Ilmoittautuminen ja opintomaksu
Kuvaus
Opintojakso sopii kasvatustieteiden koulutusohjelman opiskelijoille, kasvatus- ja opetusalan johtotehtävissä työskenteleville tai niihin tehtäviin tähtääville sekä kaikille pedagogisesta johtamisesta ja työyhteisöjen kehittämisestä kiinnostuneille.
Laadukas kasvatus- ja opetustyö edellyttää hyvää pedagogista johtajuutta ja toimivaa moniammatillista yhteistyötä. Tällä kurssilla saat näkökulmia ja välineitä työyhteisöjen kehittämiseen.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
-
osaa kuvata strategioiden ja visioiden merkityksen sekä omassa johtamisessaan että organisaation, kuten oppilaitoksen, ja toiminnan laadun kehittämiselle.
-
on saanut perustyövälineet henkilöstön osaamisen, hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden arvioimiseen ja kehittämiseen
-
tietää miten tunnistetaan muutostarpeet työyhteisön toiminnassa
-
tietää pääpiirteittäin miten työyhteisön sisäistä muutosta ohjataan ja motivoidaan sekä miten toimitaan luovassa yhteistyössä ulkopuolisten kumppaneiden kanssa
Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on perustiedot
-
organisaatioiden ja johtamisen teorioista
-
pedagogista johtamisesta oppilaitoksissa ja muissa organisaatioissa
-
organisaation kulttuurin ja ilmapiirin kehittämisestä
-
moninaisten työyhteisöjen ja moniammattillisen osaamisen haasteista
Opintojaksolla käsitellään:
- Ammatillisia vuorovaikutustaitoja
- Tärkeimpiä johtamisen suuntauksia historiasta nykypäivään
- Pedagogista johtajuutta ja moniammatillista tiimityötä
- Moniammatillista yhteistyötä kasvatuksen ja opetuksen organisaation näkökulmasta
- Moniammatillista yhteistyötä oman organisaation ulkopuolisten toimijoiden kanssa sekä tähän liittyviä käytäntöjä ja säädöksiä
- Työelämätaitoja, työhyvinvointia ja yhteisöllisyytta
Oman alan/kiinnostuksen mukaan valitse näistä vähintään kolme + valintasi mukaan muita tutkimusartikkeleja
Johtajuudesta:
- Alava, J., Halttunen, L. & Risku, M. 2012. Muuttuva oppilaitosjohtaminen. Tilannekatsaus 2012. OPH. https://www.oph.fi/download/141265_Muuttuva_oppilaitosjohtaminen.PDF
- Antinluoma, M. T., Ilomäki, L. H., Lahti-Nuuttila, P. J., & Toom, A-M. H. (2018). Schools as professional learning communities. Journal of Education and Learning, 7(5). https://doi.org/10.5539/jel.v7n5p76
- Fonsén, E. (2014). Pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksessa. Acta Universitatis Tamperensis 1914. Tampere: Tampere University Press. http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/95050/978-951-44-9397-3.pdf?sequence=1
- Lahtero, T. & Kuusilehto-Awale, T. (2015). Possibility to Engage in Pedagogical Leadership as Experienced by Finnish Newly Appointed Principals. American Journal of Educational Research, 3(3), 318-329. doi: 10.12691/education-3-3-11. http://pubs.sciepub.com/education/3/3/11/
- Parrila, Sanna & Fonsén, Elina (toim.) 2017. Varhaiskasvatuksen pedagoginen johtajuus. Käsikirja käytännön työhön. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Sergiovanni, T.J. 1998. Leadership as pedagogy, capital development and school effectiveness. International Journal of Leadership in Education 1 (1), 37–46. http://dx.doi.org/10.1080/1360312980010104
- Sergiovanni, T.J. 2005. The virtues of leadership. The Educational Forum 69, 112–123. http://www.eric.ed.gov/PDFS/EJ683737.pdf
- Strehmel, P. Heikka,J., Hujala, E., Rodd, J. & Waniganayake, M. (toim.) 2019. Leadership in Early Education in Times of Change. Research from five Continents. (Artikkeli teoksesta oman valinnan mukaan)
Moniammatillisuudesta:
- Isoherranen, Kaarina (2012) Uhka vai mahdollisuus – moniammatillista yhteistyötä kehittämässä (Soveltuvin osin, luvut 2 - 5)
Saatavilla: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/37493/isoherranen_vaitoskirja.pdf - Karila, K. & Nummenmaa, A.R. 2001. Matkalla moniammatillisuuteen. Kuvauskohteena päiväkoti. Helsinki: WSOY.
