Kaisa_2012_3_photo by Veikko Somerpuro

Moodle
Kirjaudu sisään nähdäksesi Moodlen kurssiavaimen.

Aikataulu

Tästä osiosta löydät kurssin opetusaikataulun. Tarkista mahdolliset muut aikataulut kuvauksesta.

PäivämääräAikaOpetuspaikka
Ma 4.3.2019
17:00 - 19:30
Ma 11.3.2019
17:00 - 19:30
Ma 18.3.2019
17:00 - 19:30
Ma 25.3.2019
17:00 - 19:30
Ma 1.4.2019
17:00 - 19:30
Ma 8.4.2019
17:00 - 19:30

Ilmoittautuminen ja opintomaksu

75 e. Lisätietoja.

Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.

Jos olet aloittanut aiemmin psykologian aineopinnot, ja täydennät keskeneräisiä aineopintojasi. Otathan tällöin yhteyttä seuraavalla lomakkeella: Yhteydenottolomake

Kuvaus

Opintojakso on tarkoitettu psykologian aineopintojen alkukuulustelun perusteella valituille opiskelijoille.

Jos olet aloittanut aiemmin psykologian aineopinnot, ja täydennät keskeneräisiä aineopintojasi. Otathan tällöin yhteyttä seuraavalla lomakkeella: Yhteydenottolomake

Opintojakso sisältyy psykologian aineopintoihin.

Suoritettuaan opintojakson

  • opiskelijalla on tuoreeseen tutkimustietoon perustuva kokonaisvaltainen kuva keskeisimmistä kognitiivisista toiminnoista,
  • opiskelija ymmärtää miten eri aspektit ihmisen käyttäytymisessä heijastavat eri kognitiivisten järjestelmien (kuten työmuisti tai toiminnansuunnittelujärjestelmä) toimintoja,
  • opiskelija hahmottaa keskeisimmät kognitiivisen psykologian teemat niiden empiirisessä, teoreettisessa ja historiallisessa kontekstissa,
  • opiskelija ymmärtää, miten erilaisia tutkimusmenetelmiä, jotka on perinteisesti yhdistetty kognitiiviseen psykologiaan (esim. behavioraaliset kokeet), pystytään hyödyntämään optimaalisesti – usein yhdessä neurotieteellisten menetelmien kanssa (esim. TMS) - ja saavuttamaan siten kokonaisvaltainen käsitys aivojen kognitiivisista toiminnoista ja niiden vaikutuksesta käyttäytymiseen.
  • Kognitiivisen psykologian tuoreimpia nykysuuntauksia niiden historiallisessa kontekstissa
  • Kurssin tarkka sisältö päivittyy sen mukaan mitä aiheita kulloisellakin hetkellä on kognitiivisen psykologian tutkimuksen fokuksessa. Aiheet liittyvät sellaisiin kognitiivisen psykologian kattokäsitteisiin kuten ajattelu, tietoisuus, toiminnanohjaus, semanttiset verkostot, työmuisti, mielikuvat ja havainto-oppiminen.

Eysenck, M.W. & Keane, M.T. Cognitive Psychology: A Student's Handbook (6. tai mieluummin 7. painos jos mahdollista): Luvut: 8. Everyday memory ja 12. Problem solving and expertise

JA

Seuraavat artikkelit. Artikkelit ovat tietokannoissa verkossa. Ne löytää helpoimmin kirjoittamalla artikkelin nimi lainausmerkkien sisällä Google Scholar-hakuun. Kirjaudu ensin yliopiston verkkoon niin saat artikkelin koko tekstit näkyviin.

  • Shepard, R.N. & Metzler, J. (1971). Mental rotation of three-dimensional objects. Science 171, 701-703.

Visual search and attention

  • Wolfe, J.M., Horowitz, T.S. & Kenner, N.M. (2005). Rare items often missed in visual searches. Nature 435, 439-440.

Attention and perceptual learning

  • Green, C.S. & Bavalier, D. (2003). Action video game modifies visual selective attention. Nature 423, 534-537.

Perceptual learning

  • Polk, T.A. & Farah, M.J. (1994). Late experience alters vision. Nature 376, 648-649.

Contextual cueing

  • Chun, M.M. (2000). Contextual cueing of visual attention. Trends in Cognitive Sciences 4, 170-177.

Working memory

  • Engle, R.W. (2002). Working memory capacity as executive attention. Current Directions in Psychological Science 11, 19-23.
  • Luck, S.J & Vogel, E.K. (1997). The capacity of visual working memory for features and conjunctions. Nature 390, 279-281.

Working memory

  • Zhang, W. & Luck, S.J. (2009). Sudden death and gradual decay in visual working memory. Psychological Science 20, 423-428.

Implicit learning and cognitive training

  • Klingberg, T. (2010). Training and plasticity of working memory. Trends in Cognitive Sciences 14, 317-324.

Long-term visual memory

  • Wolfe, J.M. (1998). Visual memory: what do you know about what you saw? Current Biology 8, R303-R304.
  • Brady, T.F. et al.(2013). Visual long-term memory has the same limit on fidelity as visual working memory. Psychological Science 24, 981–990.
  • Frenda, S.J. et al.(2011). Current issues and advances in misinformation research. Current Directions in Psychological Science 20, 20-23

Dual-tasks

  • Strayer, D.L. Johnston, W.A. (2001). Driven to distraction: Dual-task studies of simulated driving and conversing on a cellular telephone. Psychological Science 12, 462-466.

Kaipaatko vinkkejä tietoteknisiin taitoihin?
Tutustu Opiskelijan digitaidot avoimiin materiaaleihin. Lisäksi opintotarjonnassamme on Opiskelija digitaidot: orientaatio ja syventävät taidot -kurssit.

Tutustu myös Avoimen yliopiston verkkopalvelun Kehity oppijana -sivuihin.

Arviointiasteikko on 0-5.

Luennot ja tentti, jossa tentitään myös jaksoon sisältyvä kirjallisuus ja artikkelit.

Jaksolla ei ole toisena suoritusvaihtoehtona kirjatenttiä.

Opintojaksolla on käytössä oppimisympäristö -Moodle, joka avautuu jakson alkaessa.

Linkin ja kurssiavaimen oman opintojaksosi Moodleen saat kirjautumalla opinto-ohjelmaan Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Saat käyttäjätunnusta koskevaa lisätietoa sähköpostiisi ilmoittautumisesi jälkeen.

Tenttipäivät:

ke 24.4.2019 klo 17-20

ke 5.6.2019 klo 17-20

la 21.9.2019 klo 9-12

Muista ilmoittautua tenttiin. Opintomaksuun sisältyy opinto-ohjelmassa mainitut tenttipäivät.

Tenttiohjeet

Tenttipaikat

Jakso sisältyy Psykologian aineopintoihin (35 op)