Ilmoittautuminen ja opintomaksu
Kuvaus
Opintojakso sopii luokanopettajan ja varhaiskasvatuksen opettajan opintosuunnan opiskelijoille, kasvatus- ja koulutusalan tehtävissä työskenteleville sekä kaikille aiheesta kiinnostuneille.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa analysoida kasvatusinstituutioiden historiallista rakentuneisuutta sekä monitahoista ja arvosidonnaista yhteiskuntasidosta,
- tunnistaa kasvatuksen koulutuspoliittisia tekijöitä ja osaa jäsentää niiden keskinäisiä suhteita,
- perehtyy kasvatusfilosofian peruskäsitteistöön ja osaa soveltaa sitä kasvatuksen ilmiöihin,
- ymmärtää kulttuurisen moninaisuuden ilmenemismuotoja suomalaisessa yhteiskunnassa,
- kykenee problematisoimaan kasvatuksessa ilmenevää diskriminaatiota, epätasa-arvoa ja epäoikeudenmukaisuuksia,
- ymmärtää kasvu- ja koulutusympäristön ja sen toimijoiden vaikutuksen oppijan identiteetin rakentumisessa.
Opintojaksolla
- käsitellään suomalaisen kasvatus- ja sivistyshistorian pääpiirteet ja koulutuspolitiikan viimeaikaiset keskeiset muutokset,
- tarkastellaan tekijöitä, jotka vaikuttavat kasvatusinstituutioiden toimintaan, muutokseen ja jatkuvuuteen,
- perehdytään kasvatusfilosofian perusteisiin,
- pohditaan arvojen ja asenteiden syntymistä ja sitä, miten itse kunkin kulttuuritausta vaikuttaa omassa ajattelussa ja toiminnassa,
- perehdytään kriittisen monikulttuurisuuskasvatuksen perusperiaatteisiin ja pohditaan niiden yhteyttä kasvatuksen käytänteisiin,
- tarkastellaan kasvatuksen sosiaalisia ja (inter-)kulttuurisia näkökulmia uudistavista ja postmoderneista lähestymistavoista käsin.
Filosofis-yhteiskunnallinen osuus (Eeva-Leena Onnismaa):
Esseessä käytettävä lähdeaineisto:
- Onnismaan verkkoluennot
- Antikainen ym. Kasvatussosiologia
Luvut:
3 Koulutuksen muotoutuminen ja sen selitykset
5 Koulutuksen yhteiskunnalliset tehtävät
6 Tieto ja opetussuunnitelmat
7 Opettavat ammattikunnat – pyrkimys professioksi - Artikkelit:
- Lujala, E. (2013) Lastentarhatyön, koulun ja opettajankoulutuksen kehitysvaiheiden yhtymäkohtia vuosina 1856–1995. Teoksessa: Anna-Maija Puroila, Saara-Leena Kaunisto & Leena Syrjälä (toim.) Naisen äänellä. Professori Eila Estolan juhlakirja. Acta Universitas Ouluensis. http://jultika.oulu.fi/files/isbn9789526203362.pdf
- Lujala, E. (2007) Lastentarhatyö, kansanopetuksen osa ja kotikasvatuksen tuki – toiminnan päämäärät ja toteutuminen Pohjois-Suomessa 1800-luvun lopulta vuoteen 1938. http://jultika.oulu.fi/files/isbn9789514284892.pdf
- Onnismaa, E-L & Paananen, M. (2019) Varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmatradition muotoutuminen 1970-luvulta 2010-luvulle. Teoksessa Tero autio, Liisa Hakala & Tiina Kujala (toim.) Siirtymiä ja ajan merkkejä koulutuksessa. Opetussuunnitelmatutkimuksen näkökulmia. Tampere University Press. (Saatavana e-kirjana)
- Onnismaa, E-L, Kalliala, M & Tahkokallio, L. 2017. Koulutuspoliittisen paradoksin jäljillä – Miten varhaiskasvatus muotoutui sosiaalialan koulutuksia suosivaksi. Kasvatus & aika 3/2017 http://www.kasvatus-ja-aika.fi/site/?lan=1&page_id=856
- Onnismaa, E-L. (2010) Lapsi, lapsuus ja perhe varhaiskasvatusasiakirjoissa 1967–1999. Helsingin yliopisto. Luvut: 1, 2, 9 ja 11. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/20012
- Paananen, M. (2017) Imaginaries of Early Childhood Education Societal roles of early childhood education in a transnational era of accountability. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/173807
- Virtanen, J. 2009. Elisabeth Alander, Aukusti Salo ja suomalaisen lastentarhan idea. Kasvatus & aika 3/2009 http://www.kasvatus-ja-aika.fi/site/?lan=1&page_id=226
Monikulttuurisuusosuus (Heini Paavola):
- Luentotallenteet
- Rastas, A., Huttunen, L. & Löytty, O. (2006). (toim.) Suomalainen vieraskirja. Tampere: Vastapaino, 41–227.
- Dervin, F. (2016). Interculturality in Education: A Theoretical and Methodological Toolbox. London: Macmillan Publishers Ltd, 7
Asteikolla 0-5.
Verkkoluennot, opintomateriaalit, esseet
Filosofis-yhteiskunnallinen osuus (Eeva-Leena Onnismaa): Verkkoluento, essee
Verkkoluento: ti 10.11. klo 16.30-19.30
Monikulttuurisuus-osuus (Heini Paavola): Luentotallenteet, essee
Esseiden palautus 15.12. mennessä.
Käytössä on verkko-oppimisympäristö Moodle, joka avautuu 26.10.2020.
Linkin ja kurssiavaimen opintojakson Moodleen saat kirjautumalla tähän opinto-ohjelmaan (=kurssisivulle) Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella. Huom! Tämä onnistuu aikaisintaan ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Saat käyttäjätunnusta koskevaa lisätietoa sähköpostiisi ilmoittautumisesi jälkeen.
Opintojakso on osa luokanopettajan ja varhaiskasvatuksen opettajan opintosuuntien mukaisia kasvatustieteen perusopintoja 25 op.