Aikataulu
Ilmoittautuminen ja opintomaksu
Kuvaus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää didaktiikan kasvatustieteen osa-alueena ja opettajan ammatillisten tietojen ja taitojen teoriapohjana,
- ymmärtää opetus–opiskelu–oppimisprosessin,
- ymmärtää opetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin keskeisiä elementtejä ja niiden välisiä suhteita ja osaa soveltaa niitä omaan koulutusalaansa,
- ymmärtää opetuksen kasvatuksellisen merkitsevyyden ja eettisen luonteen.
Opintojaksolla käsitellään
- opetuksen peruskäsitteitä, opetuksen teorian ja käytännön suhteita sekä johdatetaan itsenäisen pedagogisen ajattelun harjoittamiseen.
- opetuksen ja opiskelun suunnittelua, toteutusta ja arviointia opetusta ja opiskelua teoreettisista ja opetussuunnitelmasta käsin tarkasteltuna
- teoreettisia näkökulmia erilaisten oppijoiden opettamiseen, oppiaineksen eheyttämiseen ja moniammatilliseen yhteistyöhön.
- opiskelijan omia lähtökohtia ja käsityksiä oppimisesta niitä reflektoiden.
- opetus–opiskelu–oppimisprosessin tavoitteisuutta ja vuorovaikutusta analysoiden kenttätyöskentelyssä saatuja havaintoja.
Jyrhämä, R., Hellström, M., Uusikylä, K., & Kansanen, P. (2016). Opettajan didaktiikka. Jyväskylä: PS-kustannus.
Lisäksi ryhmässä käsiteltäviä artikkeleita erikseen sovittavalla tavalla.
Oheiskirjallisuutta:
- Beane, J.A. (1997). Curriculum Integration. Designing the core of democratic education. New York: Teachers College Press.
- Tirri, K. (2014). The last 40 years in Finnish teacher education. Journal of Education for Teaching: International Research and Pedagogy 40(5), 600–609.
- Tirri, K., & Ubani, M. (2013). Education of Finnish student teachers for purposeful teaching. Journal of Education for Teaching: International Research and Pedagogy 39(1), 21–29.
- Tirri, K., & Kuusisto, E. (Eds.) (2013). Interaction in Educational Domain. Rotterdam: Sense Publishers.
- Hansén, S.-E., & Forsman, L. (2011). Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur. Kap. 4, 5, 10-15.
- Lindström, G. & Pennlert, L.-Å. (2012). Undervisning i teori och praktik: En introduktion i didaktik (5. uppl.). Umeå: Fundo.
- Larsson, S. (2013). Vuxendidaktik: Fjorton tankelinjer i forskningen om vuxnas lärande. Stockholm. Natur och kultur.
Kaipaatko vinkkejä tietoteknisiin taitoihin?
Tutustu Opiskelijan digitaidot avoimiin materiaaleihin.
Lisäksi opintotarjonnassamme on Opiskelija digitaidot: orientaatio ja syventävät taidot -kurssit.
Tutustu myös Avoimen yliopiston verkkopalvelun Kehity oppijana -sivuihin.
Asteikolla 0-5.
Luennot 8 t ja tentti.
Luennot: ti 12.9.2018 klo 16.30-18.45, to 14.9.2018 klo 16.30-18.45 ja ti 19.9.2018 klo 16.30-18.00
Tenttipäivät:
ke 25.10.2017 klo 17-20
ma 11.12.2017 klo 17-20
ke 31.1.2018 klo 17-20
Muista ilmoittautua tenttiin. Opintomaksuun sisältyy opinto-ohjelmassa mainitut tenttipäivät.