Kaisa_2012_3_photo by Veikko Somerpuro

Moodle
Kirjaudu sisään nähdäksesi Moodlen kurssiavaimen.

Ilmoittautuminen ja opintomaksu

Opintoihin ilmoittaudutaan kerralla koko perusopintokokonaisuuteen (25 op).

Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.

Kuvaus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tuntee oppimisvaikeuksien ja kehityshäiriöiden kirjon
  • tuntee kielellisen erityishäiriön, matematiikan oppimisvaikeudet, tarkkaavaisuusongelmat ja lukemisen vaikeudet pääpiirteittäin
  • tuntee joko autismiin, kehitysvammaisuuteen tai kuuloon liittyvät oppimisvaikeudet

Opintojaksossa käsitellään

  • kielellistä erityisvaikeutta
  • matematiikan oppimisvaikeuksia
  • tarkkaavaisuusongelmia
  • lukemisen vaikeuksia
  • autismia, kehitysvammaisuutta tai kuulovammaisuutta/kuurous

Aro, M., Aro, T., Koponen, T., & Viholainen, H. (2012). Oppimisvaikeudet. Teoksessa M. Jahnukainen (toim.), Lasten erityishuolto ja opetus Suomessa (299–332). Tampere: Vastapaino

Kucian, K. & von Aster, M. (2014). Developmental dyscalculia. European Journal of Pediatrics, 174, 1–13

Launonen, K. (2007). Vuorovaikutus – kehitys, riskit ja tukeminen kuntoutuksen keinoin. Kehitysvammaliitto. 176 s.

Peltomaa, K. (2014). ”Opinkohan mä lukemaan?” Lukivaikeuksien tunnistaminen ja kuntouttaminen alkuopetusvaiheessa. Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Social Research 487, s. 11–43.

Räsänen, P. (2012). Laskemiskyvyn häiriö eli dyskalkulia. Duodecim, 128(11), 1168–1177

Siiskonen, T. (2010). Kielelliset erityisvaikeudet ja lukemaan oppiminen. Jyväskylä Studies in Education and Social Sciences 386. Jyväskylä: University of Jyväskylä. (s.11–69 eli luvut 1.1.–1.5)

Toinen seuraavista:
Dufva, V. & Koivunen, M. (toim.) (2012). ADHD: diagnosointi, hoito ja hyvä arki. Jyväskylä: PS-kustannus. 293 s., soveltuvin osin
tai
Parker, H. C. (2005). The ADHD handbook for schools: effective strategies for identifying and teaching students with attention-deficit/hyperactivity disorder. E-kirja, 260 s., soveltuvin osin.

Yksi seuraavista:
Kerola, K., Kujanpää, S. & Timonen T. 2009. Autismin kirjo ja kuntoutus. PS-kustannus. 445 s. tai
Kaski, M., Manninen, A. & Pihko, H. (toim.) (2009). Kehitysvammaisuus. WSOY 378 s.
tai
Takala, M. & Lehtomäki, E. (toim.) (2002). Kieli, kuulo ja oppiminen. Finnlectura. 289 s.

Huom! Poikkeustilanteeseen kirjallisuusvaihtoehto: Mikäli sinulla on vaikeuksia saada käsiisi Takala; M. & Sume, H. (toim.) (2016). Kieli, kuulo ja oppiminen – kuurojen ja huonokuuloisten lasten opetus –teosta, voit sen sijaan käyttää seuraavia kolmea artikkelia (lisätietoa Moodlessa):

Mich, O. et al. (2013). Interactive stories and exercises with dynamic feedback for improving.._deaf_children.pdf
van Berkel-van Hoof et el. (2016)_Benefits of augmentative signs in word learning.pdf
Wass, M., et al. (2019). Orthographic Learning in Children Who Are Deaf or Hard of Hearing.pdf

Asteikolla 0 - 5

Suoritustapa: Oppimistehtävät

Opintojaksolla on käytössä oppimisympäristö Moodle, joka avautuu ke 9.10.19.

Linkin ja kurssiavaimen opintojakson Moodleen saat klikkaamalla opinto-ohjelman Moodle -painiketta ja kirjautumalla opinto-ohjelmaan (=kurssisivulle) Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella. Opinto-ohjelmaan kirjautuminen onnistuu aikaisintaan ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Saat käyttäjätunnusta koskevaa lisätietoa sähköpostiisi ilmoittautumisesi jälkeen.

Vaihtoehtoiset palautuspäivät:
(tehtävät palautetaan Moodleen)

ke 6.11.19
ke 11.12.19
ke 8.1.20
ke 5.2.20
ke 4.3.20
ke 29.4.20

Katso tarkemmat tiedot opinnoista oppilaitoksen omilta sivuilta.