Aikataulu
Ilmoittautuminen ja opintomaksu
Kuvaus
Opintojakso on suunnattu sivuaineopiskelijoille.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää katsomusten sisäisen ja niiden välisen moninaisuuden katsomuskasvatuksen lähtökohtana.
- kykenee toteuttamaan katsomuskasvatusta ja eettistä kasvatusta esiopetuksen sisältöalueina ja uskontoa sekä elämänkatsomustietoa alkuopetuksen oppiaineina.
- ymmärtää taide- ja taitokasvatuksen eheyttäviä, yhteisöllisiä ja interkulttuurista vuorovaikutusta edistäviä mahdollisuuksia.
- suunnitella ja toteuttaa eheyttävää taito- ja taidekasvatusta kehittäen lapsissa olevaa luovaa potentiaalia.
- tukea taide- ja taitokasvatuksen avulla lapsen laaja-alaista oppimista, yksilöllistä kehitysvaihetta sekä hyvinvointia.
Opintojaksossa käsitellään
- etiikan ja katsomusaineiden erityiskysymyksiä ja niiden pedagogisia sovelluksia
- lapsen kasvuympäristöön liittyvää katsomuksellista ulottuvuutta kokonaisvaltaisen kasvatuksen näkökulmasta
- ilmaisun monia muotoja esi- ja alkuopetuksessa
- taidekasvatuksen mahdollisuuksia laaja-alaisen oppimisen vahvistajana, kulttuurisena voimavarana ja viestinnän välineenä.
- eri taito- ja taideaineiden avulla toteutettavan eheyttävän taidetapahtuman luomista lapsille.
Aktiivinen osallistuminen ryhmätunneille sekä annetun soveltavan pedagogisen ryhmätehtävän ja siihen liittyvän kirjallisuusesseen suorittaminen.
- Kuusisto, A. & Lamminmäki-Vartia, S. 2012. Moral Foundation of the Kindergarten Teacher’s Educational Approach: Self-Reflection Facilitated Educator Response to Pluralism in Educational Context. Education Research International. Vol. 2012. http://dx.doi.org/10.1155/2012/303565
- Elo, P., Hulkki, E. & Kaila, E. (2006) Kaikki virtaa. Elämänkatsomustiedon perusta ja tulevaisuus. Helsinki: F.G. Lönnberg. Sivut 108-113, 206-223, 238-241.
- Ubani, M., Poulter, S. & Kallioniemi, A. (2015) Uskonto lapsuuden kulttuureissa. Helsinki: Lasten keskus. Sivut 81–94, 229–267, 330-350.
- Wright, S. (2010). Understanding Creativity in Early Childhood. Thousand Oaks: SAGE
- luennoitsijan kanssa sovittu ajankohtainen artikkeli.
Kaipaatko vinkkejä tietoteknisiin taitoihin?
Tutustu Opiskelijan digitaidot avoimiin materiaaleihin.
Lisäksi opintotarjonnassamme on Opiskelija digitaidot: orientaatio ja syventävät taidot -kurssit.
Tutustu myös Avoimen yliopiston verkkopalvelun Kehity oppijana -sivuihin.
Opintojakson kokonaisuuden arvosana muodostuu opintojakson sisällä olevien kahden osa-alueen (katsomusaineiden didaktiikka sekä taito- ja taideaineiden didaktiikka) arvosanojen keskiarvosta.
Arvosteluasteikko on 0-5.
Aktiivinen osallistuminen ryhmätunneille sekä annetun soveltavan pedagogisen ryhmätehtävän ja siihen liittyvän kirjallisuusesseen suorittaminen.
Saila Poulter: 7.2.-26.2.2018
Inkeri Ruokonen: 23.3.-7.4.2018
pe 23.3. klo 16-18 Lastentarhamuseo
pe 6.4. klo 16-18 Lastentarhamuseo
la 7.4. klo 10-16 Lastentarhamuseo
Käytössä on verkko-oppimisympäristö Moodle
Linkin ja kurssiavaimen opintojakson Moodleen saat kirjautumalla opinto-ohjelmaan Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Saat käyttäjätunnusta koskevaa lisätietoa sähköpostiisi ilmoittautumisesi jälkeen.