Aikataulu
Kuvaus
Opintojakso on pakollinen kaikille käsityönopettajan opintosuunnan opiskelijoille.
Ensimmäisen opintovuoden opinnot.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan opetuskokonaisuuksia
- ymmärtää didaktisten ja pedagogisten ratkaisujen merkityksiä oppimiselle
- kykenee reflektoimaan tekemiään didaktisia ja pedagogisia ratkaisuja
- tietää opetussuunnitelmien merkityksen opetustyölle ja ymmärtää opetussuunnitelman kehittämistyön tärkeyden.
Opintojakso suositellaan suoritettavaksi toisena opiskeluvuotena. Opintojakso järjestetään syyslukukaudella.
Opintojakson aikana kehitetään omaa opettajan käyttöteoriaa ja harjoitellaan didaktisia ja pedagogisia perustaitoja sekä opetuksen suunnittelua, toteutusta ja arviointia. Opiskelija tutustuu vuorovaikutukseen luokkatilanteessa sekä koko kouluyhteisön toimintaan. Opiskelija perehtyy valtakunnalliseen, paikalliseen ja koulukohtaiseen opetussuunnitelmaan ja soveltaa niitä omassa opetuksessaan.
Pakollinen kirjallisuus:
- Blomberg, S. (2008). Noviisiopettajana peruskoulussa. Aloittelevien opettajien autenttisia kokemuksia ensimmäisestä opettajavuodesta. Helsingin yliopisto. Käyttäytymistieteellinen tiedekunta. Tutkimuksia 291. Saatavilla verkossa: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/20025/noviisio.pdf?sequence=1
- Opetushallitus (2014). Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Helsinki: Opetushallitus. http://www.oph.fi/download/163777_perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf
- Pyhältö, K., & Vitikka, E. (2013) (toim.) Oppiminen ja pedagogiset käytännöt varhaiskasvatuksesta perusopetukseen. OPH. Oppaat ja käsikirjat 9.
Suositeltava kirjallisuus:
- Kumpulainen, K., Krokfors, L., Lipponen, L. ym. (2010) (toim.) Oppimisen sillat. Kohti osallistavia oppimisympäristöjä. Helsingin yliopisto: CICERO Learning. Saatavilla verkossa: http://helda.helsinki.fi//handle/10138/15628
- Nuutinen, A., Fernström, P., Kokko, S., & Lahti, H. (2014) (toim.) Suunnittelusta käsin. Käsityön tutkimuksen ja opetuksen vuoropuhelua. Kotitalous- ja käsityötieteiden julkaisuja 36. Helsingin yliopisto, opettajankoulutuslaitos. Saatavilla verkossa: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/153027
- Syrjäläinen, E., Jyrhämä, R., & Haverinen, L. (2004). Praktikumikäsikirja. Studia Paedagogica 33. Helsingin yliopisto. Saatavilla verkossa: www.helsinki.fi/behav/praktikumikasikirja
- Muita lähteitä ja artikkeleita sopimuksen mukaan.
Portfolio, käytännön harjoittelu ja siihen kuuluvat tehtävät, aktiivinen osallistuminen ohjaukseen.
Opintojakso arvioidaan asteikolla hylätty/täydennettävä/hyväksytty.
Yliopistonlehtori Sirpa Kokko
Toteutus yhteistyössä harjoittelukoulujen kanssa.