Aikataulu
Ilmoittautuminen ja opintomaksu
Kuvaus
Ennakkovaatimuksina on ylempi korkeakoulututkinto ja asianomaisen koulutusmuodon opettajan kelpoisuus.
A. Koulutettava osaa soveltaa kaikille yhteisessä jaksossa oppimaansa perusopetuksen ja lukiokoulutuksen kontekstiin
B. Koulutettava ymmärtää opetussuunnitelman ja lukuvuosisuunnitelman merkityksen ja arvon pedagogisen johtamisen suunnittelussa ja toteuttamisessa
C. Koulutettava tuntee erilaisia lähestymis- ja toteuttamistapoja jaettuun johtajuuteen koulukontekstissa
D. Koulutettava tuntee koulun talouden ja osaa soveltaa tietämäänsä käytännössä
E. Koulutettava ymmärtää oppilaitoksen turvallisuuden sen laajassa merkityksessä
- Työnjaosta ja työjärjestyksistä huolehtiminen, pelisääntöjen laadinta ja niiden noudattaminen
- Julkisen koulun arvojännitteet
- Talousjohtaminen (tuntikehys, kokonaisbudjetti)
- Jaettu johtajuus ja johtoryhmä
- Työhyvinvoinnin johtaminen
- Oppilaitoksen turvallisuus
- Koulutus yhteiskunnassa ja koulutusorganisaatio oppimisympäristönä
- Pedagogisen johtamisen toimivia käytäntöjä
- Jaettu johtajuus ja muut koulun asiantuntija- ja kehittäjäryhmät
- Symbolis-tulkinnallinen näkökulma organisaatiokulttuuriin
- Johtamiskulttuuri ja sen alakulttuurit oppilaitoksessa
- Cantell, H. & – Kallioniemi, A. (toim.). (2016) Kansankynttilä keinulaudalla. Miten tulevaisuudessa opitaan ja opetetaan? https://www.ps-kustannus.fi/HanneleCantell/Kansankynttil%C3%A4-keinulaudalla.html
- Heino, T. (toim.) 2014. Kokemukset kiertoon – ideoita oppimisympäristöjen kehittämiseen. Opetushallitus. Oppaat ja käsikirjat 2013:8. Tampere: Suomen yliopistopaino Oy. http://www.oph.fi/download/153505_kokemukset_kiertoon_2.pdf
- Lahtero, T.J. & Kuusilehto-Awale, L. (2013). Realisation of strategic leadership in leadership teams' work as experienced by the leadership team members of basic education schools. In School Leadership & Management: Formerly School Organisation, DOI:10.1080/13632434.2013.813464 ISSN 1364-2626 (Online)
- Lahtero, T.J., Lång, N. & Alava, J. (2017). Distributed leadership in practice in Finnish schools. In School Leadership and Management: Formerly School organization, http://dx.doi.org/10.1080/13632434.2017.1293638 ISSN: 1363-2434 (Print) 1364-2626 (Online)
- Lindfors, E. (toim.) Kohti turvallisempaa oppilaitosta! Oppilaitosten turvallisuuden ja turvallisuuskasvatuksen tutkimus- ja kehittämishaasteita. http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/65529/kohti_turvallisempaa_oppilaitosta_2012.pdf
- Salminen, J. [2012]. Koulun pirulliset dilemmat. Teos.
Asteikolla 0 - 5
Kontaktiopetus 12 t, oppimistehtävät
Läsnäolovaatimus 80 %, poissaoloista ja mahdollisista korvaavista tehtävistä sovittava jakson vastuuopettaja Marja Martikaisen kanssa.
Opintokokonaisuudella on käytössä verkko-oppimisympäristö Moodle, joka avautuu 23.8.2019.
Linkin ja kurssiavaimen opintojakson Moodleen saat kirjautumalla tämän opintojakson opinto-ohjelmaan (=kurssisivulle) Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella. Huom! Tämä onnistuu aikaisintaan ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Saat käyttäjätunnusta koskevaa lisätietoa sähköpostiisi ilmoittautumisesi jälkeen.
Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.