Kaisa_2012_3_photo by Veikko Somerpuro

Moodle
Kirjaudu sisään nähdäksesi Moodlen kurssiavaimen.

Ilmoittautuminen ja opintomaksu

Opintoihin ilmoittaudutaan kerralla koko perusopintokokonaisuuteen (25 op).

Kuvaus

Opintojakso sopii kasvatustieteiden koulutusohjelman opiskelijoille, kasvatus- ja koulutusalan tehtävissä työskenteleville sekä kaikille aiheesta kiinnostuneille.

Edeltäviä opintoja tai osaamista ei vaadita.

Opintojakso on osa seuraavien opintosuuntien perusopintoja:

erityispedagogiikka
luokanopettaja
varhaiskasvatuksen opettaja
yleinen ja aikuiskasvatustiede

Jos suoritat ylläolevista opintosuunnista useamman opintosuunnan perusopinnot 25 op, joihin kaikkiin sisältyy ko. jakso Kohti tutkivaa työtapaa, suoritat jakson vain kerran ja saat muihin opintosuuntien perusopintoihin hyväksiluvun jaksosta Kohti tutkivaa työtapaa opintopisteineen. Se kirjataan uudelleen opintopisteineen ja arvosanoineen uuteen kokonaisuuteen. Ilmoita tästä perusopintojen koontia pyytäessäsi. Ilmoitusvastuu on opiskelijalla. Hyväksilukua pyydettäessä pitää olla voimassaoleva opinto-oikeus kasvatustieteiden opintoihin.
Hyväksiluvun voi saada vain alle 10 vuotta sitten suoritetusta jaksosta.

Hyväksiluvun voi saada myös jaksosta Tieteellisen ajattelun perusteet oppimisen ja opetuksen kontekstissa 5 op.

Jos olet suorittanut 2012-2016 tutkintovaatimusten mukaisen kurssin; Kasvatustieteellisen tutkimuksen perusteet 3 op, osaaminen osoitetaan korvaavalla tehtävällä.

Huom!

Jos olet ennen 1.8.2017 tutkinto-opintosi Helsingin yliopistossa aloittanut, etkä ole siirtynyt 1.8.2017 alkaneisiin uusiin koulutusohjelmiin, sinua koskevat kasvatustieteellisen tiedekunnan vanhat pysyväismääräykset ja hyväksilukulinjaukset.

  • Johonkin opintokokonaisuuten jo sidottua Kohti tutkivaa työtapaa –opintojaksoa ei hyväksilueta uudelleen sellaisenaan, vaan suoritat sen toiseen opintosuuntaan tekemällä kurssia korvaavan tehtävän.
  • Jos olet suorittanut johonkin opintokokonaisuuteen vanhan rakenteen mukaisen jakson Kasvatustieteellisen tutkimuksen perusteet 3 op tai Tieteellisen ajattelun perusteet opetuksen ja oppimisen kontekstissa 5 op, suoritat uuteen opintokokonaisuuteen jakson Kohti tutkivaa työtapaa 5 op normaalisti. Kasvatustieteellisen tutkimuksen perusteet 3 op tai Tieteellisen ajattelun perusteet opetuksen ja oppimisen kontekstissa 5 op jaksoilla ei voi korvata Kohti tutkivaa työtapaa -jaksoa, mikäli tarvitset tutkintoosi opintopisteet molemmista opintokokonaisuuksista.

Huom!

Yliopistossa suoritettuun alempaan korkeakoulututkintoon jo sisältyneitä opintoja ei ole mahdollista hyväksilukea Helsingin yliopistossa suoritettavaan ylempään korkeakoulututkintoon.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • on saanut valmiuksia kasvatustieteen tieteenfilosofisten perusteiden ja yhteiskunnallisen merkityksen tarkasteluun,
  • ymmärtää kasvatustieteiden suhteen lähitieteisiin,
  • ymmärtää kasvatustieteellisen tiedon rakentumisen lähtökohtia,
  • ymmärtää kasvatustieteellistä tutkimusta ja sen peruskäsitteitä,
  • ymmärtää kasvatustieteellistä tutkimusprosessia, tutkimuksen ongelmanasettelua sekä menetelmällisiä ratkaisuja,
  • on saanut valmiuksia akateemiseen opiskeluun ja tutkimuksellisen ajattelun kehittämiseen,
  • on tutustunut käytännössä kasvatustieteelliseen tiedeyhteisöön ja sen tutkimukseen omassa tiedekunnassaan.

Opintojaksolla

  • tarkastellaan kasvatustiedettä monitieteisenä järjestelmänä,
  • tarkastellaan kasvatustieteellisen tiedon metodologisia perusteita, tiedon luonteeseen, merkitykseen ja tuottamiseen liittyviä periaatteita,
  • tutustutaan käytännössä kasvatustieteelliseen tutkimustyöhön,
  • perehdytään käytännössä kasvatustieteellisen tutkimuksen lähestymistapoihin ja tiedeyhteisöihin.

