Aikataulu
Ohjelma
Ti 13.3.2018 klo 16:30 - 19:45
Metsätalo, sali 2 (Unioninkatu 40)
Yliopistonlehtori, VTT Salli Hakala: Promootiokulttuuri ja julkisuuden tutkimus: Johdatus kurssin teorioihin, sisältöihin ja käytäntöihin
To 15.3.2018 klo 08:45 - 11:45
Yliopiston päärakennus, Pieni juhlasali (Fabianinkatu 33)
Julkisen alan viestintäpäivät 2018: Näkyvästi julkinen.
Opiskelijat osallistuvat viestintäpäivien aamupäivän osuuteen:
Yliopistonlehtori, VTT Salli Hakala: Propagandasta promootiokulttuuriin - Mitä on promootiokulttuuri?
Työelämäprofessori, PhD Pekka Sauri: Näkyvillä kaiken aikaa?
Viestintäpäivien koko ohjelma: http://www.jat.fi/tapahtumat/tulevat-tapahtumat.html
Ti 20.3.2018 klo 16:30 - 19:45
Metsätalo, sali 2 (Unioninkatu 40)
Tietokirjailija Anton Monti: Suoran toiminnan lähihistoriaa - liikkeiden viestintä- ja vaikuttamiskeinot
Kampanjapäällikkö Riikka Kämppi: Presidenttiainesta – näin Haaviston kampanjat rakennettiin?
To 22.3.2018 klo 16:30 - 19:45
Metsätalo, sali 2 (Unioninkatu 40)
Luento 7- 8: Strateginen viestintä, lobbaus ja julkinen painostus. Salli Hakala
Ti 27.3.2018 klo 16:30 - 19:45
Metsätalo, sali 2 (Unioninkatu 40)
Luento 9. Julkisuuden verkostot ja hierarkiat: Mitä pöhinän jälkeen?
Journalistiikan vieraileva professori, Jussi Pullinen, Tampereen yliopisto.
Luento 10. Digitaalinen minuus ja ketterä yritysbrändi. Sarjayrittäjä TkT Jukka Ala-Mutka.
Ilmoittautuminen ja opintomaksu
Kuvaus
Opintojakso sopii kaikille promootiokulttuurista ja julkisuuden tutkimuksesta kiinnostuneille.
PVK-V130 Viestinnän tutkimuksen perusteet 5 op tai vastaavat tiedot
Jakson suoritettuasi tunnet julkisuuden ja promootiokulttuurin tutkimukseen liittyviä ajankohtaisia teemoja, teoreettisia perspektiivejä sekä empiirisiä tutkimuksia. Harjaannut arvioimaan kriittisesti muun muassa yritysten, julkisyhteisöiden, kansalaisliikkeiden ja yksityisten ihmisten toimintaa julkisuudessa sekä julkisuuden muotoutumiseen vaikuttavia rakenteita ja käytäntöjä.
Jaksolla perehdytään julkisuuden eri käytäntöihin, instituutioihin ja toimijoihin, sekä niihin eri tekijöihin, jotka muovaavat julkisuutta rakenteellisesti. Painopiste on brändäyksen, lobbauksen ja strategisen viestinnän kriittisessä tarkastelussa sekä uusissa poikkitieteellisissä näkökulmissa organisaatioiden ja julkisuuden tutkimukseen.
Pakollinen
Davis, A. (2013) Promotional Cultures. The Rise and Spread of Advertising, Public Relations, Marketing and Branding. Polity Press.
Valinnaiset:
Sussman, G. (toim.) (2011) The Propaganda Society: Promotional Culture and Politics in Global Context (Frontiers in Political Communication). Peter Lang.
L'Etang, J., McKie, D., Snow, N. & Xifra, J. (toim. 2015) The Routledge Handbook of Critical Public Relations. Routledge
Valaskivi, K. (2016) Cool Nations: Media and the Social Imaginary of the Branded Country. Routledge
Opetuksen yhteydessä määriteltävä kirjallisuus.
Asteikolla 0-5
Luennot 20 t + tentti
Lisäksi yliopiston maisteritason opiskelijat tekevät ryhmätyön.
Opintojaksolla on käytössä oppimisympäristö Moodle, joka avautuu jakson alkaessa.
Linkin ja kurssiavaimen oman opintojaksosi Moodleen saat kirjautumalla opinto-ohjelmaan Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Saat käyttäjätunnusta koskevaa lisätietoa sähköpostiisi ilmoittautumisesi jälkeen.
Tentti:
la 7.4.18 klo 9-12
la 26.5.18 klo 9-12
ke 15.8.18 klo 16-19
Muista ilmoittautua tenttiin. Opintomaksuun sisältyy opinto-ohjelmassa mainitut tenttipäivät.
Tenttiohjeet
Tenttipaikat
Opintojakso toteutetaan yhteisopetuksena Politiikan ja viestinnän koulutusohjeman kanssa.