Aikataulu
Kuvaus
Studieavsnittet är obligatorisk för studenter inom studieinriktningen för lärare inom småbarnspedagogik.
Efter studieavsnittet
- känner studenten till språkvetenskapens grundläggande begrepp och teorier
- har studenten fördjupat sin kunskap om barns språkutveckling
- har studenten fördjupat sin förståelse för flerspråkighet ur individ-, familje- och samhällsperspektiv
- är studenten medveten om pedagogens roll som språklig förebild, betydelsen av en språkutvecklande miljö och sambandet mellan språk och lärande
Studenterna rekommenderas avlägga kursen under det andra studieåret.
Under studieavsnittet behandlas
- flerspråkighetsforskning i finländsk och internationell belysning
- praktiska metoder för att bejaka barnets språk och språkutveckling i daghems- och förskolemiljö
- svenska som andra språk samt språktillägnande genom språkbad
- hur studenterna kontinuerligt kan utveckla sitt eget språk
Obligatorisk litteratur
- Harju-Luukkainen, H. & Kultti, A. (2017) Undervisning i flerspråkig förskola. Gleerups.
- Bjar, L. & Liberg, C. (Red.). (2010). Barn utvecklar sitt språk. Lund: Studentlitteratur.
- Nurmilaakso, M. & Välimäki, A-L. (Red.).(2011). Lapsi ja kieli. Kielellinen kehittyminen varhaiskasvatuksessa. Opas 13.
- Därtill 2-5 artiklar och annat material enligt kursledarens anvisningar
Referenslitteratur
- Lindö, R. (2009). Det tidiga språkbadet. Lund: Studentlitteratur.
- Sandvik, M. & Spurkland, M. (2011). Språkstimulera och dokumentera i den flerspråkiga förskolan. Lund: Studentlitteratur.
Studiebesök
Bedömningen baserar sig på tentamen eller inlämningsuppgifter. Bedömning enligt skalan 0-5.
Föreläsningar, övningar
Universitetslektor Ann-Christin Furu