Aikataulu
Ilmoittautuminen ja opintomaksu
Kuvaus
Opintojakso sopii varhaiskasvatuksen, esiopetuksen, peruskoulun ja lukion johtotehtävissä toimiville tai niihin tehtäviin suuntaaville sekä kaikille aiheesta kiinnostuneille.
Ennakkovaatimuksina on ylempi korkeakoulututkinto ja asianomaisen koulutusmuodon opettajan kelpoisuus.
VO-linjalle voivat osallistua myös Lto-opistokoulutuksen omaavat ja kk-tutkinnon suorittaneet, jotka ovat olleet työsuhteessa ennen uuden lain voimaan tuloa 2019. Siirtymäajan jälkeen 2030 tulee olla maisterin tutkinto.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää, miten rakenteiden johtaminen, henkilöstöjohtaminen ja koulutuksen substanssin johtaminen vaikuttavat organisaation toimintakulttuurin muodostumiseen
- tunnistaa organisaation johtamiskulttuurin ja sen alakulttuurien piirteitä
- tietää, miten oppiva yhteisö voi toimia käytännössä
- ymmärtää mentoroinnin osana oppivaa yhteisöä
- Oppiva yhteisö käytännössä
- Mentorointi oppivan yhteisön kehittäjänä
- Ryhmäilmiöt organisaatiossa
- Symbolis-tulkinnallinen näkökulma organisaatiokulttuuriin
- Johtamiskulttuuri ja sen alakulttuurit oppilaitoksessa
Verkkoluennot, oppimistehtävät
pe 5.3. klo 14-19.45 (Lahtero 6 t)
la 6.3. klo 9-15 (Kallioniemi 6 t)
pe 19.3. klo 15-19.45 (Kallioniemi 5 t)
Läsnäolovaatimus 80 %, poissaoloista ja mahdollisista korvaavista tehtävistä sovittava jakson vastuuopettaja Tapio Lahteron kanssa.
Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.
Pakollinen kirjallisuus
- Tapio Lahtero. (2011). Yhtenäiskoulun johtamiskulttuuri. Symbolis-tulkinnallinen näkökulma. Väitöskirja. Jyväskylän yliopisto. ss. 36-74. http://docplayer.fi/2426551-Yhtenaiskoulunjohtamiskulttuuri.html
- Kattilakoski, R. (2018). Koulun toimintakulttuuri avautuvissa oppimistiloissa. Etnografinen tutkimus uuteen koulurakennukseen muuttamisesta. Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Social Research 616. Soveltuvin osin. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/58031/978-951-39-7440-4_v%c3%a4it%c3%b6s08062018%20.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Tiihonen, E. (2019). Varhaiskasvatuksen johtajuus suhteiden kautta toteutuvana ilmiönä. Helsinki Studies in Education 56. Soveltuvin osin. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-5505-4
Suositeltava kirjallisuus
- Tapio Lahtero. (2011). Yhtenäiskoulun johtamiskulttuuri. Symbolis-tulkinnallinen näkökulma. Väitöskirja. Jyväskylän yliopisto. ss. 105-189. http://docplayer.fi/2426551-Yhtenaiskoulunjohtamiskulttuuri.html
- Waniganayake, M., Rodd, J. & Gibbs, L. (Eds.). (2015). Thinking and Learning about Leadership: Early childhood research from Australia, Finland and Norway. Research Monograph #2. Sydney: Community Child Care Cooperative NSW. http://ilrfec.org/publication/thinking-andlearning-about-leadership-early-childhood-research-from-australia-finland-and-norway/
Asteikolla 0-5
Verkkoluennot, oppimistehtävät
pe 5.3. klo 14-19.45 (Lahtero 6 t)
la 6.3. klo 9-15 (Kallioniemi 6 t)
pe 19.3. klo 15-19.45 (Kallioniemi 5 t)
Läsnäolovaatimus 80 %, poissaoloista ja mahdollisista korvaavista tehtävistä sovittava jakson vastuuopettaja Tapio Lahteron kanssa.
Opintokokonaisuuden käytössä on verkko-oppimisympäristö Moodle.
Opintojakso on osa kasvatus- ja opetusalan johtamisen perusopintoja 25 op.