Aikataulu
Ilmoittautuminen ja opintomaksu
Kuvaus
Opintojakso sopii varhaiskasvatuksen, esiopetuksen, peruskoulun ja lukion johtotehtävissä toimiville tai niihin tehtäviin suuntaaville sekä kaikille aiheesta kiinnostuneille.
EDELTÄVÄT OPINNOT
Ennakkovaatimuksina on ylempi korkeakoulututkinto ja asianomaisen koulutusmuodon opettajan kelpoisuus.
VO-linjalle voivat osallistua myös Lto-opistokoulutuksen omaavat ja kk-tutkinnon suorittaneet, jotka ovat olleet työsuhteessa ennen uuden lain voimaan tuloa 2019. Siirtymäajan jälkeen 2030 tulee olla maisterin tutkinto.
Ennakkovaatimuksina on ylempi korkeakoulututkinto ja asianomaisen koulutusmuodon opettajan kelpoisuus.
VO-linjalle voivat osallistua myös Lto-opistokoulutuksen omaavat ja kk-tutkinnon suorittaneet, jotka ovat olleet työsuhteessa ennen uuden lain voimaan tuloa 2019. Siirtymäajan jälkeen 2030 tulee olla maisterin tutkinto.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee kasvatus- ja koulutusjärjestelmän ajankohtaiset kehittämishaasteet
- tunnistaa eri strategiatasot ja niiden suhteen toisiinsa
- tuntee keskeisimmät strategisen johtamisen koulukunnat
- tuntee arvojen, visioiden ja strategian välisen yhteyden
- omaa valmiudet kehittämisstrategian laadintaan kasvatus/opetusalan organisaatiossa
- Strateginen johtaminen ja erilaiset strategiset koulukunnat
- Opetussuunnitelmat strategisessa johtamisessa
- Arvot, visio ja strategia
- Kunta- ja valtiotaso strategioissa
- Ajankohtaiset kehittämishaasteet
Verkkoluennot, esseetehtävä
pe 7.5. klo 14.-19.45 (Lahtero 6 t)
la 8.5. klo 9-15.45 (Martikainen 3,5 t, Laasonen 3,5 t)
ma 7.6. klo 12-17.45 (Lahtero ja Kallioniemi)
Opintokokonaisuuden käytössä on verkko-oppimisympäristö Moodle, joka avautuu 4.9.2020
Linkin ja kurssiavaimen opintokokonaisuuden Moodleen saat kirjautumalla jakson 3 opinto-ohjelmaan (=kurssisivulle): varhaiskasvatus tai perusopetus Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella. Huom! Tämä onnistuu aikaisintaan ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Saat käyttäjätunnusta koskevaa lisätietoa sähköpostiisi ilmoittautumisesi jälkeen
Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.
Pakollinen kirjallisuus
- Akselin, M-L. 2013. Varhaiskasvatuksen strategisen johtamisen rakentuminen ja menestymisen ennakoiminen johtamistyön tarinoiden valossa. Akateeminen väitöskirja. Tampereen yliopisto. Kasvatustieteiden yksikkö. Acta Electronica Universitatis Tamperensis: 1283. http://tampub.uta.fi/handle/10024/67985
- Lahtero, T.J. & Kuusilehto-Awale, L. (2013). Realisation of strategic leadership in leadership teams' work as experienced by the leadership team members of basic education schools. In School Leadership & Management: Formerly School Organisation, https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13632434.2013.813464?needAccess=true
Suositeltava kirjallisuus
- Atjonen, Päivi. 2015. Kehittävä arviointi kasvatusalalla. Tampere: Suomen yliopistopaino Oy Juves Print. Kirjokansi.
- Engblom-Pekkala, K. (2018). Institutionaalisen koulun strategiset käytännöt: Diskursiivinen lähestymistapa. Acta Universitatis Tamperensis 2340. Tampere: Tampere University Press. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0625-0
Asteikolla 0-5.
Verkkoluennot, esseetehtävä
la 8.5. klo 9-15.45 (Martikainen 3,5 t, Laasonen 3,5 t)
ma 7.6. klo 12-17.45 (Lahtero ja Kallioniemi)
Opintojakso on osa kasvatus- ja opetusalan johtamisen perusopintoja 25 op.