Aikataulu
Ilmoittautuminen ja opintomaksu
Kuvaus
Erityispedagogiikan perusopinnot suorittaneet opiskelijat.
Erityispedagogiikan aineopintojen opintojaksoille osallistumisen edellytyksenä on vähintään hyvin tiedoin (vanha arvosteluasteikko) tai arvosanalla 3 (uusi arvosteluasteikko) suoritetut erityispedagogiikan perusopinnot.
Erityispedagogiikan aineopintojen opintojaksoille osallistumisen edellytyksenä on vähintään hyvin tiedoin (vanha arvosteluasteikko) tai arvosanalla 3 (uusi arvosteluasteikko) suoritetut erityispedagogiikan perusopinnot.
Opintojakso on osa erityispedagogiikan aineopintokokonaisuutta.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa erotella sopeutumisvaikeuksia, jotka liittyvät kehitys-, persoonallisuus- ja ympäristötekijöihin
- osaa ottaa opetuksessaan oppilaiden sopeutumisvaikeudet huomioon ja reflektoida omaa toimintaansa
- perehtyy erityispedagogiseen tutkimukseen ja kykenee sen perusteella arvioimaan, ennustamaan ja tukemaan oppilaiden kehitystä
- osaa kehittää oppimateriaalia ja uusia opetustapoja erityisopetukseen sekä organisoida yhteistyötä suunniteltaessa erityisopetuksen järjestelyjä
Opintojaksossa käsitellään
- haasteellisen käyttäytymisen ilmenemismuotoja ja syitä eri ympäristöissä
- positiivisen pedagogiikan periaatteita ja oppilaan vahvuuksien tunnistamista
- oppilaan vahvuuksista lähteviä pedagogisia ratkaisuja
- erilaisia interventioita, joilla vahvistetaan lasten ja nuorten tunne- ja vuorovaikutustaitoja
Huom! Kirjallisuus päivitetty 29.4.2020:
- Algozzine, R. F., Daunic, A., & Smith, S. W. (2010). Preventing problem behaviors: Schoolwide programs and classroom practices. Thousand Oaks: Corwin Press. 248 s. (e-kirja)
- Clough, P., Garner, P., Pardeck, J.T., & Yuen, F.K.O. (toim.) (2005). Handbook of emotional & behavioural difficulties. Osat I ja III, sivut 1–102 ja 223–369. London: Sage. 247 s.
TAI poikkeustilanteen (covid-19) takia e-kirja:
Garner, P., Kauffman, Elliot, J. (2013) The SAGE handbook of emotional and behavioral difficulties. Osat 1 ja 3, sivut 7–94 ja 263–398. SAGE Publications. - Reducing behavior problems in the elementary school classroom, IES practice guide, What works clearinghouse. 87s.
- Seligman, M. E., Ernst, R. M., Gillham, J., Reivich, K., & Linkins, M. (2009, May 27). Positive education & Positive psychology and classroom interventions. Oxford review of education, 35(3), 293-311.
SEKÄ
Uusitalo-Malmivaara, L. (toim.) (2014). Positiivisen psykologian voima. Jyväskylä: PS-kustannus. (e-kirja).
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5.
Suoritustapa: Verkkoluennot 14 t (tallenteet 12 t ja reaaliaikainen verkkoluento) + verkon kautta toteuttava reaaliaikainen ryhmäopetus 10 t (läsnäolovelvollisuus Zoom-videoviestintäpalvelun kautta etänä) + kirjallinen oppimistehtävä.
Opintojaksolla on käytössä oppimisympäristö Moodle, joka avautuu ma 4.5.2020.
Linkin ja kurssiavaimen opintojakson Moodleen saat klikkaamalla opinto-ohjelman Moodle -painiketta ja kirjautumalla opinto-ohjelmaan (=kurssisivulle) Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella. Opinto-ohjelmaan kirjautuminen onnistuu aikaisintaan ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Saat käyttäjätunnusta koskevaa lisätietoa sähköpostiisi ilmoittautumisesi jälkeen.
Tallenteet:
- Kurssi sisältää 12 tuntia videotallenteita, jotka ovat katsottavissa 4.5.2020 lukien Moodlessa. Tallenteet tulisi katsoa ennen reaaliaikaista verkkoluentoa.
Reaaliaikainen verkkoluento:
- Ti 19.5.2020 klo 17.30-18.30
- Reaaliaikaiselle verkkoluennolle suositellaan osallistumista luennointiaikana. Jos et kuitenkaan pysty osallistumaan verkkoluennolle reaaliaikaisesti, voit katsoa jälkikäteen luentotallenteen verkko-oppimisympäristö Moodlessa.
Ryhmäopetus:
- Ryhmäopetuksen aikataulun näet opinto-ohjelman aikataulu-osion alla. Ryhmäopetuksen opettajana on Juho Honkasilta. Verkon kautta toteutettavaan reaaliaikaiseen ryhmäopetukseen osallistuminen on pakollista.
Oppimistehtävän palautuspäivä:
- Ke 17.6.2020 (TAI 3.9.2020)