Kaisa_2012_3_photo by Veikko Somerpuro

Ilmoittaudu

Ilmoittautuminen ja opintomaksu

Kurssin opintomaksun suuruus on 75 euroa. Opintomaksu maksetaan verkkomaksuna ilmoittautumisen yhteydessä.

Ilmoittautuminen Avoimen yliopiston opintoihin alkaa 45 päivää ennen kurssin alkua.

HUOM! Ilmoittautuminen alkaa 15.3.2021 ja päättyy 25.4.2021!

Lue lisää:

Avoin yliopisto varaa oikeuden muutoksiin tällä kurssisivulla.

Kuvaus

Korvaava tehtävä on tarkoitettu vain opiskelijoille, jotka ovat aiemmin suorittaneet jakson Kasvatustieteellisen tutkimuksen perusteet 3 op.

Kurssi EI ole vaihtoehtoinen suroristustapa Kohti tutkivaa työtapaa -kurssille.

Opintojakso on osa seuraavien opintosuuntien perusopintoja:

erityispedagogiikka
lastentarhanopettaja
luokanopettaja
yleinen ja aikuiskasvatustiede

HUOM! Jos suoritat kasvatustieteen opintosuunnista useamman opintosuunnan perusopinnot 25 op, joihin kaikkiin sisältyy kurssi Kohti tutkivaa työtapaa 5 op, suoritat kurssin vain kerran ja saat muihin opintosuuntien perusopintoihin hyväksiluvun. Kurssi kirjataan uudelleen opintopisteineen ja arvosanoineen uuteen kokonaisuuteen. Ilmoita tästä perusopintojen koontia pyytäessäsi. Ilmoitusvastuu on opiskelijalla. Hyväksilukua pyydettäessä pitää olla voimassaoleva opinto-oikeus kasvatustieteiden opintoihin. Hyväksiluvun voi saada vain alle 10 vuotta sitten suoritetusta jaksosta. Kurssin tulee olla suoritettu/hyväksiluettu Helsingin yliopistossa/Avoimessa yliopistossa. Hyväksiluvun voi saada myös kurssista Tieteellisen ajattelun perusteet oppimisen ja opetuksen kontekstissa 5 op.

Edeltävät opinnot tai edeltävä osaaminen

Kasvatustieteellisen tutkimuksen perusteet 3 op

Kohti tutkivaa työtapaa 5 op tai Kasvatustieteellisen tutkimuksen perusteet 3 op

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • on saanut valmiuksia kasvatustieteen tieteenfilosofisten perusteiden ja yhteiskunnallisen merkityksen tarkasteluun,
  • ymmärtää kasvatustieteiden suhteen lähitieteisiin,
  • ymmärtää kasvatustieteellisen tiedon rakentumisen lähtökohtia,
  • ymmärtää kasvatustieteellistä tutkimusta ja sen peruskäsitteitä,
  • ymmärtää kasvatustieteellistä tutkimusprosessia, tutkimuksen ongelmanasettelua sekä menetelmällisiä ratkaisuja,
  • on saanut valmiuksia akateemiseen opiskeluun ja tutkimuksellisen ajattelun kehittämiseen,
  • on tutustunut käytännössä kasvatustieteelliseen tiedeyhteisöön ja sen tutkimukseen omassa tiedekunnassaan.

Opintojaksolla

  • tarkastellaan kasvatustiedettä monitieteisenä järjestelmänä,
  • tarkastellaan kasvatustieteellisen tiedon metodologisia perusteita, tiedon luonteeseen, merkitykseen ja tuottamiseen liittyviä periaatteita,
  • tutustutaan käytännössä kasvatustieteelliseen tutkimustyöhön,
  • perehdytään käytännössä kasvatustieteellisen tutkimuksen lähestymistapoihin ja tiedeyhteisöihin.

Kirjallisen tehtävän palautus 10.5.2021 klo 9.00 mennessä.

Käytössä on verkko-oppimisympäristö Moodle, joka avautuu 11.9.2020.

Linkin ja kurssiavaimen opintojakson Moodleen saat kirjautumalla tähän opinto-ohjelmaan (=kurssisivulle) Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella. Huom! Tämä onnistuu aikaisintaan ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Saat käyttäjätunnusta koskevaa lisätietoa sähköpostiisi ilmoittautumisesi jälkeen.

Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.

Pakollinen kirjallisuus:

Valitse joko vaihtoehto 1 tai vaihtoehto 2

Vaihtoehto 1:

  • Ronkainen, S., Pehkonen, L., Paavilainen, E., & Lindblom-Ylänne, S. (2011 tai 2014). Tutkimuksen voimasanat. WSOYpro. (Tehtävät ohjaavat tekemään rajauksia kirjan sisällöstä) ja
  • Patel, R., & Davison, B. (2011). Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning (4. uppl.). Studentlitteratur. (Tehtävät ohjaavat tekemään rajauksia kirjan sisällöstä)

Vaihtoehto 2

  • Ronkainen, S., Pehkonen, L., Paavilainen, E., & Lindblom-Ylänne, S. (2011 tai 2014). Tutkimuksen voimasanat. WSOYpro. (Tehtävät ohjaavat tekemään rajauksia kirjan sisällöstä) ja

kaksi teosta valinnaisesti seuraavista:

  • Anttila, P. 2000: Tutkimisen taito ja tiedon hankinta. Hamina: Akatiimi. Soveltuvin osin.
  • Heikkilä, T., 2008. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita, sivut 7–79. 7. uudistettu painos tai uud. painos.
  • Metsämuuronen, J. 2009. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. Jyväskylä: Gummerus, Luku I, sivut 32–94, 102–133.

Opettajan osoittamat tutkimusartikkelit

Suositeltava kirjallisuus:

  • Rinne, R., Kivirauma, J., & Lehtinen, E. (2015). Johdatus kasvatustieteisiin. Jyväskylä: PS-kustannus.
  • Siljander, P. (2014). Systemaattinen johdatus kasvatustieteeseen: Peruskäsitteet ja pääsuuntaukset. Vastapaino: Tampere.

Kirjallinen tehtävä.