Aikataulu
Materiaalit
Luentomateriaalit
Muu
Tehtävät
Perusopetuksen matikkapuu + oppimateriaalitarkastelu
Kurssin ensimmäisenä pienryhmäprojektina on Perusopetuksen OPS:n pohjalta muodostettu käsitekartta (nk. matikkapuu) perusopetuksen matematiikan sisällöistä sekä valitun oppimateriaalin tarkastelu.
Huom! Ensimmäisellä tapaamiskerralla sovittiin, että tehtävässä matikkapuun painoarvo (arvioinnissa ja työmäärässä) on 70 % ja oppimateriaalitarkastelun 30 %.
Syventävä matikkapuu + didaktinen ratkaisu
Kurssin toisena pienryhmäprojektina on syventää kurssin ensimmäistä matikkapuuta valitulta osa-alueelta sekä suunnitella aiheeseen liittyvä didaktinen ratkaisu.
Kurssin suorittaminen
Opintojakson suorittamiseen kuuluu asiantuntijaluennoille sekä ryhmäprojekteihin osallistuminen. Näihin liittyen opiskelija työskentelee myös itsenäisesti erityisesti kirjallisuuteen tutustumalla.
Opintojaksolla on kaksi ryhmäprojektia:
1. Perusopetuksen matikkapuu + oppimateriaalitarkastelu
2. Syventävä matikkapuu + didaktinen ratkaisu
Opintojakson arviointi kohdistuu sekä työskentelyprosessiin että kurssin tuotoksiin. Arvioinnissa hyödynnetään itsearviointia, vertaisarviointia ja opettajan arviointia seuraavasti:
- Työskentelyprosessin arviointi:
* Reflektio ja työskentelyn itsearvionti
* Ryhmätyöskentelyn vertaisarviointi
- Tuotosten arviointi:
* Opettajien ohjaava palaute
* Tuotosten vertaisarviointi (koordinoiva opettaja vahvistaa)
Palaute
Kurssipalautetta voit antaa aikaisintaan 31.5.
Muistutusviesti kurssipalautteen antamisesta tulee 4.6. alkavalla viikolla, kun kaikki kurssin arvioinnit on annettu.
Kuvaus
Pakollinen
Matematiikan, fysiikan ja kemian opettajan kandiohjelma
Matematiikan opetuksen opinnot
Matematiikan aineopinnot luokanopettajille
Matematiikan perusopinnot
Opintojakson teemat / painopisteet saattavat vaihdella lukukausittain.
- Opiskelija muodostaa käsitystä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista opetusta ohjaavana asiakirjana.
- Opiskeli muodostaa käsitystä siitä, mikä on olennaista perusopetuksen matematiikassa.
- Opiskelijalle muodostuu kokonaiskuva matematiikan sisällöistä jatkumona peruskoulun alaluokilta yläluokille.
- Opiskelija saa käsityksen matematiikan opetuksessa käytettävistä välineistä.
-
Opiskelija tiedostaa matematiikan opetukseen vaikuttavia tekijöitä.
Kandiopintojen 3. vuosi
III periodi
- Opintojaksossa tutustutaan perusopetuksen matematiikan keskeisiin sisältöihin.
- Tutustutaan erilaisiin tapoihin opettaa ja oppia matematiikkaa ml. välineet matematiikan opetuksessa.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet sekä muu opintojakson alkaessa ilmoitettava kirjallisuus
Opiskelija osallistuu lähiopetukseen eli luennoille ja mahdolliseen ryhmätyöskentelyyn sekä palauttaa opintojakson alkaessa ilmoitettavat mahdolliset harjoitustehtävät.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen sekä opintojakson alkaessa ilmoitettavien kirjallisten, suullisten tai virtuaalisten ryhmä- tai yksilötehtävien hyväksyttyä suorittamista. Arviointikäytännöistä ilmoitetaan tarkemmin opintojakson alkaessa.
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, joka sisältää luentoja (noin 7 x (2 + 2) h) sekä mahdollisesti luentojen lisäksi läsnäoloa edellyttävää ryhmätyöskentelyä. Tuntimäärät ovat suuntaa-antavia. Lähiopetuksen tarkka tuntimäärä ilmoitetaan opintojakson alkaessa. Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen.