Kuvaaja: Wilma Hurskainen

Toiminnan ja asenteiden muuttaminen on usein haastavaa. Opintojaksolla Oppiminen ja muutostoimijuus opit, miksi näin on.

Ilmoittaudu
Moodle
Kirjaudu sisään nähdäksesi Moodlen kurssiavaimen.

Ilmoittautuminen ja opintomaksu

75 euroa. Lisätietoja.

Ilmoittautuminen alkaa 45 vuorokautta ennen opintojakson alkua. Tarkka ilmoittautumisaika näkyy Ilmoittaudu-painikkeesta.

Jos olet suorittamassa opintojaksoa 2.5.2018 jälkeen ja olet Helsingin yliopiston läsnä oleva perustutkinto-opiskelija, sinun kannattaa ilmoittautua opintojaksolle oheisen kesäopetuksen ohjelman kautta, jolloin opiskelu on sinulle maksutonta.

Miten opiskelemaan?

Käytännön ohjeita opiskeluun

Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.

Kuvaus

Opintojakso sopii kasvatustieteiden koulutusohjelman opiskelijoille, koulutus- ja kasvatusalan tehtävissä työskenteleville sekä kaikille aiheesta kiinnostuneille.

Suositus: kasvatustieteen (yleinen ja aikuiskasvatustiede) perusopinnot sekä opintojakso Osaamisen kehittäminen työelämässä.

Opintojakson suoritettuasi tunnet toimijuuden käsitteen sekä erityisesti muutostoimijuutta koskevia teorioita ja tutkimusta.

Opintojaksolla käsitellään toimijuuden käsitteellisiä viitekehyksiä ja niiden sovelluksia kasvatustieteissä.

Kirjallisuus (tai muu tiedekunnan määräämä kirjallisuus):

Sannino, A. (2015). The emergence of transformative agency and double stimulation: Activity-based studies in the Vygotskian tradition. Learning, Culture, and Social Interaction, 4.

Sannino, A. (2010). Teachers’ talk of experiencing: Conflict, resistance and agency. Teaching and Teacher Education, 26, 838-844.

Työskentely perustuu edellisten lisäksi kognitiiviseen dissonanssiin liittyviin artikkeleihin, esimerkiksi:

Gaulden, S. (2013). Exploring Cognitive Dissonance between College Students’ religious and Spritual Beliefs and Their Higher Education. Undergraduate Research Journal, 6.2: 82-93.

Grawronski, B. (2012). Back to the future of dissonance theory: cognitive consistency as a core motive. Social Cognition, vol. 30, No. 6, 652-668.

Harmon-Jones, E., Harmon-Jones, C. (2016). An Action-Based Model of Cognitive-Dissonance Process. Current Direction in Psychological Science, vol. 24 (3), 184-189.

Martine, M-A., Milland, L., Olive, T. (2013). Some Theoretical Consideration on Attitude, Arousal and Affect during Cognitive Dissonance. Social and Personality Psychology Compass, 7/9, 680-688.

Nolan, J., Nail, P. (2014). Further Evidence That Individuals With a High Preference for Consistency Are More Susceptible to Cognitive Dissonance. Journal of psychological research, vol. 19, No. 4, 214-220.

Richter, T., Ferraro, R. (2015). Cognitive dissonance reduction in relation to grade point average, but not to intelligence. Studia psychologica, 57, 2, 115-119

Vinski, E.J., Tryon, S. (2009). Study of a Cognitive Dissonance Intervention to Address High School Students’ Cheating Attitudes and Behaviors. Ethics & Behavior, 19 (3), 210-226.

Vaidis, D.C., Oberlé, D. (2014). Approaching opponents and leaving supporters: Adjusting physical proximity to reduce cognitive dissonance. Social Behavior and Personality, 42 (7), 1091-1098.

Asteikolla 0 - 5

Esseetehtävä, joka perustuu pakollisiin tutkimusartikkeleihin, opettajan osoittamiin lisäartikkeleihin, videotallenteisiin ja itse etsittyyn lisäaineistoon.

Opettaja Erja Rusanen avaa kurssin sisältöä artikkelissa: Miten toiminta muuttuu?

Opintojaksolla on käytössä oppimisympäristö Moodle, joka avautuu ke 25.10.2017

Linkin ja kurssiavaimen oman opintojaksosi Moodleen saat kirjautumalla opinto-ohjelmaan Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Saat käyttäjätunnusta koskevaa lisätietoa sähköpostiisi ilmoittautumisesi jälkeen.

Esseetehtävän palautuspäivät: ma 27.11.17 tai viimeistään 16.5.2018 klo 9.00

Opintojakso on osa yleisen ja aikuiskasvatustieten aineopintojen opintokokonaisuutta (35 op).