Pakollinen kirjallisuus:

Valitse joko vaihtoehto 1 tai vaihtoehto 2

Vaihtoehto 1:

  • Ronkainen, S., Pehkonen, L., Paavilainen, E., & Lindblom-Ylänne, S. (2011 tai 2014). Tutkimuksen voimasanat. WSOYpro. (Tehtävät ohjaavat tekemään rajauksia kirjan sisällöstä) ja
  • Patel, R., & Davison, B. (2011). Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning (4. uppl.). Studentlitteratur. (Tehtävät ohjaavat tekemään rajauksia kirjan sisällöstä)

Vaihtoehto 2

  • Ronkainen, S., Pehkonen, L., Paavilainen, E., & Lindblom-Ylänne, S. (2011 tai 2014). Tutkimuksen voimasanat. WSOYpro. (Tehtävät ohjaavat tekemään rajauksia kirjan sisällöstä) ja

kaksi teosta valinnaisesti seuraavista:

  • Anttila, P. 2000: Tutkimisen taito ja tiedon hankinta. Hamina: Akatiimi. Soveltuvin osin.
  • Heikkilä, T., 2008. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita, sivut 7–79. 7. uudistettu painos tai uud. painos.
  • Metsämuuronen, J. 2009. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. Jyväskylä: Gummerus, Luku I, sivut 32–94, 102–133.

Opettajan osoittamat tutkimusartikkelit

Suositeltava kirjallisuus:

  • Rinne, R., Kivirauma, J., & Lehtinen, E. (2015). Johdatus kasvatustieteisiin. Jyväskylä: PS-kustannus.
  • Siljander, P. (2014). Systemaattinen johdatus kasvatustieteeseen: Peruskäsitteet ja pääsuuntaukset. Vastapaino: Tampere.

Kaipaatko vinkkejä tietoteknisiin taitoihin?
Tutustu Opiskelijan digitaidot avoimiin materiaaleihin.

Lisäksi opintotarjonnassamme on Opiskelija digitaidot: orientaatio ja syventävät taidot -kurssit.

Tutustu myös Avoimen yliopiston verkkopalvelun Kehity oppijana -sivuihin.

Asteikolla 0–5.

Orietaatioluentotallenne + metodikäsitteitä avaavat videoluennot (10-15 kpl), joiden avulla perehdytään opettajan valitsemiin tieteellisiin artikkeleihin (20 h). Soveltavat harjoitustehtävät + reflektio-osuus perustuvat tallenteisiin, kirjallisuuteen ja artikkeleihin (80 h). Verkkopalauteluento. Soveltava numeerisesti arvioitava essee (35 h).

Kurssin toteutusajankohdat lv 2019-2020:
Lukuvuoden Kohti tutkivaa työtapaa -kurssin sisällä on monta kurssia ja suoritusaikataulua. Voit noudattaa kunkin kurssin omia aikatauluja TAI suorittaa kurssin hitaammassa aikataulussa hyödyntämällä eri kurssien tehtävien palautuspäiviä.

Syksy verkkokurssi 2019 (27.10.2019-14.1.2020):

Artikkeliharjoitustehtävien palautus pe 15.11.2019 klo 9.00 mennessä.

Reflektiotehtävän palautus pe 29.11.2019 klo 9.00 mennessä.

Oppimistehtävän palautus ma 16.12.2019 tai 20.1., 2.3., 6.4. tai 20.4.2020 klo 9.00 mennessä.

Verkkokurssi tammikuu 2020 (6.1.-9.3.2020):

Artikkeliharjoitustehtävien palautus ma 27.1.2020 klo 9.00 mennessä.

Reflektiotehtävän palautus ma 10.2.2020 klo 9.00 mennessä.

Oppimistehtävän palautus ma 2.3., 16.3., 6.4. tai 20.4.2020 klo 9.00 mennessä.

Verkkokurssi helmikuu 2020 (24.2.-21.4.2020):

Artikkeliharjoitustehtävien palautus ma 2.3.2020 klo 9.00 mennessä.

Reflektiotehtävän palautus ma 16.3.2020 klo 9.00 mennessä.

Oppimistehtävän palautus ma 6.4. tai 20.4.2020 klo 9.00 mennessä.

-----

Ke 27.5.2020 arvosanan korotustentti (vain niille, joilla hyväksytty suoritus kurssista).

Muista ilmoittautua tenttiin viimeistään 10 vrk ennen tenttipäivää.

Opintomaksuun sisältyy opinto-ohjelmassa mainittu tenttipäivä.

Tenttiohjeet
Tenttipaikat
Käytännön ohjeita opiskeluun

----

Käytössä on verkko-oppimisympäristö Moodle, joka avautuu 15.10.2019.

Linkin ja kurssiavaimen opintojakson Moodleen saat kirjautumalla tähän opinto-ohjelmaan (=kurssisivulle) Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella. Huom! Tämä onnistuu aikaisintaan ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Saat käyttäjätunnusta koskevaa lisätietoa sähköpostiisi ilmoittautumisesi jälkeen.

Aiempaan osaamiseen perustuvaa korvaavuutta (ns. AHOT-hakemus) Kohti tutkivaa työtapaa (P5) jakson osalta haetaan seuraavasta Moodle linkistä (avautuu 30.8.2019): https://moodle.helsinki.fi/course/view.php?id=33992

Korvaavuudenhakupäivät lukuvuonna 2019-2020 ovat viimeistään 14.10.2019 tai 13.1.2020 klo 9.00.

Katso tarkemmat tiedot opinnoista oppilaitoksen omilta sivuilta.

Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.