Kuvaaja: Robert Collins /Unsplash

Mitä näkemyksiä kasvatuspsykologia tuo oppimiseen?
Mitä on oivaltava oppiminen?

Ilmoittaudu

Ilmoittautuminen ja opintomaksu

75 euroa. Lisätietoja.

Avoimen yliopiston kesäopetus on maksutonta ilmoittautumishetkellä läsnä oleville Helsingin yliopiston perustutkinto-opiskelijoille. Maksuttomuus ei koske mahdollista materiaalimaksua.

Ilmoittautuminen alkaa 45 vuorokautta ennen opintojakson alkua. Tarkka ilmoittautumisaika näkyy Ilmoittaudu-painikkeesta.

Miten opiskelemaan?

Käytännön ohjeita opiskeluun

Järjestelyt erityistä tukea tarvitseville

Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.

Kuvaus

Opintojakso sopii luokanopettajan ja varhaiskasvatuksen opettajan opintosuunnan opiskelijoille, pedagogisia opintoja opiskeleville, kasvatus- ja koulutusalan tehtävissä työskenteleville sekä kaikille aiheesta kiinnostuneille.

Opintojakso on osa luokanopettajan ja varhaiskasvatuksen opettajan opintosuuntien kasvatustieteen perusopintoja 25 op. Opintojakso kuuluu myös opettajan pedagogisiin opintoihin.

Opintojakson suoritettuaan

opiskelijalla

  • on perustiedot oppimiseen liittyvistä ilmiöistä ja prosesseista.
  • on perustiedot kehityksestä biologisena, psykologisena ja kulttuurisesti muovautuvana prosessina.
  • on perustiedot vuorovaikutuksen, oppimisen ja käyttäytymisen suhteesta.

opiskelija

  • osaa toimia tavoitteellisesti ja rakentavasti vuorovaikutustilanteissa.
  • osaa reflektoida ja kehittää omaa toimintaansa oppimis- ja kehityspsykologisen tiedon avulla.
  • osaa soveltaa teknologiaa yhteisöllisessä tiedonluomisessa.

Opintojaksossa käsitellään:

  • oppimista kasvatuspsykologian ja oppimistutkimuksen näkökulmasta.
  • oppimisen ja kehityksen kokonaisvaltaisuutta ja merkitystä kasvatuksen ja koulutuksen viitekehyksessä.
  • aivojen kehitystä ja muovautuvuutta sekä niiden riippuvuutta sosiaalisista ja kulttuurisista tekijöistä.
  • kehitys- ja oppimisprosesseja toisiinsa läheisesti kietoutuvina tapahtumina.
  • vuorovaikutuksen dynamiikkaa sekä tieteellisesti että omaa toimintaa reflektoiden.
  • opettajan omaa toimintaa ja kehittymistä merkittävänä osana pedagogista vuorovaikutusta.
  • oivaltavaa oppimista ja motivaation rakentumista aktivoivien ja tutkivien työtapojen avulla.

Suomenkielisen kurssin kirjallisuus:

  • Lonka, K. (2015). Oivaltava oppiminen. Helsinki: Otava.
  • Sajaniemi, N., Suhonen, E., Nislin, M., & Mäkelä, J. (2015). Stressin säätely. Kehityksen, vuorovaikutuksen ja oppimisen ydin. Jyväskylä: PS-kustannus.
  • Lehtinen, E., Vauras, M. & Lerkkanen, M-K. (2016). Kasvatuspsykologia. Jyväskylä: PS-Kustannus (Soveltuvin osin)
  • Luentomateriaali ja ajankohtaiset verkkomateriaalit kokonaisuudessaan.

Kaipaatko vinkkejä tietoteknisiin taitoihin?
Tutustu Opiskelijan digitaidot avoimiin materiaaleihin.

Lisäksi opintotarjonnassamme on Opiskelija digitaidot: orientaatio ja syventävät taidot -kurssit.

Tutustu myös Avoimen yliopiston verkkopalvelun Kehity oppijana -sivuihin.

Asteikolla 0-5.

Orientaatiotehtävä, verkkotyöskentelyä ryhmässä, itsenäiset oppimistehtävät, kirjallisuus. Kurssi edellyttää osallistumista verkkotyöskentelyyn 4.5.-17.6. sekä itsenäistä ja aktiivista työskentelyä verkko-oppimisympäristössä.

Orientaatiotehtävän palautus Moodleen 3.5. mennessä. Verkkokeskustelujen ja verkkotyöskentelyn ryhmäjakoa varten kirjaudu Moodleen viimeistään 1.5.
Moodle avautuu 27.4.

Verkkotyöskentelyä, pikkutehtävien palautukset ja verkkokeskustelut pienryhmissä ajalla 4.5.-17.6.2020.

Teema 1: Oppimisen teoriat ja mekanismit
Teema 2: Oppimisen tunteet ja motivaatio
Teema 3: Oppimisen ohjaaminen, oppimisympäristöt ja vuorovaikutus
Teema 4: Oppimisen biologinen perusta

Lopputehtävän palautus 31.7. mennessä.

Linkin ja kurssiavaimen opintojakson Moodleen saat kirjautumalla tähän opinto-ohjelmaan (=kurssisivulle) Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella. Huom! Tämä onnistuu aikaisintaan ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Saat käyttäjätunnusta koskevaa lisätietoa sähköpostiisi ilmoittautumisesi jälkeen.

Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.

Opintojakso on osa luokanopettajan ja varhaiskasvatuksen opettajan opintosuuntien kasvatustieteen perusopintoja 25 op. Opintojakso kuuluu myös opettajan pedagogisiin opintoihin.