- Katisko, Marja & Kolkka, Marjo & Vuokila-Oikkonen, Päivi (2014) Moniammatillinen ja monialainen osaaminen sosiaali-, terveys-, kuntoutus- ja liikunta-alojen koulutuksessa
Saatavilla: https://www.oph.fi/download/155899_moniammatillinen_ja_monialainen_osaaminen_sosiaali_terveys_kuntoutus_ja_lii.pdf - Koskela, Seija (2013) “Mie teen vaan oman työni” Toimintatutkimus moniammatillisen yhteistyön ja ohjausosaamisen kehittämisestä (Soveltuvin osin, luvut 2 ja 3)
Saatavilla: https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/42061/978-951-39-5330-0.pdf?sequence=2&isAllowed=y - Leppäkoski, Tuija & Koivuluoma, Minna & Perälä, Sami & Paavilainen, Eija (2017) Moniammatillisen yhteistyön muutokset ja kehittämistarpeet lasten ja nuorten auttamisessa. YHTEISKUNTAPOLITIIKKA 82 (2017):2.
Saatavilla: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135170/YP1702_Leppakoskiym.pdf?sequence=1 - Pärnä, Katariina (2012) Kehittävä moniammatillinen yhteistyö prosessina. Lapsiperheiden varhaisen tukemisen mahdollisuudet (Soveltuvin osin, luvut 2,3,4,6,8,9)
Saatavilla: https://www.utupub.fi/bitstream/handle/10024/77506/AnnalesC341Parna.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Lisäksi opettajan osoittamia ajankohtaisia artikkeleita ja verkkomateriaalia.
- Ryhmätehtävä arvioidaan asteikolla hyväksytty–täydennettävä
- Luentopäiväkirja arvioidaan asteikolla 0–5. Arviointikriteerit ovat opiskelijoiden saatavilla jakson Moodle-alustalla. Jakson arvosana perustuu luentopäiväkirjaan.
Opintojakso sopii kasvatustieteiden koulutusohjelman opiskelijoille, kasvatus- ja opetusalan johtotehtävissä työskenteleville tai niihin tehtäviin tähtääville sekä kaikille pedagogisesta johtamisesta ja työyhteisöjen kehittämisestä kiinnostuneille.
Laadukas kasvatus- ja opetustyö edellyttää hyvää pedagogista johtajuutta ja toimivaa moniammatillista yhteistyötä. Tällä kurssilla saat näkökulmia ja välineitä työyhteisöjen kehittämiseen.
Aloitustapaaminen Zoomissa 8.6.2021 klo 16.
Verkkokeskustelut pienryhmissä vk 23-25.
Esseen viimeinen palautuspäivä on su 22.8.2020.
Kurssilla on käytössä on verkko-oppimisympäristö Moodle, joka avautuu 7.6.2021. Verkkokeskusteluja ja ryhmäjakoa varten kirjaudu Moodleen heti 7.6.2020.
Linkin ja kurssiavaimen kurssin Moodleen saat kirjautumalla tälle kurssisivulle Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella. Huom! Tämä onnistuu aikaisintaan ilmoittautumistasi seuraavana päivänä.
Käyttäjätunnus tulee aktivoida ennen opintojen alkua. Lue lisää:Helsingin yliopiston käyttäjätunnus
Luentotallenteet, verkkomateriaalit ja ryhmäkeskustelut Moodle-oppimisympäristössä sekä tieteellinen yksilöessee.
Opintojakso on kasvatustieteiden koulutusohjelman yhteisiä valinnaisia opintoja.