Kuva: Pixabay

Kurssi toteutetaan etäopetuksena. Kurssimateriaalit Moodlessa, joka aukeaa 12.5.

Kurssilla opit
Mitä on mediakasvatus?
Miten mediaa voidaan hyödyntää kasvatuksessa ja opetuksessa?
Mitä mahdollisuuksia ja haasteita media tuo opetukseen ja viestintään?

Ilmoittaudu
Moodle
Kirjaudu sisään nähdäksesi Moodlen kurssiavaimen.

Ilmoittautuminen ja opintomaksu

75 euroa. Lisätietoja.

Avoimen yliopiston kesäopetus on maksutonta ilmoittautumishetkellä läsnä oleville Helsingin yliopiston perustutkinto-opiskelijoille. Maksuttomuus ei koske mahdollista materiaalimaksua.

Ilmoittautuminen alkaa 45 vuorokautta ennen opintojakson alkua. Tarkka ilmoittautumisaika näkyy klikkaamalla Ilmoittaudu-painiketta.

Miten opiskelemaan?
Käytännön ohjeita opiskeluun
Järjestelyt erityistä tukea tarvitseville

Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.

Kuvaus

Opintojakson suoritettuasi

  • ymmärrät mediakasvatuksen erilaisia teoreettisia lähtökohtia ja näkökulmia

  • ymmärrät tieto- ja viestintätekniikan mahdollisuuksia ja rajoja opetuksessa, opiskelussa ja viestinnässä

  • osaat hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa ja kriittisiä medialukutaitoja opetuksessa, opiskelussa ja viestinnässä

Opintojaksossa tarkastellaan mediakasvatuksen erilaisia kehityslinjoja ja suuntauksia. Tarkastelussa korostuvat erityisesti kasvatustieteen ja mediakulttuurin näkökulmat. Kasvatustieteen näkökulmassa keskeisenä teemana ovat median ja mediataidon merkitys sekä tieto- ja viestintätekniikan käyttö koulun ja kasvatuksen kontekstissa. Mediakulttuurin näkökulmassa painottuvat muun muassa viestinnän yhteisöllisyyteen, kuten verkkoyhteisöihin ja sosiaaliseen mediaan sekä kriittisiin medialukutaitoihin liittyvät kysymykset.

  • Herkman, J. 2007. Kriittinen mediakasvatus. Tampere: Vastapaino.
  • Kynäslahti, H., Kupiainen, R. & Lehtonen, M. (toim.) 2007. Näkökulmia mediakasvatukseen. Mediakasvatusseuran julkaisuja 1/2007. Soveltuvin osin.
  • Kupiainen, R. & Sintonen, S. (2009) Medialukutaidot osallisuus mediakasvatus. Helsinki: Helsinki University Press.
  • Vesterinen, O., Kynäslahti, H., Mylläri, J., Sintonen, S. & Vahtivuori, S. 2015. Mediatuottaminen osallisuuden ajan mediakasvatuksessa. Media&Viestintä 2/2015.
  • Yksi ajankohtainen tieteellinen artikkeli.

Asteikolla 0–5.

Kurssi toteutetaan etäopetuksena. Kurssimateriaalit Moodlessa.

Ennakkotehtävä, verkkomateriaalit, verkkotyöskentelyä, välitehtävät ja lopputyö.

Ennakkotehtävän ohje Moodlessa. Moodle avautuu 12.5. Kirjaudu Moodleen viimeistään 17.5. ja tee ennakkotehtävä viimeistään 19.5.

Opettajan zoom-sessiot kysymyksiä ja keskusteluja varten ti 19.5. klo 16-17 ja ti 2.6. klo 16-17.

Välitehtävien palautukset kesä-heinä-elokuussa.

Lopputehtävän palautus 23.8.2020 mennessä.

Käytössä on verkko-oppimisympäristö Moodle, joka avautuu 12.5.2020.

Linkin ja kurssiavaimen opintojakson Moodleen saat kirjautumalla tähän opinto-ohjelmaan (=kurssisivulle) Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella. Huom! Tämä onnistuu aikaisintaan ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Saat käyttäjätunnusta koskevaa lisätietoa sähköpostiisi ilmoittautumisesi jälkeen.

Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.

Opintojakso on kasvatustieteiden koulutusohjelman yhteisiä valinnaisia opintoja.