Kurssin ohjelma
Teema 1: Mitä on digitaalinen yhteiskuntatiede?
Mika Pantzar & Minna Ruckenstein (Kuluttajatutkimuskeskus)
Teema 2: Identiteetti, addiktio ja teknologia
Suvi Uski (tutkija, Someturva) & Eeva Raita (Futurice Oy)
Teema 3: Teknologia ja politiikka
Matti Nelimarkka (Aalto-yliopisto & Helsingin yliopisto) & Minerva Krohn (Helsingin kaupunki, digitalisaatiotoimikunta)
Teema 4: Vuorovaikutus ja yhteistoiminta verkossa
Airi Lampinen (Tukholman yliopisto) & Vilma Lehtinen (Skhole Oy)
Teema 5: Alustatoimijat ja datatalous
Tuukka Lehtiniemi (Aalto-yliopisto & Turun yliopisto) & Pauli Aalto-Setälä (Aller Media Oy)
Teema 6: Algoritmit, julkisuus ja media
Salla-Maaria Laaksonen (Helsingin yliopisto) & Jarno Koponen (YLE)
Teema 7: Teknologiavälitteinen kansalaisuus
Veikko Eranti (Tampereen yliopisto) & Johannes Koponen (Demos Helsinki)
Ilmoittautuminen ja opintomaksu
Kuvaus
Opintojakso sopii viestinnän opintosuunnan opiskelijoille sekä kaikille viestinnästä, mediasta, yhteiskunnasta ja näiden tutkimuksesta kiinnostuneille.
Opintojakson suoritettuasi
- osaat nimetä digitaalisen median, viestintäverkostojen ja sosiaalisen median erityispiirteitä ja tunnet niiden tutkimuksen keskeiset käsitteet
- tunnistat digitaalisen tuotannon, levittämisen ja käytön kehityssuuntia sekä niiden vaikutuksia yhteiskunnallisiin ja kulttuurisiin käytäntöihin
- kykenet selittämään millä tavoin verkottunutta ja interaktiivista mediaa käytetään yhteiskunnan eri alueilla ja arkielämässä.
Digitaalinen media ja teknologiset laitteet ovat muodostuneet erottamattomaksi osaksi arkeamme. WhatsAppissa lähetetään yhdessä minuutissa 21 miljoonaa viestiä ja pyyhkäistään lähes miljoona kertaa Tinderissä. Suomessa tehdään päivittäin 30 miljoonaa Google-hakua.
Vaalikeskustelut käydään vaaliteltan sijasta Twitterissä. Miten digitalisoituminen ja vuorovaikutuksen medioituminen vaikuttavat sosiaalisen ja yhteiskunnalliseen toimintaan? Minkälaisia poliittisia, taloudellisia ja kulttuurillisia kytköksiä teknologian taustalla on?
Monitieteinen Rajapinnoilla-luentosarja käsittelee teknologiavälitteisen sosiaalisen toiminnan ulottuvuuksia eri digitaalisilla areenoilla. Klassiset teoreettiset näkökulmat yhdistyvät tuoreimpiin tutkimustuloksiin ja käytännön tekemiseen. Teemoista alustavat Suomen eturivin teknologiayhteiskuntatieteilijät sekä vierailevat elinkeinoelämän edustajat.
Pakollinen kirjallisuus:
- van Dijck, J. (2013) The Culture of Connectivity: A Critical History of Social Media. Oxford University Press.
Valinnainen kirjallisuus:
- Burgess, J.; Poell, T. & Marwick, A. (2017). The SAGE Handbook of Social Media. Sage.
- Curran, J., Fenton, N. & D. Freedman (toim.) (2012) Misunderstanding the Internet. London: Routledge.
- Hine, C. (2015) Ethnography for the Internet: Embedded, Embodied and Everyday. Bloomsbury Publishing.
- Meikle, G. and S. Young (2012) Media Convergence: Networked Digital Media in Everyday Life. Palgrave MacMillan.
- Neumann, R.W. (2016) The Digital Difference: Media Technology and the Theory of Communication Effects. Harvard University Press.
- Siapera, E. (2012) Understanding New Media. Sage.
Asteikolla 0-5
Verkkokurssi: Luentotallenteet 7 kpl + tehtävät
Verkkokurssi pohjautuu Helsingin yliopiston Tiedekulmassa tallennettuihin luentoihin ja niihin kytkeytyviin reflektiotehtäviin. Tehtävät tehdään verkossa yksilö- ja ryhmätöinä.
Lopputehtävän palautuspäivä on 13.10.2019, pikkutehtäviä suoritettava koko kurssin ajan aikataulussa.
Opintojakso on osa Politiikan ja viestinnän koulutusohjelman viestinnän opintosuunnan opintoja.