Kaisa_2012_3_photo by Veikko Somerpuro

Ilmoittaudu
Moodle
Kirjaudu sisään nähdäksesi Moodlen kurssiavaimen.

Aikataulu

Tästä osiosta löydät kurssin opetusaikataulun. Tarkista mahdolliset muut aikataulut kuvauksesta.

PäivämääräAikaOpetuspaikka
Ke 7.2.2018
16:00 - 18:00
Ke 14.2.2018
16:15 - 19:45
Ke 21.2.2018
16:15 - 19:45
Ma 26.2.2018
16:15 - 17:45
Pe 23.3.2018
16:15 - 17:45
Ke 28.3.2018
16:15 - 17:45
Pe 6.4.2018
16:15 - 17:45
La 7.4.2018
10:15 - 15:45

Ilmoittautuminen ja opintomaksu

75 euroa. Lisätietoja.

Ilmoittautuminen alkaa 45 vuorokautta ennen opintojakson alkua. Tarkka ilmoittautumisaika näkyy Ilmoittaudu-painikkeesta.

Miten opiskelemaan?

Käytännön ohjeita opiskeluun

Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.

Kuvaus

Opintojakso on suunnattu sivuaineopiskelijoille.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • ymmärtää katsomusten sisäisen ja niiden välisen moninaisuuden katsomuskasvatuksen lähtökohtana.
  • kykenee toteuttamaan katsomuskasvatusta ja eettistä kasvatusta esiopetuksen sisältöalueina ja uskontoa sekä elämänkatsomustietoa alkuopetuksen oppiaineina.
  • ymmärtää taide- ja taitokasvatuksen eheyttäviä, yhteisöllisiä ja interkulttuurista vuorovaikutusta edistäviä mahdollisuuksia.
  • suunnitella ja toteuttaa eheyttävää taito- ja taidekasvatusta kehittäen lapsissa olevaa luovaa potentiaalia.
  • tukea taide- ja taitokasvatuksen avulla lapsen laaja-alaista oppimista, yksilöllistä kehitysvaihetta sekä hyvinvointia.

Opintojaksossa käsitellään

  • etiikan ja katsomusaineiden erityiskysymyksiä ja niiden pedagogisia sovelluksia
  • lapsen kasvuympäristöön liittyvää katsomuksellista ulottuvuutta kokonaisvaltaisen kasvatuksen näkökulmasta
  • ilmaisun monia muotoja esi- ja alkuopetuksessa
  • taidekasvatuksen mahdollisuuksia laaja-alaisen oppimisen vahvistajana, kulttuurisena voimavarana ja viestinnän välineenä.
  • eri taito- ja taideaineiden avulla toteutettavan eheyttävän taidetapahtuman luomista lapsille.

Aktiivinen osallistuminen ryhmätunneille sekä annetun soveltavan pedagogisen ryhmätehtävän ja siihen liittyvän kirjallisuusesseen suorittaminen.

  • Kuusisto, A. & Lamminmäki-Vartia, S. 2012. Moral Foundation of the Kindergarten Teacher’s Educational Approach: Self-Reflection Facilitated Educator Response to Pluralism in Educational Context. Education Research International. Vol. 2012. http://dx.doi.org/10.1155/2012/303565
  • Elo, P., Hulkki, E. & Kaila, E. (2006) Kaikki virtaa. Elämänkatsomustiedon perusta ja tulevaisuus. Helsinki: F.G. Lönnberg. Sivut 108-113, 206-223, 238-241.
  • Ubani, M., Poulter, S. & Kallioniemi, A. (2015) Uskonto lapsuuden kulttuureissa. Helsinki: Lasten keskus. Sivut 81–94, 229–267, 330-350.
  • Wright, S. (2010). Understanding Creativity in Early Childhood. Thousand Oaks: SAGE
  • luennoitsijan kanssa sovittu ajankohtainen artikkeli.

Kaipaatko vinkkejä tietoteknisiin taitoihin?
Tutustu Opiskelijan digitaidot avoimiin materiaaleihin.

Lisäksi opintotarjonnassamme on Opiskelija digitaidot: orientaatio ja syventävät taidot -kurssit.

Tutustu myös Avoimen yliopiston verkkopalvelun Kehity oppijana -sivuihin.

Opintojakson kokonaisuuden arvosana muodostuu opintojakson sisällä olevien kahden osa-alueen (katsomusaineiden didaktiikka sekä taito- ja taideaineiden didaktiikka) arvosanojen keskiarvosta.

Arvosteluasteikko on 0-5.

Aktiivinen osallistuminen ryhmätunneille sekä annetun soveltavan pedagogisen ryhmätehtävän ja siihen liittyvän kirjallisuusesseen suorittaminen.

Saila Poulter: 7.2.-26.2.2018

Inkeri Ruokonen: 23.3.-7.4.2018
pe 23.3. klo 16-18 Lastentarhamuseo
pe 6.4. klo 16-18 Lastentarhamuseo
la 7.4. klo 10-16 Lastentarhamuseo

Käytössä on verkko-oppimisympäristö Moodle

Linkin ja kurssiavaimen opintojakson Moodleen saat kirjautumalla opinto-ohjelmaan Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Saat käyttäjätunnusta koskevaa lisätietoa sähköpostiisi ilmoittautumisesi jälkeen.