Kuva: Pixabay

Mitä on mediakasvatus?
Mitä mahdollisuuksia ja haasteita tieto- ja viestintätekniikka tuo opetukseen ja viestintään?

Ilmoittaudu
Moodle
Kirjaudu sisään nähdäksesi Moodlen kurssiavaimen.

Aikataulu

Tästä osiosta löydät kurssin opetusaikataulun. Tarkista mahdolliset muut aikataulut kuvauksesta.

PäivämääräAikaOpetuspaikka
To 23.5.2019
16:30 - 18:00
To 6.6.2019
16:30 - 18:00
To 8.8.2019
16:30 - 18:00

Ilmoittautuminen ja opintomaksu

75 euroa. Lisätietoja.

Avoimen yliopiston kesäopetus on maksutonta ilmoittautumishetkellä läsnä oleville Helsingin yliopiston perustutkinto-opiskelijoille. Maksuttomuus ei koske mahdollista materiaalimaksua.

Ilmoittautuminen alkaa 45 vuorokautta ennen opintojakson alkua. Tarkka ilmoittautumisaika näkyy klikkaamalla Ilmoittaudu-painiketta.

Miten opiskelemaan?
Käytännön ohjeita opiskeluun
Järjestelyt erityistä tukea tarvitseville

Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.

Kuvaus

Opintojakson suoritettuasi

  • ymmärrät mediakasvatuksen erilaisia teoreettisia lähtökohtia ja näkökulmia

  • ymmärrät tieto- ja viestintätekniikan mahdollisuuksia ja rajoja opetuksessa, opiskelussa ja viestinnässä

  • osaat hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa ja kriittisiä medialukutaitoja opetuksessa, opiskelussa ja viestinnässä

Opintojaksossa tarkastellaan mediakasvatuksen erilaisia kehityslinjoja ja suuntauksia. Tarkastelussa korostuvat erityisesti kasvatustieteen ja mediakulttuurin näkökulmat. Kasvatustieteen näkökulmassa keskeisenä teemana ovat median ja mediataidon merkitys sekä tieto- ja viestintätekniikan käyttö koulun ja kasvatuksen kontekstissa. Mediakulttuurin näkökulmassa painottuvat muun muassa viestinnän yhteisöllisyyteen, kuten verkkoyhteisöihin ja sosiaaliseen mediaan sekä kriittisiin medialukutaitoihin liittyvät kysymykset.

  • Herkman, J. 2007. Kriittinen mediakasvatus. Tampere: Vastapaino.
  • Kynäslahti, H., Kupiainen, R. & Lehtonen, M. (toim.) 2007. Näkökulmia mediakasvatukseen. Mediakasvatusseuran julkaisuja 1/2007. Soveltuvin osin.
  • Kupiainen, R. & Sintonen, S. (2009) Medialukutaidot osallisuus mediakasvatus. Helsinki: Helsinki University Press.
  • Vesterinen, O., Kynäslahti, H., Mylläri, J., Sintonen, S. & Vahtivuori, S. 2015. Mediatuottaminen osallisuuden ajan mediakasvatuksessa. Media&Viestintä 2/2015.
  • Yksi ajankohtainen tieteellinen artikkeli.
Asteikolla 0–5.

Ennakkotehtävä, 6 t ryhmäopetusta, verkkotyöskentelyä, välitehtävät ja lopputyö.

Ennakkotehtävän ohje Moodlessa. Moodle avautuu 16.5. Kirjaudu Moodleen viimeistään 20.5. ja tee ennakkotehtävä ennen ensimmäistä tapaamiskertaa 23.5.

Lähiopetuskertoihin osallistuminen on pakollista.

Suositus: ota mukaan oma tietokone tai mobiililaite, jolla pääsee verkkoon.

Välitehtävien palautukset kesä-heinä-elokuussa.

Lopputehtävän palautus 25.8.2019 mennessä.

Käytössä on verkko-oppimisympäristö Moodle, joka avautuu 16.5.2019

Linkin ja kurssiavaimen opintojakson Moodleen saat kirjautumalla tähän opinto-ohjelmaan (=kurssisivulle) Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella. Huom! Tämä onnistuu aikaisintaan ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Saat käyttäjätunnusta koskevaa lisätietoa sähköpostiisi ilmoittautumisesi jälkeen.

Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.

Opintojakso on kasvatustieteiden koulutusohjelman yhteisiä valinnaisia opintoja.