Ilmoittautuminen ja opintomaksu
Kuvaus
Opintojakso sopii luokanopettajan ja varhaiskasvatuksen opettajan opintosuunnan opiskelijoille, kasvatus- ja koulutusalan tehtävissä työskenteleville sekä kaikille aiheesta kiinnostuneille.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa analysoida kasvatusinstituutioiden historiallista rakentuneisuutta sekä monitahoista ja arvosidonnaista yhteiskuntasidosta,
- tunnistaa kasvatuksen koulutuspoliittisia tekijöitä ja osaa jäsentää niiden keskinäisiä suhteita,
- perehtyy kasvatusfilosofian peruskäsitteistöön ja osaa soveltaa sitä kasvatuksen ilmiöihin,
- ymmärtää kulttuurisen moninaisuuden ilmenemismuotoja suomalaisessa yhteiskunnassa,
- kykenee problematisoimaan kasvatuksessa ilmenevää diskriminaatiota, epätasa-arvoa ja epäoikeudenmukaisuuksia,
- ymmärtää kasvu- ja koulutusympäristön ja sen toimijoiden vaikutuksen oppijan identiteetin rakentumisessa.
Opintojaksolla
- käsitellään suomalaisen kasvatus- ja sivistyshistorian pääpiirteet ja koulutuspolitiikan viimeaikaiset keskeiset muutokset,
- tarkastellaan tekijöitä, jotka vaikuttavat kasvatusinstituutioiden toimintaan, muutokseen ja jatkuvuuteen,
- perehdytään kasvatusfilosofian perusteisiin,
- pohditaan arvojen ja asenteiden syntymistä ja sitä, miten itse kunkin kulttuuritausta vaikuttaa omassa ajattelussa ja toiminnassa,
- perehdytään kriittisen monikulttuurisuuskasvatuksen perusperiaatteisiin ja pohditaan niiden yhteyttä kasvatuksen käytänteisiin,
- tarkastellaan kasvatuksen sosiaalisia ja (inter-)kulttuurisia näkökulmia uudistavista ja postmoderneista lähestymistavoista käsin.
Filosofis-yhteiskunnallinen osuus (Jari Salminen):
- Antikainen et al. Kasvatussosiologia teoksesta seuraavat luvut:
- 3.2 (Julkisen koulutuksen pakko ja sen selitykset)
- 5 (Koulutuksen yhteiskunnalliset tehtävät)
- 7 (Opettavat ammattikunnat - pyrkimys professioksi)
- 8 (Koulun käytännöt)
Teos on lainattavissa yliopiston opiskelijakirjastosta sekä kirjaversiona että digitaalisena versiona.
- Säntti, J. (2008). Opettajan muuttuva työ vastakohtien näkökulmasta. https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/68139
- Tyack, D. & Cuban, L. 1995. Tinkering toward utopia. A century of public school reform. London: Harvard University Press. Luvut: Prologue: Learning from the Past (s. 1–11) ja Why the Grammar of Schooling Persist (s. 85–109). Teos löytyy tietokannasta (edellyttää yliopiston tunnuksia): http://site.ebrary.com.libproxy.helsinki.fi/lib/helsinki/detail.action?docID=10318402&p00=cuban%2C+larry
- Salminen, J. (2012). Koulun pirulliset dilemmat luku 2. Koulutodellisuuden monimutkaisuus ja vaikeus nähdä se (s. 38–80). Teos löytyy e-kirjana yliopiston opiskelijakirjastosta.
- Simola, H. 2002. Ilmaan propattu - toiveiden rationalismi koulureformien diskursiivisena perustana. Julkaisussa R. Honkonen (ed.) Koulutuksen lumo; Retoriikka, politiikka ja arviointi. Tampere: Tampere University Press, 55–73. http://urn.fi/urn:isbn:951-44-5497-9
- Salminen, J. & Säntti, J. 2012 Akateemisen yleisdidaktiikan vaikea lyhyt historia 1960-luvulta 2000-luvulle. Kasvatus & Aika 6 (2) 2012, 5–20. https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/68320/29356
- Lisäksi Moodlessa olevat verkko- ja videoaineistot.
Monikulttuurisuusosuus (Heini Paavola):
- Luentotallenteet
- Rastas, A., Huttunen, L. & Löytty, O. (2006). (toim.) Suomalainen vieraskirja. Tampere: Vastapaino, 41–227.
- Dervin, F. (2016). Interculturality in Education: A Theoretical and Methodological Toolbox. London: Macmillan Publishers Ltd, 7
Asteikolla 0-5.
Verkkoluennot, opintomateriaalit, esseet
Filosofis-yhteiskunnallinen osuus (Jari Salminen): Essee
Monikulttuurisuus-osuus (Heini Paavola): Luentotallenteet, essee
Esseiden palautus 15.12.2020 mennessä.
Käytössä on verkko-oppimisympäristö Moodle, joka avautuu 26.10.2020.
Linkin ja kurssiavaimen opintojakson Moodleen saat kirjautumalla tähän opinto-ohjelmaan (=kurssisivulle) Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella. Huom! Tämä onnistuu aikaisintaan ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Saat käyttäjätunnusta koskevaa lisätietoa sähköpostiisi ilmoittautumisesi jälkeen.
Opintojakso on osa luokanopettajan ja varhaiskasvatuksen opettajan opintosuuntien mukaisia kasvatustieteen perusopintoja 25 op.