Kuva: Pixabay

Millaista on kasvatustieteellinen tutkimus ja miten sitä tehdään?
Miten kasvatustieteellinen tieto rakentuu?

Ilmoittaudu
Moodle
Kirjaudu sisään nähdäksesi Moodlen kurssiavaimen.

Ilmoittautuminen ja opintomaksu

75 euroa. Lisätietoja.

Ilmoittautuminen alkaa 45 vuorokautta ennen opintojakson alkua. Tarkka ilmoittautumisaika näkyy klikkaamalla Ilmoittaudu-painiketta.

Miten opiskelemaan?
Käytännön ohjeita opiskeluun
Järjestelyt erityistä tukea tarvitseville

Erityispedagogiikan valinnaisiin opintoihin valitut HY:n opiskelijat:

  • Helsingin yliopiston perustutkinto-opiskelijat, jotka ovat saaneet opinto-oikeuden erityispedagogiikan valinnaisiin opintoihin, osallistuvat lkv 2020-2021 Avoimen yliopiston toteuttamiin erityispedagogiikan perusopintoihin.

    Maksuton ilmoittautuminen tapahtuu tiedekunnasta saatavan ilmoittautumislinkin kautta. Lukuvuonna 20-21 opinto-oikeuden erityispedagogiikan valinnaisiin opintoihin saaneille linkki on toimitettu sähköpostilla opinto-oikeuden saamisesta ilmoittamisen yhteydessä. Mikäli olet saanut opinto-oikeuden aiemmin tai et muusta syystä ole saanut linkkiä, ole yhteydessä tiedekuntaan (siltavuori-student@helsinki.fi).

Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.

Kuvaus

Opintojakso sopii kasvatustieteiden koulutusohjelman opiskelijoille, kasvatus- ja koulutusalan tehtävissä työskenteleville sekä kaikille aiheesta kiinnostuneille.

Edeltäviä opintoja tai osaamista ei vaadita.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • ymmärtää kasvatustieteellistä tutkimusta ja sen peruskäsitteitä,
  • ymmärtää kasvatustieteellisen tiedon rakentumisen lähtökohtia,
  • ymmärtää kasvatustieteellistä tutkimusprosessia, tutkimuksen ongelmanasettelua sekä menetelmällisiä ratkaisuja,
  • on saanut valmiuksia akateemiseen opiskeluun ja tutkimuksellisen ajattelun kehittämiseen,
  • on tutustunut käytännössä kasvatustieteelliseen tiedeyhteisöön ja sen tutkimukseen omassa tiedekunnassaan.

Opintojaksolla

  • tarkastellaan kasvatustieteellisen tiedon metodologisia perusteita, tiedon luonteeseen, merkitykseen ja tuottamiseen liittyviä periaatteita,
  • tutustutaan käytännössä kasvatustieteelliseen tutkimustyöhön,
  • perehdytään käytännössä kasvatustieteellisen tutkimuksen lähestymistapoihin ja tiedeyhteisöihin

Pakollinen kirjallisuus:

  • Ronkainen, S., Pehkonen, L., Paavilainen, E., & Lindblom-Ylänne, S. (2011). Tutkimuksen voimasanat. WSOYpro. (osin, opintojaksosta vastaava opettaja osoittaa)
    TAI
  • Patel, R., & Davison, B. (2011). Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning (4. uppl.). Studentlitteratur.
  • Opettajan ja nimikkotutkijoiden kurssin aikana osoittama materiaali / Annat material enligt forskarnas och föreläsarnas anvisningar

Suositeltava kirjallisuus:

  • Rinne, R., Kivirauma, J., & Lehtinen, E. (2015). Johdatus kasvatustieteisiin. Jyväskylä: PS-kustannus.
  • Siljander, P. (2014). Systemaattinen johdatus kasvatustieteeseen: Peruskäsitteet ja pääsuuntaukset. Vastapaino: Tampere.

Asteikolla 0–5.

