Kuva: Pixabay

Mitä on lapsilähtöinen esiopetus? Mitä tulee ottaa huomioon esi- ja alkuopetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa?

Ilmoittaudu
Moodle
Kirjaudu sisään nähdäksesi Moodlen kurssiavaimen.

Aikataulu

Tästä osiosta löydät kurssin opetusaikataulun. Tarkista mahdolliset muut aikataulut kuvauksesta.

PäivämääräAikaOpetuspaikka
Ti 7.5.2019
16:30 - 19:45
La 11.5.2019
09:00 - 15:00
Ti 14.5.2019
16:30 - 19:45
Ti 21.5.2019
16:30 - 19:45
La 25.5.2019
09:00 - 13:00
Ti 28.5.2019
16:30 - 19:45
Ti 4.6.2019
16:30 - 19:45

Ilmoittautuminen ja opintomaksu

75 euroa. Lisätietoja.

Avoimen yliopiston kesäopetus on maksutonta ilmoittautumishetkellä läsnä oleville Helsingin yliopiston perustutkinto-opiskelijoille. Maksuttomuus ei koske mahdollista materiaalimaksua.

Ilmoittautuminen alkaa 45 vuorokautta ennen opintojakson alkua. Tarkka ilmoittautumisaika näkyy klikkaamalla Ilmoittaudu-painiketta.

Miten opiskelemaan?
Käytännön ohjeita opiskeluun
Järjestelyt erityistä tukea tarvitseville

Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.

Kuvaus

Opintojakso soveltuu mm. esi- ja alkuopetusikäisten lasten kanssa työskenteleville, muissa kasvatus- tai opetustehtävissä toimiville ja kaikille esi- ja alkuopetuksesta kiinnostuneille.

Opintojakso on osa Esi- ja alkuopetuksen perusopintoja 25 op.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • hallitsee perustiedot esi- ja alkuopetusikäisen lapsen ajattelun ja oppimisen eri tavoista ja näiden taitojen opettamisesta.
  • hallitsee perustiedot lapsikeskeisestä esiopetuksesta, koulun alusta ja alkuopetuksesta.
  • kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan esi- ja alkuopetusta käytännön toimintana.
  • ymmärtää joustavan esi- ja alkuopetuksen merkityksen.
  • osaa soveltaa esi- ja alkuopetuksen keskeisiä pedagogisia periaatteita.

Opintojaksossa käsitellään

  • pedagogisina lähtökohtina lapsen ajattelua ja oppimista, opettajan opettamista ja ympäristöä.
  • esioppilaaksi ja koululaiseksi kasvamista.
  • esi- ja alkuopetuksen suunnittelua, toteutusta ja arviointia.
  • esi- ja alkuopetuksen yhteisiä ja erottavia piirteitä.
  • Falk, B. (2009). Teaching the Way Children Learn. New York and London: Teachers Collega Press.
  • Ojala,M. (2015) Varhaiskasvatus, esiopetus ja koulun alku lapsen oppimisen ja kehittymisen näkökulmasta (tutkimuksia 368, ss. 63-236).

Kaipaatko vinkkejä tietoteknisiin taitoihin?
Tutustu Opiskelijan digitaidot avoimiin materiaaleihin.

Lisäksi opintotarjonnassamme on Opiskelija digitaidot: orientaatio ja syventävät taidot -kurssit.

Tutustu myös Avoimen yliopiston verkkopalvelun Kehity oppijana -sivuihin.

Arviointi koostuu kirjallisesta tentistä ja hyväksytysti suoritetuista tehtävistä.

Arvosteluasteikko on 0-5.

Luennot 18 t, ryhmäopetus 12 t ja tentti

Opetuksessa edellytetään 90 % läsnäoloa. Poissaoloista sovittava opettajan kanssa.

Luennot: 7.5., 11.5., 14.5. ja 25.5.

Ryhmä 2: ti 21.5.-4.6.

Tenttipäivät:
ke 19.6. klo 17-20 (ryhmätentti)
ke 31.7. klo 16-19 (yksilötentti)
ke 11.9. klo 17-20 (yksilötentti)

Muista ilmoittautua tenttiin viimeistään 10 vrk ennen tenttipäivää.

Opintomaksuun sisältyy opinto-ohjelmassa mainitut tenttipäivät.

Tenttiohjeet
Tenttipaikat
Käytännön ohjeita opiskeluun

Käytössä on verkko-oppimisympäristö Moodle, joka avautuu 7.5.2019

Linkin ja kurssiavaimen opintojakson Moodleen saat kirjautumalla tähän opinto-ohjelmaan (=kurssisivulle) Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella. Huom! Tämä onnistuu aikaisintaan ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Saat käyttäjätunnusta koskevaa lisätietoa sähköpostiisi ilmoittautumisesi jälkeen.

Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.