Kuva: Pixabay

Miten äidinkieltä tulisi opettaa esi- ja alkuopetusikäisille lapsille?
Miten draamaa voi hyödyntää osana äidinkielen opetusta?

Ilmoittaudu
Moodle
Kirjaudu sisään nähdäksesi Moodlen kurssiavaimen.

Aikataulu

Tästä osiosta löydät kurssin opetusaikataulun. Tarkista mahdolliset muut aikataulut kuvauksesta.

PäivämääräAikaOpetuspaikka
Ke 30.10.2019
16:30 - 19:45
To 31.10.2019
16:30 - 19:45
Ke 6.11.2019
16:30 - 19:45
Ke 13.11.2019
16:30 - 19:45
Ti 19.11.2019
16:30 - 19:45
Ke 20.11.2019
16:30 - 19:45
Ma 25.11.2019
16:30 - 17:45
Ti 26.11.2019
16:30 - 19:45
Ti 3.12.2019
16:30 - 19:45

Ilmoittautuminen ja opintomaksu

75 euroa. Lisätietoja.

Ilmoittautuminen alkaa 45 vuorokautta ennen opintojakson alkua. Tarkka ilmoittautumisaika näkyy klikkaamalla Ilmoittaudu-painiketta.

Miten opiskelemaan?
Käytännön ohjeita opiskeluun
Järjestelyt erityistä tukea tarvitseville

Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.

Kuvaus

Opintojakso soveltuu mm. esi- ja alkuopetusikäisten lasten kanssa työskenteleville, muissa kasvatus- tai opetustehtävissä toimiville ja kaikille esi- ja alkuopetuksesta kiinnostuneille.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija hallitsee

  • perustiedot esi- ja alkuopetuksen pedagogisista, äidinkieleen, kirjallisuuteen ja draamaan liittyvistä perusteista.
  • perustiedot esi- ja alkuopetusikäisen lapsen äidinkielen oppimisen erityiskysymyksistä.
  • valmiudet toteuttaa esi- ja alkuopetuksen kielen opetusta monilukutaidon keinoin
  • draaman teorian perusteita ja merkitystä osana varhaiskasvatus- ja esiopetusikäisen lapsen kielen kehityksen, oppimisen ja opettamisen tukea.
  • draaman toimintamuotoja ja työtapoja suunnittelemisen ja toteuttamisen perusteet osana äidinkielen opetusta.
  • lasten ohjaamisen ja opettamiseen perusteita varhaiskasvatusikäisestä alkuopetusikäiseen.

Opintojaksossa käsitellään

  • tietoa kielestä ja vuorovaikutuksesta esiopetuksen sisältöalueena ja äidinkielestä sekä kirjallisuudesta alkuopetuksen oppiaineena.
  • valmiuksia esi- ja alkuopetusikäisen lapsen kielellisen ajattelun kehittämiseen.
  • äidinkielen keskeisiä tavoitteita, sisältöjä ja opetusmenetelmiä sekä opettajan roolia oppimisprosessin ohjaajana.
  • lapsen kielen kehitystä tukevien draamatuokioiden ja prosessien suunnittelemista, toteuttamista ja reflektoimista monipuolisia draaman työtapoja käyttäen ja soveltaen.
  • Lerkkanen, M-K. (2014). Lukemaan oppiminen ja opettaminen esi- ja alkuopetuksessa. Helsinki: Wsoy Pro.
  • Toivanen, T. (2014). Kasvuun – Draamakasvatusta 1 – 8 -vuotiaille. Helsinki: Sanoma Pro.
  • Lisäksi: Luennoitsijoiden kanssa sovittavat ajankohtaiset artikkelit (2 kpl).

Kaipaatko vinkkejä tietoteknisiin taitoihin?
Tutustu Opiskelijan digitaidot avoimiin materiaaleihin.

Lisäksi opintotarjonnassamme on Opiskelija digitaidot: orientaatio ja syventävät taidot -kurssit.

Tutustu myös Avoimen yliopiston verkkopalvelun Kehity oppijana -sivuihin.

Arvosteluasteikko on 0-5.

Osallistuminen luennoille 16 t, ryhmäopetukseen 18 t ja oppimistehtävät.

Ensimmäisellä luennolla pakollinen läsnäolo. Opetuksessa edellytetään 90 % läsnäoloa. Poissaoloista sovittava opettajan kanssa.

Äidinkielen ja kirjallisuuden didaktiikka (Päivi Okkonen-Sotka):

Luennot 12 t: ke 30.10.-6.11., to 31.10.
Ryhmäopetus 8 t: ke 13.11.-20.11.

Draaman didaktiikka (Tapio Toivanen):

Luennot 4 t: ti 19.11.
Ryhmäopetus 10 t: ma 25.11., ti 26.11.-3.12.

Käytössä on verkko-oppimisympäristö Moodle, joka avautuu 30.10.2019.

Linkin ja kurssiavaimen opintojakson Moodleen saat kirjautumalla tähän opinto-ohjelmaan (=kurssisivulle) Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella. Huom! Tämä onnistuu aikaisintaan ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Saat käyttäjätunnusta koskevaa lisätietoa sähköpostiisi ilmoittautumisesi jälkeen.

Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.