Kuva: Pixabay

Miten matematiikkaa sekä ympäristö- ja luonnontietoa tulisi opettaa esi- ja alkuopetusikäisille lapsille?

Ilmoittaudu
Moodle
Kirjaudu sisään nähdäksesi Moodlen kurssiavaimen.

Aikataulu

Tästä osiosta löydät kurssin opetusaikataulun. Tarkista mahdolliset muut aikataulut kuvauksesta.

PäivämääräAikaOpetuspaikka
Ma 29.4.2019
16:30 - 19:45
Ma 29.4.2019
18:15 - 19:45
Ma 6.5.2019
16:30 - 19:45
To 9.5.2019
16:30 - 19:45
Ma 13.5.2019
16:30 - 19:45
Ke 15.5.2019
16:30 - 19:45
Ke 22.5.2019
16:30 - 19:45
To 23.5.2019
16:30 - 19:45
La 25.5.2019
09:00 - 15:00

Ilmoittautuminen ja opintomaksu

75 euroa. Lisätietoja.

Ilmoittautuminen alkaa 45 vuorokautta ennen opintojakson alkua. Tarkka ilmoittautumisaika näkyy klikkaamalla Ilmoittaudu-painiketta.

Miten opiskelemaan?
Käytännön ohjeita opiskeluun

Järjestelyt erityistä tukea tarvitseville

Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.

Kuvaus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • hallitsee esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmien perusteet matematiikan ja ympäristö- ja luonnontiedon & ympäristöopin osalta.
  • tietää esi- ja alkuopetusikäisen matemaattisen ajattelun kehityksen.
  • kykenee innostamaan ja motivoimaan matematiikan oppimiseen.
  • tunnistaa ja osaa kartoittaa matemaattisen ajattelun oppimisvaikeuksia.
  • ymmärtää ja osaa suunnitella sekä soveltaa integrointia eri oppiaineiden välillä.
  • ymmärtää luonnontieteiden ominaispiirteitä tiedonaloina ja luonnontieteellisen ajattelutavan merkityksen maailmankuvan muodostumisessa.
  • osaa edistää ympäristövastuullisuutta ja aktiivista kansalaisuutta sekä kulttuurisen moninaisuuden arvostamista.
  • opiskelijalla on valmiuksia suunnitella, toteuttaa ja arvioida luonnontieteiden opetusta, opiskelua ja oppimista opetussuunnitelman perusteiden suuntaisesti.

Opintojaksossa käsitellään

  • matemaattis-luonnontieteellisen ajattelun ja tiedon rakennetta sekä merkitystä osana matemaattis - luonnontieteellistä oppimista ja opetuksen eheyttämistä.
  • esi- ja alkuopetusikäisen matemaattisen ajattelun kehitystä.
  • esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmien keskeisiä matematiikan sekä ympäristö- ja luonnontiedon sisältöjä ja opetusmenetelmiä.
  • matematiikan opetuksen suunnittelua ja integrointia.
  • matematiikan osaamisen arviointia, oppimisvaikeuksien tunnistamista ja varhaisen tuen muotoja.
  • esi- ja alkuopetusikäisen luonnontieteisiin liittyvän ajattelun ominaispiirteitä.
  • luonnontieteelliselle opetukselle ominaista tutkimuksellisuuteen, kokemuksellisuuteen sekä havainnointi-, ajattelu- ja toimintataitoja kehittävien työtapojen käyttöä sekä oppimisympäristöjä.
  • Räsänen, P.ym.2004. Matematiikka – näkökulmia opettamiseen ja oppimiseen. Jyväskylä: Niilo Mäki – instituutti, koulutuksen tutk.laitos (s. 20 – 136).
  • Hannula, M. & Lepola, J. 2006. Matemaattisten taitojen kehittyminen esi- ja alkuopetuksen aikana: mitkä tekijät ennakoivat aritmeettisten taitojen kehitystä? teoksessa J. Lepola & Hannula, M. (toim.) Kohti koulua. Turun yliopisto: kasvatustieteiden tiedekunnan tutkimussarja A: 205, s. 129 – 154.
  • Kinnunen, R. 2003. Miksi kertotauluun kompastuu? Lukujen hallinta oppimisen perustana. Turun yliopisto: oppimistutkimuksen keskus.
  • Suomela, L. 2015. Ympäristö- ja luonnontieto esi- ja alkuopetuksessa. Teoksessa Juuti, K. toim. Ympäristöoppia opettamaan, PS-kustannus (noin 10-15 sivua).
  • 2 kpl ympäristö- ja luonnontiedon opettamiseen esi- ja alkuopetuksessa liittyvää artikkelia – yht. noin 30 sivua.

Oppiaineiden integraatio:

Suomela, L. & Vuorio, J.-M. 2015. Luokittelua luonnossa, matematiikkaa maastossa. Teoksessa Cantell, H. toim. Näin rakennat monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Jyväskylä: PS-kustannus, s. 147 – 155.

Kaipaatko vinkkejä tietoteknisiin taitoihin?
Tutustu Opiskelijan digitaidot avoimiin materiaaleihin.

Lisäksi opintotarjonnassamme on Opiskelija digitaidot: orientaatio ja syventävät taidot -kurssit.

Tutustu myös Avoimen yliopiston verkkopalvelun Kehity oppijana -sivuihin.

Arvosteluasteikko on 0-5.

Luennot, ryhmäopetus ja oppimistehtävä. Viimeinen opetuskerta on retki Luukkiin.

Opetuksessa edellytetään 90 % läsnäoloa.

Aloitus, info, perusteet: ma 29.4.2019 klo 16.30-18.00
Matematiikka ja Ympäristö ja luonnontieto: ma 29.4.2019 klo 18.15-19.45

Ympäristö- ja luonnontiedon didaktiikka:
Aineet ja ilmiöt, ongelmanratkaisu, Biodiversiteettikasvatus, koulun ulkopuoliset oppimisympäristöt ja lajintunnistus ym.
ma 6.5. ja ke 9.5.2019 klo 16.30-19.45
ke 22.5. klo 16.30-19.45

Matematiikan didaktiikka:
ma 13.5 ja to 16.5.2019 klo 16.30-19.45
to 23.5. klo 16.30-19.45

Yhteinen osuus:
Retki Luukkiin: la 25.5.2018 klo 9.00-15.00

Käytössä on verkko-oppimisympäristö Moodle, joka avautuu 2.5.2019.

Linkin ja kurssiavaimen opintojakson Moodleen saat kirjautumalla tähän opinto-ohjelmaan (=kurssisivulle) Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella. Huom! Tämä onnistuu aikaisintaan ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Saat käyttäjätunnusta koskevaa lisätietoa sähköpostiisi ilmoittautumisesi jälkeen.

Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.