinnot
Esi ja alkuopetus, aineopinnot, 35 op
Opintokokonaisuuden suoritettuaan
- opiskelijalla on valmiuksia soveltaa esiopetuksen ja alkuopetuksen tiedonalojen tavoitteita, sisältöjä ja menetelmiä.
- opiskelijalla on valmiuksia suunnitella ja kehittää esi- ja alkuopetusta.
- opiskelija ymmärtää moninaisuuden haasteet ja mahdollisuudet kodin ja kasvatusinstituutioiden välisessä yhteistyössä.
- opiskelijalla on valmiuksia syventää omaa esi- ja alkuopetuksen käyttöteoriaansa sekä asiantuntijuuttaan.
- opiskelijalla on valmiuksia esi- ja alkuopetuksen kontekstissa tapahtuvaan tutkimukseen.
Esi- ja alkuopetuksen aineopintoja (35 op) ennen tulee olla hyväksytysti suoritettu Esi- ja alkuopetuksen perusopinnot (25 op).
Esi- ja alkuopetuksen pedagogiset haasteet ja moninaisuus, 5 op
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- hahmottaa esi- ja alkuopetuksen pedagogisia erityiskysymyksiä.
- kykenee suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan esi- ja alkuopetusta lapsilähtöisesti ja moninaisuutta arvostaen.
- ymmärtää inkluusion perusperiaatteita sekä erilaisia monikulttuurisuuskasvatuksen ulottuvuuksia ja lähestymistapoja.
- kykenee ottamaan huomioon lasten ja perheiden moninaisuuden kodin ja kasvatusinstituutioiden välisessä yhteistyössä.
Esi- ja alkuopetuksen perusopinnot 25 op.
Esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelman kehittäminen ja opetuksen arviointi, 5 op
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- hallitsee esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelman laatimisen ja toteuttamisen.
- hallitsee joustavan koulun aloituksen toteuttamisen opetussuunnitelmallisella tasolla.
- kykenee esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmalliseen niveltämiseen sekä ymmärtää esi- ja alkuopetuksen välisen yhteistyön kehittämisen merkitystä.
- kykenee esi- ja alkuopetuksen monipuoliseen arviointiin ja kehittämiseen.
Esi- ja alkuopetuksen perusopinnot 25 op.
Esi- ja alkuopetuksen seminaari, 10 op
Opintojakson suoritettuaan
- opiskelijalla on valmiuksia soveltaa esiopetuksen ja/tai alkuopetuksen tiedonalojen tavoitteita, sisältöjä ja menetelmiä.
- opiskelijalla on valmiuksia arvioida ja kehittää esiopetuksen ja/tai alkuopetuksen tiedonalojen tavoitteita, sisältöjä ja menetelmiä.
- opiskelijalla on valmiuksia esi- ja alkuopetuksen kontekstissa tapahtuvaan tutkimustyöhön.
- opiskelijalla on valmiuksia kehittää omaa esi- ja alkuopetuksen käyttöteoriaansa sekä asiantuntijuuttaan.
Esi- ja alkuopetuksen perusopinnot 25 op.
Äidinkielen, kirjallisuuden ja draaman didaktiikka II, 5 op
Opintojakson suoritettuaan opiskelija hallitsee
- esi- ja alkuopetuksen lapsen äidinkielen oppimisen ja opettamisen sekä arvioinnin erityispiirteet.
- opiskelija hallitsee johdattaa lapsi monikulutaidon maailmaan.
- opiskelija ymmärtää laajemmin draaman merkityksen osana esiopetuksen puhutun äidinkielen ja alkuopetuksen äidinkielen ja kirjallisuuden vuorovaikutustilanteissa toimimisen osa-alueen opetusta.
- draaman toimintamuotoihin ja työtapoihin perustuvan elämyksellisen, kokemuksellisen ja toiminnallisen äidinkielen opetustoiminnan suunnittelemisen ja toteuttamisen periaatteet esi- ja alkuopetuksessa.
- opiskelija saa valmiuksia aiempaa monipuolisempien esi- ja alkuopetusikäisten lapsen kehitystä tukevien draamatuokioiden ja prosessien suunnittelemiseen, toteuttamiseen ja reflektoimiseen.
Matematiikan sekä ympäristö- ja luonnontiedon didaktiikka II, 5 op
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- on perehtynyt esi- ja alkuopetuksen matematiikan sekä ympäristö- ja luonnontiedon & ympäristöopin oppimisen sekä opettamisen tutkimukseen ja osaa soveltaa tutkimustietoa käytännön opetustyöhön.
- tuntee ympäristö- ja luonnontiedon sekä matematiikan arvioinnin monipuolisia menetelmiä.
- hallitsee esi- ja alkuopetusikäisen matemaattisen ajattelun kehityksen vaiheet.
- osaa peruslaskutoimitusten opettamisen didaktiikan.
- osaa analysoida erilaisten oppimateriaalien matemaattista sisältöä ja käyttökelpoisuutta opetuksessa.
- ymmärtää esi- ja alkuopetuksen luonnontieteiden oppimiseen ja opetukseen liittyviä haasteita ja oppijoiden erilaisuutta.
- syventää osaamistaan luonnontieteiden opetukselle olennaisista havainnollisista, kokemuksellisista ja kokeellisista lähestymistavoista.
- opiskelijalla on valmiuksia tukea oppijoiden positiivisen ympäristösuhteen rakentumista ja kestävän kehityksen edistämistä.
Katsomus- sekä taito- ja taideaineiden didaktiikka II, 5 op
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää katsomusten sisäisen ja niiden välisen moninaisuuden katsomuskasvatuksen lähtökohtana.
- kykenee toteuttamaan katsomuskasvatusta ja eettistä kasvatusta esiopetuksen sisältöalueina ja uskontoa sekä elämänkatsomustietoa alkuopetuksen oppiaineina.
- ymmärtää taide- ja taitokasvatuksen eheyttäviä, yhteisöllisiä ja interkulttuurista vuorovaikutusta edistäviä mahdollisuuksia.
- suunnitella ja toteuttaa eheyttävää taito- ja taidekasvatusta kehittäen lapsissa olevaa luovaa potentiaalia.
- tukea taide- ja taitokasvatuksen avulla lapsen laaja-alaista oppimista, yksilöllistä kehitysvaihetta sekä hyvinvointia.