Marssit, someilmiöt, lobbaus, brändäys
- aikamme propagandaa ja promootiokulttuuria.
Ajankohtainen luentosarja alkaa 19.3.

Ilmoittaudu
Moodle
Kirjaudu sisään nähdäksesi Moodlen kurssiavaimen.

Aikataulu

Tästä osiosta löydät kurssin opetusaikataulun. Tarkista mahdolliset muut aikataulut kuvauksesta.

PäivämääräAikaOpetuspaikka
Ti 19.3.2019
16:30 - 19:45
Ti 26.3.2019
16:30 - 19:45
Ti 2.4.2019
16:30 - 19:45
Ti 9.4.2019
16:30 - 19:45
Ti 16.4.2019
16:30 - 19:45

Opintojakso ohjelma

Ti 19.3.2019 klo 16:30 - 19:45 PROMOOTIOKULTUURI - MITÄ SE ON?
Luento 1 : 16.30-18.00 Promootiokulttuuri ja julkisuuden tutkimus: Johdatus kurssin teorioihin, sisältöihin ja kurssin käytäntöihin. yliopistonlehtori, VTT Salli Hakala, Helsingin yliopisto, Avoin yliopisto.

Luento 2: 18.15-19.45 Propagandasta promootiokulttuuriin – Historiallinen katsaus viestinnän professionaalisuuden muutoksista ja ilmiöistä erityisesti Suomessa. VTT Salli Hakala, Helsingin yliopisto, Avoin yliopisto.

Ti 26.3.2019 klo 16:30 - 19:45 STRATEGINEN VIESTINTÄ
Luento 3. 16.30-18.00 Strategisen viestinnän teorioista ja käytännöistä kolmannen sektorin tulevaisuustyössä. VTT Tarja Ketola, Suomen luonnonsuojeluliiton säätiön asiamies.
Luento 4. 18.15-19.45

To 2.4.2019 klo 16:30 - 19:45 NÄKYVYYS MEDIAYHTEISKUNNASSA
Luento 5: 16.30-18.00 Näin rakennan kampanjan: Haavisto2018, Nenäpäivää ja Unicef.
Markkinointi- ja viestintäjohtaja Riikka Kämppi, Suomen Unicef (http://rautarouva.fi/ )
Luento 6: 18.15-19.45 Näkyvillä kaiken aikaa – Julkishallinto huomiotaloudessa.
Työelämäprofessori PhD Pekka Sauri, Helsingin yliopisto, Politiikan ja viestinnän koulutusohjelma.

Ti 9.4. 2019 klo 16:30 - 19:45 STARTUP-YRITYKSET JA LOBBAUS
Luento 9: 16.30-18.00 Startup-yritykset, Slush ja verkostot.
Työelämäprofessori FT Outi Ihananainen-Rokio, Helsingin yliopisto, Politiikan ja viestinnän koulutusohjelma.
Luento 8: 18-19 Promootio & strategia julkisella sektorilla: Case #HELSINKI2018 Trump – Putin vierailu. Meira Pappi, Asiantuntija, Ulkoministeriön viestintäyksikkö, maakuvatyö
19-19.45 Lobbaus - Poliittiseen päätöksentekoon vaikuttaminen. VTT Tarja Ketola

16.4.2019 klo 16:30 - 19:45 OPISKELIJOIDEN ESITYKSET
Promootiokulttuurin monet muodot: Opiskelijoiden esitykset kurssikirjoista (läsnäolovelvollisuus) Salli Hakala, ohjaus ja kommentointi.
Teemat:
1) Nation branding - maakuvatyö
2) Propaganda society – propagandan yhteiskunta
3) Critical Public Relations - Kriittinen PR-tutkimus

Ilmoittautuminen ja opintomaksu

75 euroa. Lisätietoja.
Kurssi on maksuton HY:n läsnä oleville perustutkinto-opiskelijoille (10 opiskelijapaikkaa).

Ilmoittautuminen alkaa 45 vuorokautta ennen opintojakson alkua. Tarkka ilmoittautumisaika näkyy Ilmoittaudu-painikkeesta.
Miten opiskelemaan?

Käytännön ohjeita opiskeluun

Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.

Kuvaus

PVK-V130 Viestinnän tutkimuksen perusteet 5 op tai vastaavat tiedot

Jakson suoritettuasi tunnet julkisuuden ja promootiokulttuurin tutkimukseen liittyviä ajankohtaisia teemoja, teoreettisia perspektiivejä sekä empiirisiä tutkimuksia. Harjaannut arvioimaan kriittisesti muun muassa yritysten, julkisyhteisöiden, kansalaisliikkeiden ja yksityisten ihmisten toimintaa julkisuudessa sekä julkisuuden muotoutumiseen vaikuttavia rakenteita ja käytäntöjä.

Jaksolla perehdytään julkisuuden eri käytäntöihin, instituutioihin ja toimijoihin, sekä niihin eri tekijöihin, jotka muovaavat julkisuutta rakenteellisesti. Painopiste on brändäyksen, lobbauksen ja strategisen viestinnän kriittisessä tarkastelussa sekä uusissa poikkitieteellisissä näkökulmissa organisaatioiden ja julkisuuden tutkimukseen.

Pakollinen
Davis, A. (2013) Promotional Cultures. The Rise and Spread of Advertising, Public Relations, Marketing and Branding. Polity Press.

Valinnaiset:
Sussman, G. (toim.) (2011) The Propaganda Society: Promotional Culture and Politics in Global Context (Frontiers in Political Communication). Peter Lang.
L'Etang, J., McKie, D., Snow, N. & Xifra, J. (toim. 2015) The Routledge Handbook of Critical Public Relations. Routledge
Valaskivi, K. (2016) Cool Nations: Media and the Social Imaginary of the Branded Country. Routledge
Opetuksen yhteydessä määriteltävä kirjallisuus.

Asteikolla 0-5

Luennot 20 t + tentti

Tenttipäivät:
ke 24.4.19 klo 17-20
ke 22.5.19 klo 17-20
la 24.8.19 klo 9-12

Käytössä on verkko-oppimisympäristö Moodle, joka avautuu jakson alkaessa.

Linkin ja kurssiavaimen opintojakson Moodleen saat kirjautumalla opinto-ohjelmaan Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Saat käyttäjätunnusta koskevaa lisätietoa sähköpostiisi ilmoittautumisesi jälkeen.