Video
Tervetuloa opintojaksolle Oppiminen ja asiantuntijuus työssä, organisaatioissa ja verkostoissa!
Ilmoittautuminen ja opintomaksu
Kuvaus
Ennen opintojakson suorittamista opiskelijan suositellaan suorittavan opintojakson Johdatus kasvatustieteisiin. Voit kuitenkin halutessasi ilmoittautua seuraavillekin perusopintojen jaksoille, vaikka Johdatus kasvatustieteisiin -jakso on suorittamatta/kesken.
Opintojakso on osa yleisen ja aikuiskasvatustieteen opintosuunnan kasvatustieteen perusopintoja 25 op.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tunnistaa ja ymmärtää työhön ja organisaatioihin liittyvän oppimisen ja asiantuntijuuden henkilökohtaisia, sosiaalisia ja yhteiskunnallisia prosesseja ja haasteita, empiiristä tutkimusta ja teoreettisia pääsuuntauksia.
Opintojakson sisältö rakentuu neljän pääteeman ympärille: (1) oppiminen työssä, (2) organisaatioiden oppiminen, (3) oppiminen verkostoissa, (4) asiantuntijuus.
Suoritustapa a)
- Virkkunen, J. & Ahonen, H. (2007). Oppiminen muutoksessa. Uusi väline työyhteisön oppimiskäytäntöjen uudistamiseen. Infor.
- Hakkarainen, K, Palonen, T, & Paavola, S. (2002). Kolme näkökulmaa asiantuntijuuden tutkimiseen. Psykologia, 37, 6, 448-464.
- Lehtinen, E. & Palonen, T. "Asiantuntijaosaamisen luonne ja osaamisen tunnistamisen haasteet." Ammattikasvatuksen aikakauskirja 13.4 (2011): 24-42.
- Hakkarainen, K., Lallimo, J. & Toikka, S. (2012). Asiantuntijuus, kollektiivinen luovuus, ja jaetut tietokäytännöt. Aikuiskasvatus 32, 246-256.
- Jensen, K., Lahn, L. C. & Nerland M (2012). Introduction. In Jensen, K., Lahn, L. C. & Nerland M. (toim.) Professional learning in the knowledge society. Rotterdam. The Netherlands: Sense.
Suoritustapa b)
- Virkkunen, J. & Ahonen, H. (2007). Oppiminen muutoksessa. Uusi väline työyhteisön oppimiskäytäntöjen uudistamiseen. Infor.
Tämän lisäksi kaksi kirjaa seuraavista:
- Engeström, Y. (2004). Ekspansiivinen oppiminen ja yhteiskehittely työssä. Vastapaino
- Hakkarainen, K., Palonen, T., Paavola, S. & Lehtinen, E. (2004). Communities of networked expertise: Professional and educational perspectives. Amsterdam: Elsevier.
- Jensen, K., Lahn, L. C. & Nerland M. (toim.) 2012. Professional learning in the knowledge society. Rotterdam. The Netherlands: Sense.
Asteikolla 0–5.
Suoritustapa a) Luennot 14 t, kirjallisuus, oppimistehtävät. Vastuuopettaja FL Kirsi Kallio
Luennot:
pe 12.1.2018 klo 17.00-20.15
la 13.1.2018 klo 9.00-14.00
pe 19.1.2018 klo 17.00-20.15
Oppimistehtävien palautuspäivät ilmoitetaan verkko-oppimisympäristö Moodlessa.
Suoritustapa b) Kirjallisuus ja verkkotentti Moodle -oppimisympäristössä. Vastuuopettaja FL Kirsi Kallio
Tenttipäivät:
ke 1.11.2017 klo 0.00-23.59 (kesto 3 tuntia)
to 14.12.2017 klo 0.00-23.59 (kesto 3 tuntia)
la 3.2.2018 klo 0.00-23.59 (kesto 3 tuntia)
la 24.3.2018 klo 0.00-23.59 (kesto 3 tuntia)
ti 8.5.2018 klo 0.00-23.59 (kesto 3 tuntia)
Opintomaksuun sisältyy opinto-ohjelmassa mainitut tenttipäivät.
Valitsemaasi verkkotenttiin ei tarvitse erikseen ilmoittautua!
Huom! Mikäli haluat ruotsinkieliset tenttikysymykset tai sinulla on tenttiin liittyviä erityisjärjestelytarpeita (esim. lukivaikeus), ilmoita siitä lomakkeella viimeistään kymmenen (10) päivää ennen tenttiä. Toimita erityisjärjestelyjä varten kopio lääkärintodistuksesta tai erityisopettajan, psykologin tai puheterapeutin lausunnosta oppiaineen yhdyshenkilöille, yhteydenottolomake.
Katso tarkemmat tiedot opinnoista oppilaitoksen omilta sivuilta.
Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.