Ilmoittautuminen ja opintomaksu
Kuvaus
Opintojakson toteutus eriytyy eri opintosuunnissa. Luokanopettajan ja varhaiskasvatuksen opettajan opintosuunnilla on jaksosta omat toteutuksensa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää didaktiikan kasvatustieteen osa-alueena ja opettajan ammatillisten tietojen ja taitojen teoriapohjana,
- ymmärtää opetus–opiskelu–oppimisprosessin,
- ymmärtää opetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin keskeisiä elementtejä ja niiden välisiä suhteita ja osaa soveltaa niitä omaan koulutusalaansa,
- ymmärtää opetuksen kasvatuksellisen merkitsevyyden ja eettisen luonteen.
Opintojaksolla käsitellään
- opetuksen peruskäsitteitä, opetuksen teorian ja käytännön suhteita sekä johdatetaan itsenäisen pedagogisen ajattelun harjoittamiseen,
- opetuksen ja opiskelun suunnittelua, toteutusta ja arviointia opetusta ja opiskelua teoreettisista ja opetussuunnitelmasta käsin tarkasteltuna,
- teoreettisia näkökulmia erilaisten oppijoiden opettamiseen, oppiaineksen eheyttämiseen ja moniammatilliseen yhteistyöhön,
- opiskelijan omia lähtökohtia ja käsityksiä oppimisesta niitä reflektoiden,
- opetus–opiskelu–oppimisprosessin tavoitteisuutta ja vuorovaikutusta analysoiden kenttätyöskentelyssä saatuja havaintoja.
Pakollinen kirjallisuus opettajan osoituksen mukaan:
- Pruuki, L. (2008). Ilo opettaa. Tietoa, taitoa ja työkaluja. Helsinki: Edita.
- Kansanen, P. (2004). Opetuksen käsitemaailma. Jyväskylä: PS-kustannus.
TAI
- Jyrhämä, R., Hellström, M., Uusikylä, K., & Kansanen, P. (2016). Opettajan didaktiikka. Jyväskylä: PS-kustannus.
TAI
- Tirri, K, Kuusisto, E (2019). Opettajan ammattietiikkaa oppimassa. Helsinki: Gaudeamus
Lisäksi ryhmässä käsiteltäviä artikkeleita erikseen sovittavalla tavalla.
Oheiskirjallisuutta:
- Beane, J.A. (1997). Curriculum Integration. Designing the core of democratic education. New York: Teachers College Press.
- Tirri, K. (2014). The last 40 years in Finnish teacher education. Journal of Education for Teaching: International Research and Pedagogy 40(5), 600–609.
- Tirri, K., & Ubani, M. (2013). Education of Finnish student teachers for purposeful teaching. Journal of Education for Teaching: International Research and Pedagogy 39(1), 21–29.
- Tirri, K., & Kuusisto, E. (Eds.) (2013). Interaction in Educational Domain. Rotterdam: Sense Publishers.
- Hansén, S.-E., & Forsman, L. (2011). Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur. Kap. 4, 5, 10-15.
- Lindström, G. & Pennlert, L.-Å. (2012). Undervisning i teori och praktik: En introduktion i didaktik (5. uppl.). Umeå: Fundo.
- Larsson, S. (2013). Vuxendidaktik: Fjorton tankelinjer i forskningen om vuxnas lärande. Stockholm: Natur och kultur.
Svenskspråkiga studieavsnittets litteratur
Obligatorisk litteratur:
- Jyrhämä, R., Hellström, M., Uusikylä, K., & Kansanen, P. (2016). Opettajan didaktiikka. Jyväskylä: PS-kustannus.
ELLER
- Lindström, G. & Pennlert, L.-Å. (2012). Undervisning i teori och praktik: En introduktion i didaktik (5. uppl.). Umeå: Fundo.
- 3–4 aktuella vetenskapliga artiklar
Asteikolla 0 - 5
Ryhmäopetus verkossa 16 t, kouluhavainnoinnit koulujen aukioloaikoina, oppimistehtävät sekä omatoiminen ryhmätyöskentely.
ke 9.9. klo 16.30-18.30
to 24.9. klo 16.30-20.15
ke 30.9. klo 16.30-20.15
to 1.10. klo 16.30-20.00
Ryhmäopetuksessa on 90 % läsnäolovaatimus. Poissaoloista sovittava opettajan kanssa.
Käytössä on verkko-oppimisympäristö Moodle, joka avautuu 9.9.2020.
Linkin ja kurssiavaimen opintojakson Moodleen saat kirjautumalla tähän opinto-ohjelmaan Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Saat käyttäjätunnusta koskevaa lisätietoa sähköpostiisi ilmoittautumisesi jälkeen.
Opintojakso on osa luokanopettajan ja varhaiskasvatuksen opettajan opintosuuntien mukaisia kasvatustieteen perusopintoja 25 op.