Ilmoittautuminen ja opintomaksu
Kuvaus
Opintojakso on osa erityispedagogiikan perusopintokokonaisuutta 25 op.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee oppimisvaikeuksien ja kehityshäiriöiden kirjoa
- ymmärtää oppimisympäristöjen vaikutuksia oppimiseen sekä pedagogisten toimien mahdollisuuden fokuksessa yksilö
- tuntee kehityksellisen kielihäiriön, matemaattiset oppimisvaikeudet, tarkkaavaisuusongelmat ja lukemisen vaikeudet pääpiirteittäin
- tuntee joko autismikirjoon, kehitysvammaisuuteen ja aistien toimintaan liittyviä oppimisvaikeuksia.
Opintojaksossa käsitellään
- kielellistä erityisvaikeutta
- matematiikan oppimisvaikeuksia
- tarkkaavaisuusongelmia
- lukemisen vaikeuksia
- autismikirjoa, kehitysvammaisuutta tai kuulovammaisuutta/kuurous
- tutustuu oppimisympäristöjen vaikutukseen oppimista estävänä ja tukevana muotona
- Pihlaja, P. & Viitala, R. (toim.) Varhaiserityiskasvatus (300s.) PS-Kustannus
Poikkeustilanteen mahdollisesti aiheuttamien saatavuusongelmien vuoksi tämän kirjan voi korvata lukemalla seuraavan teoksen:
Eva E. Nwokah, John A. Sutterby
Early Childhood and Special Education
2014. Howard House. Bingley. UK - Kucian, K. & von Aster, M. (2014). Developmental dyscalculia. European Journal of Pediatrics, 174, 1–13. Linkki artikkeliin.
- Launonen, K. (2007). Vuorovaikutus – kehitys, riskit ja tukeminen kuntoutuksen keinoin. Kehitysvammaliitto. 176 s.
Poikkeustilanteen mahdollisesti aiheuttamisen saatavuusongelmien vuoksi tämän kirjan voi korvata lukemalla jomman kumman seuraavista:
Koski, K. (2014) Indirect Speech and Language Therapy for Individuals with Profound and Multiple Learning Disabilities : An Ecological Perspective Helsingin yliopisto, käyttäytymistieteellinen tiedekunta (väitöskirja)
TAI
Hugh W. Catts, Alan G. Kamhi
The Connections Between Language and Reading Disabilities
Psychology Press, 15.1.2005 - 248 sivua - Peltomaa, K. (2014). ”Opinkohan mä lukemaan?” Lukivaikeuksien tunnistaminen ja kuntouttaminen alkuopetusvaiheessa. Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Social Research 487, s. 11–43.
- Räsänen, P. (2012). Laskemiskyvyn häiriö eli dyskalkulia. Duodecim, 128(11), 1168–1177
- Siiskonen, T. (2010). Kielelliset erityisvaikeudet ja lukemaan oppiminen. Jyväskylä Studies in Education and Social Sciences 386. Jyväskylä: University of Jyväskylä. (s.11–69 eli luvut 1.1.–1.5)
- Yksi seuraavista:
- Timonen, T. & Hämäläinen. P. 2019. Autismikirjon kunotutusmenetelmätä. PS-kustannus. 324 s.
Poikkeustilanteen mahdollisesti aiheuttamisen saatavuusongelmien vuoksi tämän kirjan voi korvata lukemalla seuraavan teoksen:
Christopher McDougle
Autism Spectrum Disorder (sivut 253 – 485 soveltuvin osin)
2016. Oxford University Press. Oxford
TAI - Kaski, M., Manninen, A. & Pihko, H. (toim.) (2012). Kehitysvammaisuus. WSOY 348 s. 5. uud. p. tai vanhempi
Poikkeustilanteen mahdollisesti aiheuttamisen saatavuusongelmien vuoksi tämän kirjan voi korvata lukemalla seuraavan teoksen:
Edward F. Zigler
Handbook of Mental Retardation and Development
1998. Cambridge University Press. Cambridge
Asteikolla 0 - 5
Sisältö
Kurssilla käsitellään
- kielellistä erityisvaikeutta
- matematiikan oppimisvaikeuksia
- tarkkaavaisuusongelmia
- lukemisen vaikeuksia
- autismikirjoa, kehitysvammaisuutta tai kuulovammaisuutta/kuurous
- tutustuu oppimisympäristöjen vaikutukseen oppimista estävänä ja tukevana muotona
Aikataulu
Kurssilla on käytössä on verkko-oppimisympäristö Moodle, joka avautuu 5.5.2021.
Linkin ja kurssiavaimen kurssin Moodleen saat kirjautumalla tälle kurssisivulle Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella. Huom! Tämä onnistuu aikaisintaan ilmoittautumistasi seuraavana päivänä.
Käyttäjätunnus tulee aktivoida ennen opintojen alkua. Lue lisää: Helsingin yliopiston käyttäjätunnus
Vaihtoehtoiset oppimistehtävien palautuspäivät:
- ke 19.5.21
- ke 23.6.21
- ke 11.8.21
Arviointi
Asteikolla 0-5
Lue lisää: Opintojen arviointi ja opintosuoritukset
Oppimistehtävät