Kaisa_2012_3_photo by Veikko Somerpuro

Ilmoittaudu

Ilmoittautuminen ja opintomaksu

Kurssin opintomaksu on 75 euroa.

Opintomaksu maksetaan verkkomaksuna ilmoittautumisen yhteydessä.

Kesäopinnot ovat maksuttomia Helsingin yliopiston läsnä oleville perustutkinto-opiskelijoille. Maksuttomuus ei koske mahdollista materiaalimaksua.

Lue lisää:

Avoin yliopisto varaa oikeuden muutoksiin tällä kurssisivulla.

Ilmoittautua voi ajalla 21.3.-1.8.21.

Kuvaus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tuntee oppimisvaikeuksien ja kehityshäiriöiden kirjoa
  • ymmärtää oppimisympäristöjen vaikutuksia oppimiseen sekä pedagogisten toimien mahdollisuuden fokuksessa yksilö
  • tuntee kehityksellisen kielihäiriön, matemaattiset oppimisvaikeudet, tarkkaavaisuusongelmat ja lukemisen vaikeudet pääpiirteittäin
  • tuntee joko autismikirjoon, kehitysvammaisuuteen ja aistien toimintaan liittyviä oppimisvaikeuksia.

Opintojaksossa käsitellään

  • kielellistä erityisvaikeutta
  • matematiikan oppimisvaikeuksia
  • tarkkaavaisuusongelmia
  • lukemisen vaikeuksia
  • autismikirjoa, kehitysvammaisuutta tai kuulovammaisuutta/kuurous
  • tutustuu oppimisympäristöjen vaikutukseen oppimista estävänä ja tukevana muotona
  1. Pihlaja, P. & Viitala, R. (toim.) Varhaiserityiskasvatus (300s.) PS-Kustannus

    Poikkeustilanteen mahdollisesti aiheuttamien saatavuusongelmien vuoksi tämän kirjan voi korvata lukemalla seuraavan teoksen:

    Eva E. Nwokah, John A. Sutterby
    Early Childhood and Special Education
    2014. Howard House. Bingley. UK

  2. Kucian, K. & von Aster, M. (2014). Developmental dyscalculia. European Journal of Pediatrics, 174, 1–13. Linkki artikkeliin.
  3. Launonen, K. (2007). Vuorovaikutus – kehitys, riskit ja tukeminen kuntoutuksen keinoin. Kehitysvammaliitto. 176 s.

    Poikkeustilanteen mahdollisesti aiheuttamisen saatavuusongelmien vuoksi tämän kirjan voi korvata lukemalla jomman kumman seuraavista:

    Koski, K. (2014) Indirect Speech and Language Therapy for Individuals with Profound and Multiple Learning Disabilities : An Ecological Perspective Helsingin yliopisto, käyttäytymistieteellinen tiedekunta (väitöskirja)

    TAI

    Hugh W. Catts, Alan G. Kamhi
    The Connections Between Language and Reading Disabilities
    Psychology Press, 15.1.2005 - 248 sivua

  4. Peltomaa, K. (2014). ”Opinkohan mä lukemaan?” Lukivaikeuksien tunnistaminen ja kuntouttaminen alkuopetusvaiheessa. Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Social Research 487, s. 11–43.
  5. Räsänen, P. (2012). Laskemiskyvyn häiriö eli dyskalkulia. Duodecim, 128(11), 1168–1177
  6. Siiskonen, T. (2010). Kielelliset erityisvaikeudet ja lukemaan oppiminen. Jyväskylä Studies in Education and Social Sciences 386. Jyväskylä: University of Jyväskylä. (s.11–69 eli luvut 1.1.–1.5)
  7. Yksi seuraavista:
  • Timonen, T. & Hämäläinen. P. 2019. Autismikirjon kunotutusmenetelmätä. PS-kustannus. 324 s.

    Poikkeustilanteen mahdollisesti aiheuttamisen saatavuusongelmien vuoksi tämän kirjan voi korvata lukemalla seuraavan teoksen:

    Christopher McDougle
    Autism Spectrum Disorder (sivut 253 – 485 soveltuvin osin)
    2016. Oxford University Press. Oxford
    TAI

  • Kaski, M., Manninen, A. & Pihko, H. (toim.) (2012). Kehitysvammaisuus. WSOY 348 s. 5. uud. p. tai vanhempi

    Poikkeustilanteen mahdollisesti aiheuttamisen saatavuusongelmien vuoksi tämän kirjan voi korvata lukemalla seuraavan teoksen:

    Edward F. Zigler
    Handbook of Mental Retardation and Development
    1998. Cambridge University Press. Cambridge

Asteikolla 0 - 5

Sisältö

Kurssilla käsitellään

  • kielellistä erityisvaikeutta
  • matematiikan oppimisvaikeuksia
  • tarkkaavaisuusongelmia
  • lukemisen vaikeuksia
  • autismikirjoa, kehitysvammaisuutta tai kuulovammaisuutta/kuurous
  • tutustuu oppimisympäristöjen vaikutukseen oppimista estävänä ja tukevana muotona

Aikataulu

Kurssilla on käytössä on verkko-oppimisympäristö Moodle, joka avautuu 5.5.2021.

Linkin ja kurssiavaimen kurssin Moodleen saat kirjautumalla tälle kurssisivulle Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella. Huom! Tämä onnistuu aikaisintaan ilmoittautumistasi seuraavana päivänä.

Käyttäjätunnus tulee aktivoida ennen opintojen alkua. Lue lisää: Helsingin yliopiston käyttäjätunnus


Vaihtoehtoiset oppimistehtävien palautuspäivät:

  • ke 19.5.21
  • ke 23.6.21
  • ke 11.8.21

Arviointi

Asteikolla 0-5
Lue lisää: Opintojen arviointi ja opintosuoritukset

Oppimistehtävät