Orietaatioluentotallenne + metodikäsitteitä avaavat videoluennot (10-15 kpl), joiden avulla perehdytään opettajan valitsemiin tieteellisiin artikkeleihin (20 h). Soveltavat harjoitustehtävät + reflektio-osuus perustuvat tallenteisiin, kirjallisuuteen ja artikkeleihin (80 h). Verkkopalauteluento. Soveltava numeerisesti arvioitava essee (35 h).

Kurssin toteutusajankohdat lv 2020-2021:
Lukuvuoden Kohti tutkivaa työtapaa -kurssin sisällä on monta kurssia ja suoritusaikataulua. Voit noudattaa kunkin kurssin omia aikatauluja TAI suorittaa kurssin hitaammassa aikataulussa hyödyntämällä eri kurssien tehtävien palautuspäiviä.

Ilmoittautua voi joustavasti 16.2.2021 asti

Syksy verkkokurssi 2020 (12.10.2020-18.1.2021):

Artikkeliharjoitustehtävien palautus pe 13.11. klo 9.00 mennessä.

Reflektiotehtävän palautus pe 27.11. klo 9.00 mennessä.

Oppimistehtävän palautus ma 14.12. tai ma 18.1.2021 tai ma 1.3.2021 tai ma 15.3.2021 tai ke 7.4.2021 tai ma 19.4.2021 (kunakin päivänä klo 9.00 mennessä)

Tammikuu verkkokurssi 2021 (4.1.-15.3.2021):

Artikkeliharjoitustehtävien palautus ma 25.1. klo 9.00 mennessä.

Reflektiotehtävän palautus ma 8.2. klo 9.00 mennessä.

Oppimistehtävän palautus ma 1.3. tai ma 15.3. tai ke 7.4. tai ma 19.4. (kunakin päivänä klo 9.00 mennessä)

Helmikuu verkkokurssi 2021 (8.2.-19.4.2021):

Artikkeliharjoitustehtävien palautus ma 1.3. klo 9.00 mennessä

Reflektiotehtävän palautus ma 15.3. klo 9.00 mennessä.

Oppimistehtävän palautus ke 7.4. tai ma 19.4. klo 9.00 mennessä

-----

Ke 26.5.2021 klo 17-20 arvosanan korotustentti (vain niille, joilla hyväksytty suoritus kurssista).

Korotustentti pidetään kurssin Moodlessa. Muista ilmoittautua tenttiin viimeistään 10 vrk ennen tenttipäivää MOODLESSA.

Opintomaksuun sisältyy opinto-ohjelmassa mainittu tenttipäivä.

----

Käytössä on verkko-oppimisympäristö Moodle, joka avautuu 12.10.2020.

Linkin ja kurssiavaimen opintojakson Moodleen saat kirjautumalla tähän opinto-ohjelmaan (=kurssisivulle) Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella. Huom! Tämä onnistuu aikaisintaan ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Saat käyttäjätunnusta koskevaa lisätietoa sähköpostiisi ilmoittautumisesi jälkeen.

Aiempaan osaamiseen perustuvaa korvaavuutta (ns. AHOT-hakemus) Kohti tutkivaa työtapaa (P5) jakson osalta haetaan seuraavasta Moodle linkistä (avautuu 31.8.2020): https://moodle.helsinki.fi/course/view.php?id=39045

Korvaavuudenhakupäivät lukuvuonna 2020-2021 ovat viimeistään 8.10.2020, 11.1.2021 ja 5.8.2021 klo 9.00

Opintojakso on osa seuraavien opintosuuntien perusopintoja:

erityispedagogiikka
luokanopettaja
varhaiskasvatuksen opettaja
yleinen ja aikuiskasvatustiede

Jos olet suorittanut 2012-2016 tutkintovaatimusten mukaisen kurssin; Kasvatustieteellisen tutkimuksen perusteet 3 op, osaaminen osoitetaan korvaavalla tehtävällä.