Ilmoittautuminen ja opintomaksu
Kuvaus
Kurssi sopii kasvatustieteiden opiskelijoille sekä kaikille kasvatustieteen tai erityispedagogiikan perusopinnot suorittaneille ja aiheesta kiinnostuneille.
Suositus: kasvatustieteen tai erityispedagogiikan perusopinnot 25 op ja Kohti tutkivaa työtapaa -kurssi.
Kurssin tavoitteena on tarkastella laadullisen tutkimuksen lähtökohtia ja lähestymistapoja reflektiivisyyttä painottaen. Kurssi perehdyttää laadullisen tutkimuksen keskeisiin teemoihin, tutkimusetiikkaan ja tutkimusprosessin eri vaiheisiin. Opetuksen aikana harjoitellaan laadullisen tutkimuksen suunnittelua ja toteutusta eli aineiston tuottamista, analyysia ja tulkintaa sekä arviointia. Tavoitteena on myös tuntea laadullisia lähestymistapoja ja osata soveltaa niitä sekä pohtia mitä merkityksiä tutkimuksella on ja voisi olla.
Kurssin tarkoitus on innostaa ja perehdyttää laadulliseen tutkimukseen. Kurssilla perehdyt laadullisen tutkimuksen keskeisiin teemoihin, kuten tietoon ja tiedon muodostukseen, aineistoon ja analyysiin, kirjoittamiseen, etiikkaan, poliittisuuteen ja yhteiskunnallisuuteen.
Kurssin suoritettuasi tunnet laadullisia lähestymistapoja ja niitä yhdistäviä keskeisiä teemoja ja osaat soveltaa niitä sekä pohtia mitä merkityksiä tutkimuksella on ja voisi olla.
Pakollinen kirjallisuus:
- Eskola, J & Suoranta, J (1998, tai mikä vain uudempi painos) Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Vastapaino. Luku 1.
- Opintojaksosta vastaavat opettajat osoittavat suositeltavan lisäkirjallisuuden.
Suositeltava kirjallisuus:
- Denzin N.K. & Lincoln Y.S. (2011). The SAGE Handbook of Qualitative Research. (Sage Handbooks) 4th Edition, Sage Publications.
Asteikolla 0 - 5.
Opintojakson voi suorittaa kahdella eri tavalla:
- A) Verkkokurssi sisältäen luentotallenteet 12 t, ohjattu ja itsenäinen verkkotyöskentely 13 t, kirjallisuus ja oppimistehtävä
- B) Kirjallinen ennakkotehtävä (AHOT)-tehtävä vastaavan opintojakson jo aiemmin suorittaneille tai vastaavan sisällöllisen osaamisen muuta kautta hankkineille. Tehtävän palautus Moodleen 7.9.2020 mennessä. Lisätietoja tehtävästä ja jakson hyväksilukukäytännöistä löydät Kirjallinen ennakkotehtävä (AHOT) -opinto-ohjelmasta.
A-suoritustapa on verkkokurssi. Opetus toteutetaan Moodle-oppimisympäristössä.
Verkkokurssi alkaa 15.9.2020 ja jatkuu 16.11.2020 saakka.
Kurssi vaatii aktiivista osallistumista heti alusta alkaen ja sisältää useampia tehtäväpalautuksia. Kirjauduthan Moodleen viimeistään 14.9.2020. Kurssin lopputehtävä palautetaan 16.11.2020 mennessä Moodleen.
Käytössä on verkko-oppimisympäristö Moodle, joka avautuu 24.8.2020.
Linkin ja kurssiavaimen opintojakson Moodleen saat kirjautumalla tähän opinto-ohjelmaan Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Saat käyttäjätunnusta koskevaa lisätietoa sähköpostiisi ilmoittautumisesi jälkeen.
Kurssi on osa kasvatustieteiden koulutusohjelman yhteisiä tutkimusmenetelmäopintoja ja seuraavien opintosuuntien aineopintoja:
erityispedagogiikka
lastentarhanopettaja
luokanopettaja
yleinen ja aikuiskasvatustiede