Kuva: Pixabay

Kontaktiopetus 8.5. vaihtuu verkkoluennoksi.

Kurssilla opit
Millaisia asioita tulee huomioida oppilaitoskohtaisen kehittämisstrategian laatimisessa,

Aikataulu

Tästä osiosta löydät kurssin opetusaikataulun. Tarkista mahdolliset muut aikataulut kuvauksesta.

PäivämääräAikaOpetuspaikka
Pe 8.5.2020
14:00 - 19:45
La 9.5.2020
09:00 - 15:45
Pe 5.6.2020
14:00 - 19:45

Ilmoittautuminen ja opintomaksu

75 euroa. Lisätietoja.

Kuvaus

Ennakkovaatimuksina on ylempi korkeakoulututkinto ja asianomaisen koulutusmuodon opettajan kelpoisuus.

A. Koulutettava tuntee kasvatus- ja koulutusjärjestelmän ajankohtaiset kehittämishaasteet
B. Koulutettava tunnistaa eri strategiatasot ja niiden suhteen toisiinsa
C. Koulutettava tuntee keskeisimmät strategisen johtamisen koulukunnat
D. Koulutettava tuntee arvojen, visioiden ja strategian välisen yhteyden
E. Koulutettava osaa laatia oppilaitoskohtaisen kehittämisstrategian

  • Oppilaitoksen strateginen johtaminen ja erilaiset strategiset koulukunnat
  • OPS koulun strategisessa johtamisessa
  • Arvot, visio ja strategia
  • Kunta- ja valtiotaso strategioissa
  • Talousjohtaminen (tuntikehys, kokonaisbudjetti)
  • Moninaisuuden johtaminen
  • Ajankohtaiset kehittämishaasteet
  • Akselin, M-L. 2013. Varhaiskasvatuksen strategisen johtamisen rakentuminen ja menestymisen ennakoiminen johtamistyön tarinoiden valossa. Akateeminen väitöskirja. Tampereen yliopisto. Kasvatustieteiden yksikkö. Acta Electronica Universitatis Tamperensis: 1283. http://tampub.uta.fi/handle/10024/67985
  • Lahtero, T.J. & Kuusilehto-Awale, L. (2013). Realisation of strategic leadership in leadership teams' work as experienced by the leadership team members of basic education schools. In School Leadership & Management: Formerly School Organisation, DOI:10.1080/13632434.2013.813464 ISSN 1364-2626 (Online)
  • Linturi, H. & Rumbin, A. (2011). Toinen koulu, toinen maailma. Oppimisen tulevaisuus 2030. Tutu julkaisuja 1/2011.
  • Sahlberg, P. (2015). Suomalaisen koulun menestystarina ja mitä muut voivat siitä oppia. Into. / Sahlberg, P. (2010).Finnish Lessons: What can the World Learn from Educational Change in Finland?
  • Hannele Niemi, Auli Toom and Arto Kallioniemi (Eds.) 2016. Miracle of Education. The Principles and Practices of Teaching and Learning in Finnish Schools. Second revised edition. SensePublishers.
  • Atjonen, Päivi. 2015. Kehittävä arviointi kasvatusalalla. Tampere: Suomen yliopistopaino Oy Juves Print. Kirjokansi.

Asteikolla 0 - 5

Verkkoluento, esseetehtävä. Kirjallisuus saatavilla sähköisenä ja se ilmoitetaan Moodlessa.

Verkkoluento pe 8.5. klo 14-19, Tapio Lahtero (verkkoluennolla käsitellään osaksi toimintakulttuuria ja osaksi strategista johtamista).

Opintokokonaisuuden käytössä on verkko-oppimisympäristö Moodle, joka avautuu 23.8.2019.

Linkin ja kurssiavaimen opintokokonaisuuden Moodleen saat kirjautumalla jakson 3 opinto-ohjelmaan (=kurssisivulle): varhaiskasvatus tai perusopetus Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella. Huom! Tämä onnistuu aikaisintaan ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Saat käyttäjätunnusta koskevaa lisätietoa sähköpostiisi ilmoittautumisesi jälkeen

Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.