Ilmoittautuminen ja opintomaksu
Kuvaus
Opintojakso sopii luokanopettajan ja varhaiskasvatuksen opettajan opintosuunnan opiskelijoille, pedagogisia opintoja opiskeleville, kasvatus- ja koulutusalan tehtävissä työskenteleville sekä kaikille aiheesta kiinnostuneille.
Opintojakso on osa luokanopettajan ja varhaiskasvatuksen opettajan opintosuuntien kasvatustieteen perusopintoja 25 op. Opintojakso kuuluu myös opettajan pedagogisiin opintoihin.
Opintojakson suoritettuaan
opiskelijalla
- on perustiedot oppimiseen liittyvistä ilmiöistä ja prosesseista.
- on perustiedot kehityksestä biologisena, psykologisena ja kulttuurisesti muovautuvana prosessina.
- on perustiedot vuorovaikutuksen, oppimisen ja käyttäytymisen suhteesta.
opiskelija
- osaa toimia tavoitteellisesti ja rakentavasti vuorovaikutustilanteissa.
- osaa reflektoida ja kehittää omaa toimintaansa oppimis- ja kehityspsykologisen tiedon avulla.
- osaa soveltaa teknologiaa yhteisöllisessä tiedonluomisessa.
Opintojaksossa käsitellään:
- oppimista kasvatuspsykologian ja oppimistutkimuksen näkökulmasta.
- oppimisen ja kehityksen kokonaisvaltaisuutta ja merkitystä kasvatuksen ja koulutuksen viitekehyksessä.
- aivojen kehitystä ja muovautuvuutta sekä niiden riippuvuutta sosiaalisista ja kulttuurisista tekijöistä.
- kehitys- ja oppimisprosesseja toisiinsa läheisesti kietoutuvina tapahtumina.
- vuorovaikutuksen dynamiikkaa sekä tieteellisesti että omaa toimintaa reflektoiden.
- opettajan omaa toimintaa ja kehittymistä merkittävänä osana pedagogista vuorovaikutusta.
- oivaltavaa oppimista ja motivaation rakentumista aktivoivien ja tutkivien työtapojen avulla.
Suomenkielisen kurssin kirjallisuus:
- Lonka, K. (2015). Oivaltava oppiminen. Helsinki: Otava.
- Sajaniemi, N., Suhonen, E., Nislin, M., & Mäkelä, J. (2015). Stressin säätely. Kehityksen, vuorovaikutuksen ja oppimisen ydin. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Lehtinen, E., Vauras, M. & Lerkkanen, M-K. (2016). Kasvatuspsykologia. Jyväskylä: PS-Kustannus (Soveltuvin osin)
- Luentomateriaali ja ajankohtaiset verkkomateriaalit kokonaisuudessaan.
Kirjan: Lonka, K. Oivaltava oppiminen voi tarvittaessa korvata seuraavalla kirjallisuudella:
- Aunola, K. & Salmela-Aro, K. (toim.) (2019). Motivaatio ja oppiminen. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Lonka, K. (2018). Pnenomenal learning. Edita Publishing.
Kaipaatko vinkkejä tietoteknisiin taitoihin?
Tutustu Opiskelijan digitaidot avoimiin materiaaleihin.
Lisäksi opintotarjonnassamme on Opiskelija digitaidot: orientaatio ja syventävät taidot -kurssit.
Tutustu myös Avoimen yliopiston verkkopalvelun Kehity oppijana -sivuihin.
Asteikolla 0-5.
Uudessa 1.8.2020 voimaan tulleessa opetussuunnitelmassa opintojakson nimeksi vaihtuu Johdatus kasvatus- ja kehityspsykologiaan.
Orientaatiotehtävä, verkkotyöskentelyä ryhmässä, itsenäiset oppimistehtävät, kirjallisuus. Kurssi edellyttää osallistumista verkkotyöskentelyyn 4.5.-17.6. sekä itsenäistä ja aktiivista työskentelyä verkko-oppimisympäristössä.
Orientaatiotehtävän palautus Moodleen 3.5. mennessä. Verkkokeskustelujen ja verkkotyöskentelyn ryhmäjakoa varten kirjaudu Moodleen viimeistään 1.5.
Moodle avautuu 27.4.
Verkkotyöskentelyä, pikkutehtävien palautukset ja verkkokeskustelut pienryhmissä ajalla 4.5.-17.6.2020.
Teema 1: Oppimisen teoriat ja mekanismit
Teema 2: Oppimisen tunteet ja motivaatio
Teema 3: Oppimisen ohjaaminen, oppimisympäristöt ja vuorovaikutus
Teema 4: Oppimisen biologinen perusta
Lopputehtävän palautus 31.7. mennessä.
Linkin ja kurssiavaimen opintojakson Moodleen saat kirjautumalla tähän opinto-ohjelmaan (=kurssisivulle) Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella. Huom! Tämä onnistuu aikaisintaan ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Saat käyttäjätunnusta koskevaa lisätietoa sähköpostiisi ilmoittautumisesi jälkeen.
Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.
Opintojakso on osa luokanopettajan ja varhaiskasvatuksen opettajan opintosuuntien kasvatustieteen perusopintoja 25 op. Opintojakso kuuluu myös opettajan pedagogisiin opintoihin.